32 C
Willemstad
• donderdag 25 april 2024

Extra | Journaal 24 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 23, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 23 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, April 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, April 19, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Amigoe | ‘Te veel Nederlanders en buitenlanders op Curaçao’

HomeMediaAmigoe | ‘Te veel Nederlanders en buitenlanders op Curaçao’
‘Te veel Nederlanders en buitenlanders op Curaçao’
‘Te veel Nederlanders en buitenlanders op Curaçao’

WILLEMSTAD — Uit de resultaten van een grootschalig opinieonderzoek van het Koninklijk Instituut voor Taal- Land- en Volkenkunde (KITLV) onder de inwoners van de zes eilanden van het Koninkrijk blijkt dat circa 55 procent van Curaçaose respondenten vindt dat er te veel Nederlanders op het eiland wonen.

Daarnaast vindt ongeveer 84 procent van de respondenten dat er te veel ‘andere buitenlanders’ op het eiland wonen.

Op Bonaire is de weerstand nog groter. Daar vindt bijna 74 procent van de respondenten dat er te veel Nederlanders wonen. Volgens Wouter Veenendaal, hoofdonderzoeker en werkzaam bij het KITLV, is dit te verklaren door het feit dat ‘dit eiland in de afgelopen jaren van alle eilanden naar verhouding de grootste immigratiegolf van Nederlanders heeft gekend’. Daarnaast vindt 80 procent dat er te veel andere buitenlanders op het eiland wonen. Op Aruba vindt de kleine meerderheid dat er niet te veel Nederlanders wonen, maar circa 95 procent vindt dat er daar te veel andere buitenlanders woonachtig zijn. Op de Bovenwindse eilanden Saba en St. Eustatius zijn de meningen wat anders. Op Saba is 63 procent het niet eens met de stelling dat er te veel Nederlands op het eiland wonen. Ook op St. Eustatius is de grootste groep (48 procent) het niet eens met de stelling. Ongeveer 35 procent vindt dat er te veel Nederlanders op het eiland wonen.

Nederlandse toeristen

Op Curaçao zijn de meningen verdeeld over het aantal Nederlandse toeristen op het eiland. Hier vindt 45,8 procent dat er te veel Nederlandse toeristen op het eiland komen. Circa 43 procent is het hier niet mee eens. Op Bonaire is men het ook met 45 procent eens dat er te veel Nederlandse toeristen op het eiland komen, maar een kleinere groep (34,6 procent) vindt dat niet waar. Op Aruba vindt juist de meerderheid (58 procent) dat er niet te veel Nederlandse toeristen naar het eiland komen. Dit is ook het geval op Saba en St. Eustatius. Daar is respectievelijk 83,3 procent en 74,2 procent het niet eens met de stelling: er komen te veel Nederlandse toeristen naar ons eiland.

Veenendaal concludeert uit de resultaten dat onder andere ‘op de drie Benedenwindse eilanden van het Koninkrijk een stuk negatiever wordt gedacht over de aanwezigheid van Nederlanders en andere buitenlanders dan op de twee Bovenwindse eilanden’.

Onderzoek

Tussen 14 september en 1 december 2015 heeft het KITLV op de zes eilanden van het Koninkrijk een grootschalig opinieonderzoek uitgevoerd, waarbij inwoners van de eilanden zijn ondervraagd over de positie van hun eiland in het Koninkrijk, de relatie met Nederland, en de lokale politiek. In de analyse zijn de data van St. Maarten niet meegenomen, daar het opinieonderzoek op dit eiland waarschijnlijk door fraude is mislukt. Tevens ‘moet een flinke slag om de arm worden gehouden bij het presenteren van resultaten en moeten de cijfers eerder gezien worden als een voorzichtige trend dan als vaststaande feiten’. Dit aangezien niet alle adressen op de eilanden bezocht konden worden.

Bron: Amigoe

Dit artikel is geplaatst in

32 reacties

  1. Mensen, wat heet, die een slaaf zijn van het verleden, zullen het altijd blijven. De toekomst is onzeker. Het verleden staat vast.
    Blijf slaaf of ontslaaf jezelf,. Iedere morgen begint een nieuwe dag. Iedere dag is een nieuwe kans om vrij” te zijn.

  2. Yess, dat is het Sander !! Zo helpen we diegenen , die in de problemen zitten !!
    Ze zullen zich ons bovendien altijd dankbaar blijven herinneren…..
    ….zodra ze opnieuw in de problemen zitten. 🙂

  3. Ademen doe je inderdaad gewoon; hoef je geen energie aan te verspillen. Komt goed uit, niet?
    Blijf me toch afvragen waar jouw “kop” dan mee gevuld is, Lecho…als-ie uberhaupt ergens mee gevuld is …
    Voor de rest: barking to the moon…. 🙂

  4. ik denk dat die 55% het prettiger vinden als de Makamba”s hun vakantie geld op sturen en zelf wegblijven?
    slimme gasten die 55%….

  5. Jointje laat ik voor LEEGHOOFDIGEN zoals jij … Ik adem gewoon en heb er genoeg plezier mee… Een “Leeghoofdige Nederlanders” hebben er plezier mee .. Nogmaals : “De wereld is van IEDEREEN !! ” Dit is EEN van de problemen dat er met de “Leeghoofdige Rutte” in Europa gebeurd … Wel een functie in Ned./Europa maar zijn HEDE/KOP is leeg, daarom hebt hij geen oplossing voor het vluchtelingen problematiek … HEM moet JIJ een jointje toesturen .. Zal zijn kop NU MET IETS gevuld worden .. K….ker HYPOKRIET …

  6. De mensen die deze 55% vormen zijn de oorzaak van de situatie waarin ze zitten. Klagen, roddelen, de schuld aan anderen geven, corrupt, te lelijk om zichzelf in de spiegel te willen kijken, onzelfverzekerd, wantrouwig en vooral JALOERS. Deze 55% zouden moeten vertrekken van dit eiland zodat zij geen remmende werking hebben op ons die van ons mooie eiland een paradijs kunnen maken.

  7. De conclusie van het onderzoek is dus dat buitenlanders en met name Nederlanders niet welkom zijn op Curacao. Zelf de Nederlandse toerist (waarop het toerisme drijft) is bij de meerderheid niet welkom . Als dat werkelijk het geval is dan kunnen we alleen maar concluderen dat die meerderheid die maar al te graag een Nederlands paspoort heeft en Nederlands geld wil hebben waarschijnlijk schizofreen is. Als men in Nederland zou laten blijken niet gesteld te zijn op de Curacaoenaar en hem liever kwijt dan rijk is dan zijn natuurlijk de rapen gaar; over schizofrenie gesproken.

  8. Dit zijn toch de enqueteurs die als ‘PR-stunt’ beweren dat op St. Maarten geschoemeld is met de uitkomsten.

    Hoe dan ook; het wordt een beetje saai om dezelfde mensen op dezelfde manier te zien reageren op deze onzin. Teveel of te weinig zijn relatieve begrippen waar het om gaat is of men blijft vasthouden aan de door oogkleppen afgeschermde eigen verkokerde beeld van de samenleving of niet. En de bijdrage van de groep aan de economie van Curacao is ook zeer betrekkelijk.

  9. Neem het Mano niet kwalijk. Het zijn de eerste dagen van de maand. Als echte YDK heeft Mano vandaag zijn onderstand ontvangen en omgezet in een paar flessen rum.

    We hebben de eerste 3 dagen geen last van hem, hij zal nu al bezig zijn om zijn roes uit te slapen!

  10. Oei oei, Mano voelt zich in zijn kruis getast. Neen herstel: op zijn lange teentjes getrapt.

    Was mijn analyse toch juist: “Degene die met “Yu di Korsou” schermen, geven eigenlijk aan dat ze bekrompen en intolerant zijn, ze cultiveren het zelfs- de intolerantie. ”

    Nou vooruit Mano, ik bied je mijn verontschuldiging aan dat ik op je zere en kwetsbare YDK teentjes getrapt heb.

    Overigens nog bedankt dat je mij gewezen hebt op de afwezigheid van enig hoofdhaar. Ik stop direct met mijn maandelijkse bezoek naar de kapper, scheelt weer een paar gulden. Ook ben ik blij dat je mij op mijn leeftijd hebt geattendeerd. Ik zal direct mijn AOV aanvragen, daar kan dan ik mooi de poolboy van betalen.

    Al met al, je hebt me weer een dienst bewezen, ouwe rukker (met welke mano, maneuvreer je jezelf naar een hoogtepunt: links of rechts)

  11. Hoe oliedom kan je zijn… Ik heb trouwens nooit geen opinieonderzoek gezien, liggen die enqueteformulieren wellicht ook ergens onder een boom ?

  12. Wat deze reactie betreft :Helaas al te zeer waar !
    Wat die enquete betreft : Volgens mij een verzameling verzinsels. Ik heb tot nu toe niemand ontmoet die klaagt over de aanwezigheid van Nederlandse en andere toeristen op Curacao.
    Laat vooral meer (Nederlandse) toeristen naar ons eiland komen. Een gelukkige ontwikkelinmg dat Amerikanen hier nu zes maanden per jaar kunnen verblijven . Draagt alleen maar bij aan de economie.
    Maar het zou wel wederzijds moeten zijn ! Ik denk niet dat ik zes maanden aaneengesloten in de VS kan verblijven.

  13. Inderdaad Sonny, vermakelijk of niet, wij Joodse YDK, Europese & gekleurde YDK, Zwarte & gekleurde YDK blijven lekker poeh tot St.Juttemis ons prachtige Papiamentu praten. Daar kan Sonny helaas niets aan beginnen, ook al trekt Sonnyboy zijn allerlaatst overgebleven armzalige haarspriet uit zijn lelijke kale kopf! 😆
    Wen er maar aan kale Sonnyboy of praat met een shrink! Genees jezelf, een grote ouwe man zo bevangen van haat sterft geheid voor z’n tijd.

  14. Het onderwerp “Yu di Korsou” is altijd vermakelijk.

    Tot circa 1600 woonden er een handvol indianen. Van dat handjevol oorspronkelijk bewoners zijn bijna geen nabestaanden meer op Curaçao. Iedereen claimt dat ze dé echte Curaçaoënaars zijn met het -bijna – exclusieve recht om op Curaçao, te wonen en te werken.
    En… de Yu di Korsou, moet het Papiaments kunnen spreken dat zelfs op scholen verplichte leerstof is.

    In Amsterdam woonden – in dezelfde tijd – 100.000 Amsterdammers. Van deze oorspronkelijke families wonen er nog vele tienduizenden nakomelingen in Amsterdam. Ik heb nog nooit gehoord dat de nakomelingen van de oorspronkelijke bewoners, het exclusieve recht opeisten voor wonen en werk in Amsterdam.
    Ook de verplichting om plat Amsterdams te spreken of op school te leren, is niet aanwezig. Er wordt zelfs niet eens over nagedacht en geen enkele school geeft les in “het Mokums”

    Degene die met “Yu di Korsou” schermen, geven eigenlijk aan dat ze bekrompen en intolerant zijn, ze cultiveren het zelfs- de intolerantie. Op deze manier sluiten ze zich af van de buitenwereld en wordt hun gezichtsveld beperkt.

    Gebeuren dezelfde zaken dan helemaal niet in Nederland? Jazeker, in de kleine gemeenschappen zoals op de bible-belt, dáár zijn ze ook intolerant. Dáár vermaak ik mij ook over.

    Maar…de “Yu di Korsou” zijn nog een graadje erger!

  15. als deze enquête in NL was gedaan en er kwam uit dat de meerderheid van de Nederlanders vindt dat er teveel Antillianen zijn in NL.
    Dan was het hek van de dam en was nedelrland een racistisch land.
    hoe zien we dat hier eigenlijk????
    ben heel benieuwd…

  16. Doe jij lekker normaal, het gaat mij niet om of z’n nederlands correctie behoeft, maar de man is helemaal geen Yu di Korsou! Daar is het mij om te doen! Wat voor stommeling ben je eigenlijk? Weet je dan wie ik ben? Dacht je soms dat ik iets tegen blanke Curas heb? Verdorie, en maar bemoeien en de verkeerde conclusie trekken. Caribbeancynische Aap!

  17. @Henkie,
    ik vraag me ook af wie, maar eigenlijk ‘hoe’ het onderzoek heeft plaatsgevonden. Ik ben geneigd ook te denken dat het uit de stoel van één of ander strand/terrasje is gedaan. Maar je moet natuurlijk niet overdrijven, het is niet zo dat Nederlanders de schuld van alles krijgen. Dat zou betekenen dat de ondervraagden de Nederlanders lik op stuk geven, want het is niet niks hoe de Antilliaanse bevolkingsgroep in Nederland jarenlang door zowel politiek als media gedemoniseerd is geworden. Zo erg dat de ECRI Nederland sinds 2006 3 jaren op rij op de vingers getikt heeft vanwege de volgens die Europese commissie tegen racisme “bovenmatige racistische bejegening” van de Antilliaanse bevolkingsgroep in Nederland. De meeste Curaçaoënaars weten het niet eens. Onder de bevolking heerst best wel ignorantie. Daar zijn de Antilliaanse regeringen van oudsher debet aan.

    Curaçao N.V., tot nu toe in leven gehouden d.m.v. een ouderwets uitbuitingssysteem dat gehandhaafd wordt door o.m. het gewone volk zo ongeïnformeerd mogelijk te laten als kan. En natuuuurlijk zorgen dat er wat te fiesta valt. Maar Internet heeft roet in het eten gegooid. Dus dat de ondervraagden Nlers lik op stuk geven geloof ik niet, omdat er naar verhouding weinig Hollanders misdaden plegen op Curaçao. Als je alleen al weet hoeveel Cura-Hollandse huwelijken er in de loop der jaren gesloten zijn, hoeveel gemengd Curacaous-hollandse kinderen geboren zijn in Nederland. Die Curaçaoënaars hebben ook familie op Curaçao. Zo snel zullen ze de Nederlander niet laten vallen. Ik weet zeker dat de silent majority YDK niks tegen Hollanders heeft. Ze vinden Hollanders hoogstens arrogant en soms ook dom.., dat de geïnterviewden vinden dat er teveel toeristen het eiland bezoeken kan ik me niet voorstellen. Zo dom zijn zij (wij) ook weer niet Henkie.

    P.S.,
    Duitsland(Hitler) van de jaren 30 vorige eeuw er bij halen is overtrokken en komt m.b.t. Curaçao niet weinig potsierlijk over, en om eerlijk te zijn geloof ik die cijfers niet, die worden om bepaalde redenen, ‘en die zijn er’, bewust overdreven! Zo’n onderzoek kán een doel hebben. Zelfs in Nederland wordt er door ‘echte’ Hollanders aan dit soort onderzoeken getwijfeld.

  18. Doe een beetje normaal Mano, jouw Nederlands kan af en toe ook wel wat correctie gebruiken. Vervelend he? dat er blanke YdK zijn die al heel lang op Curaçao wonen en zelfs Papiaments spreken.

  19. Wat een stemmingmakerij weer van een stelletje echte racisten. Als het te pas komt (lees: er valt wat te halen) is iedereen ineens Nederlander, maar zo niet blijven ze haat en nijd zaaien. En inderdaad, wanneer komt er een enquête in NL betreffende de 150.000 in NL verblijvende Antilliaanse Nederlanders die voor het grootste deel geen enkele positieve inbreng in de economie hebben, die dus alleen maar geld kosten. Nee dan zijn het ineens allemaal Nederlanders. Word in NL aan de belastingbetaler gevraagd of men hier blij mee is? Een schande zo’n artikel.

  20. @eg eg.
    Zoooo eg eg, indrukwekkend hoor…vijfde generatie, je bent blank, je bent heel intelligent, een gedegen studie “onder je riem”?!? eg eg spreekt vele talen, eg eg werkt al zijn hele leven. Nou, nou, nou, ik ben zo zwaar onder indruk eg eg..ook al heeft niemand je om informatie gevraagd. Eh, vijfde generatie blank, dus je zult het Papiamentu ook wel goed ‘onder de riem’ hebben. Want elke vijfde generatie blanke Yu di Korsou heeft als het goed is het Papiamentu goed ‘onder de riem’..wat ‘onder de riem’ ook moge betekenen.. Is dat Surinaams-nederlands eg eg? 😆

  21. ik weet niet wie dit onderzoek heeft gedaan maar waarschijnlijk uit de stoel van een strandje.
    ook heb ik vragen over vraagstelling.
    maar ja als 55 % vindt dat er te veel nederlanders zijn ( europese bedoelen ze dan) Dan zijn wij als regering goed fout bezig, want de die draagt deze anti sentimenten dan uit.
    Zoals een zekere meneer in Duitsland in de jaren 30 van de vorige eeuw een groep aanwees voor alle misstanden zijn hier partijen bezig op de europese nederlander neer te zetten als degene die verantwoordelijk is voor alles wat fout gaat. Dit leidt dan makkelijk af wat de regering zelf allemaal raar doet

  22. En hoeveel van die ‘Nederlanders’ parasiteert op de samenleving oftewel heet een uitkering en gaat zich te buiten aan criminaliteit ?
    Dan stellen we vervolgens dezelfde vraag v.w.b. de Antillianen in Nederland. Denk dat we een wereld van verschil gaan zien.

    Voorts heb ik altijd geleerd dat men niet de hand bijt waarmee men wordt gevoerd. Hier kennen we dat gezegde niet en bijten we niet alleen, nee, we willen die hand het liefste amputeren. Om vervolgens met stomme verbazing te gaan staan te kijken dat er geen brood meer op de plank ligt.

    En dan nog mag je niet hardop zeggen dat velen op dit eiland een extreem laag IQ hebben ?

  23. Ze zijn zo dom dat ze niet beseffen dat ze zelf ook Nederlander zijn. Zielige mensen die zo denken. Dit soort volk gun je een Schotte, Monk, El Hakim, Dos Santos etc. Lekker allemaal het NL paspoort inleveren.

  24. Nou ja, de Nederlanders vinden ook dat er te veel Antillianen in Nederland zitten en dat ze veel te crimineel zijn.
    Gelijk oversteken dus.
    Met dit verschil dat Curaçao in elkaar zou storten zonder Nederlanders en Nederland niets zou merken zonder Antillianen (behalve in de criminaliteitscijfers natuurlijk).

  25. Zeer zielig dat het weer de zwarte bevolking betreft die vind dat de originele NEDERLANDSE bevolkings tak teveel aanwezig zijn -ik vind dat er overduidelijk voor deze groep rassisten een apart Caribish paspoort moet worden ontworpen-graag zelfs-kunnen ze hun hele leven verder alleen op het eiland rondlopen-achterlijke groep is dit.
    Ik ben een 5 e generatie YU KORSOW -nederlands paspoort en blank -spreek verschillende talen en heb gedegen studie onder de riem–dus nauwelijks concurentie hier en werk al mijn hele leven.
    Dit is ONS eiland.

  26. 55 procent vind dat er teveel Nederlanders wonen. Wel als de hele groep Nederlanders nu eens zou opstappen dan vraag ik me af hoe die 55% dan gaan reageren. Want weet wel 55% dat die Nederlanders wel hun geld bij jullie verteren. Wat nu als ze hun bedrijven ook sluiten en de boel de boel laten. Weg inkomsten bij de over gebleven winkeliers, belasting inkomsten ect. ect. Vertel me dat nu eens. Wat dan? Daar weten die 55% zeker geen antwoord op.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties