Binnenlandsbestuur | Minder, minder, minder blanke Nederlanders op Bonaire

Wim Romeijn | Binnenlandsbestuur.nl

Een van de omstreden borden met daarop een oproep tot minder blanken op Bonaire.

James Finies grijpt resoluut naar het woordenboek om de definitie van ‘makamba’ op te zoeken. ‘Kijk, daar staat het met één enkel woord en kristalhelder: Nederlander. Mijn bord is dus een oproep voor veel minder Nederlanders.’

Daarmee bedoelt Finies natuurlijk niet zichzelf, maar zijn Europese landgenoten die volgens hem nu de touwtjes op Bonaire stevig in handen hebben.

Zelfbeschikking

Bijna iedereen op het eiland is bekend met James Finies en het grote bord dat hij neerzette langs een uitvalsweg aan de noordrand van Kralendijk. Het noemen van Finies’ naam ontlokt de meeste Bonairianen een glimlach. Anderen schudden meewarig hun hoofd. De luis in de spreekwoordelijke pels van het Bestuurscollege en de Rijksdienst Caribisch Nederland erkent volmondig dat hij zich soms voelt als een roepende in de woestijn. ‘Maar ook één stem kan en moet gehoord worden.’ Finies vindt dat hij het grootste recht heeft om te pleiten voor veel minder makambas op zijn eiland. Elke vergelijking met Geert Wilders die iets soortgelijks riep over Marokkanen acht Finies volstrekt misplaatst. ‘Dit is mijn eiland en dat wordt nu voor de tweede keer door Nederland gekoloniseerd. Dat bord aan de Kaya Caribe weerspiegelt de situatie waarin de Bonairiaan zijn recht op zelfbeschikking is kwijtgeraakt,’ aldus de activist.

Aangifte

Norman Serphos van het Openbaar Ministerie op Curaçao, dat ook op St Maarten en de drie eilanden van Caribisch Nederland zorgdraagt voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde, denkt daar toch net iets anders over. ‘Smaad en laster zijn wel degelijk strafbaar. Het makamba bord is wellicht ook in strijd met andere wettelijke bepalingen. Om dat te bepalen is de context van belang. Welke bedoelingen heeft de initiatiefnemer met dat bord en wie zijn precies die makambas waarvan hij er veel minder wil hebben? Dat zijn vragen die het OM zou kunnen onderzoeken. Maar dan moet er wel eerst iemand aangifte doen bij de politie,’ zo stelt Serphos die zegt te vermoeden dat mensen op Bonaire er eigenlijk niet zo mee zitten.

Het verhaal

Dat klopt. Hoewel een voortreffelijk redenaar, slaagt Finies er niet in om meer dan een paar honderd volgers op de been te brengen via zijn Nos Ke Boneiru Bèk (Wij Willen Bonaire Terug) beweging. Hij schrijft dat zelf toe aan een gebrekkige informatievoorziening en aan het ontbreken van een bewustwordingsproces. ‘Mensen kennen het verhaal van Bonaire niet. Zij gaan voorbij aan de historische ontwikkelingen en zijn blind voor de hedendaags realiteit.’ Finies, die zich voltijd bezig houdt met het staatkundige lot van Bonaire, piekert er niet over om de politiek in te gaan maar is er ook niet vies van om met kandidaten te marchanderen en zijn volgelingen stemadvies te geven.

Opnieuw een kolonie

Finies is een bezeten man met een lang verhaal dat hij in één adem wil vertellen. Het relaas begint in de pre-Colombiaanse tijd en eindigt, een uur of wat later, in 2010; het jaar waarin Caribisch Nederland met zijn drie openbare lichamen (Bonaire, St Eustatius en Saba) tot stand kwam. Dat was het moment waarop Finies het licht zag, een passie vond en er zijn beroep van maakte. ‘Ik zag dat er iets heel erg fout ging. Als onderdeel van de Antillen was Bonaire grotendeels baas in eigen huis. Na 2010 grepen Nederlandse bestuurders de macht op het eiland en zijn we weer een kolonie geworden. Dat maakt me kwaad.’

Gesjoemeld

Volgens Finies is er gesjoemeld met het referendum van 2004 waarin 59 procent van de stemgerechtigde Bonairianen koos voor een directe band met Nederland. ‘Dat blijkt al uit het staatkundig referendum van 2010 toen maar liefst 85 procent van de kiezers de nieuwe status van het eiland als openbaar lichaam afkeurde amper twee maanden nadat deze was ingegaan,’ zo argumenteert Finies. Omdat slechts iets meer dan 35 procent van de kiezers kwam opdagen werd de stemming ongeldig verklaard. De uitslag zou bindend zijn geweest bij een opkomst van 51 procent of hoger.

Druppel

Voor Finies was dit de spreekwoordelijke druppel. Hij schreeuwde moord en brand op radio en televisie, zamelde handtekeningen in voor een nieuw referendum en zette een bivak op tegenover het kantoor van bestuurscollege waar hij uiteindelijk zo’n 220 dagen zou verblijven omringt door spandoeken en plakkaten. Het duurde even, maar Finies kreeg uiteindelijk wel zijn zin. In 2015 volgende opnieuw een referendum, nu met de vraag of de kiezer ‘het eens is met de invulling die is gegeven aan de directe band met Nederland’. Bij een opkomst van 62 procent bleek dat 65 procent van de Bonairianen het inderdaad niet eens was met die invulling. Toenmalig minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties Ronald Pasterk wist zich niet goed raad met de uitslag en speelde de bal door naar het Bestuurscollege in Kralendijk dat vervolgens besloot de uitslag naast zich neer te leggen.

Wet voorschrijven

‘Bonaire heeft nu verschillende keren gesproken maar is niet gehoord,’ zo stelt Finies die overigens absoluut niets wil weten van onafhankelijkheid. ‘Ik hou van Nederland, echt. Jullie mogen hier ook niet zomaar weglopen. Er bestaan historische plichten en internationale verdragen. Nederland moet bijdragen aan de emancipatie van het Bonairiaanse volk maar betekent niet dat Den Haag ons hier de wet moet komen voorschrijven.’ Finies heeft ook niets tegen Europese Nederlanders, behalve dan de makambas die zich na 2010 op het eiland hebben gevestigd en voor de overheid werken. Die mogen wat hem betreft gaan.

Bron: Binnenlandsbestuur.nl

10 Reacties op “Binnenlandsbestuur | Minder, minder, minder blanke Nederlanders op Bonaire

  1. Mano, misschien houden de piraten er mee op als jij stopt met posten?

  2. Alweer gaat het mis, mijn reactie heb ik zogenaamd al gepost. Die Cyberpiraten gaan hun gang maar, ik ben er spuugzat van! 👿

  3. Jos schreef;
    “Beste redactie bent u er nog! Het loopt weer aardig uit de Hand!”

    Niet zo overdrijven Jos, heb wel erger gezien, gelezen en meegemaakt dan wat jij beschrijft als ‘uit de hand lopen’. 😆

  4. NB
    Ik denk dat @Esther etc zich beter moet inlezen, de goede oude tijd om voor je
    Op de plane stapt een bijstandsuitkering kunt aanvragen is al meer dan een decennia voorbij.

  5. Beste redactie bent u er nog! Het loopt weer aardig uit de Hand!

  6. @Ramon(sin pelos en la lengua) schreef;
    “Het is mij opgevallen dat vooral de niet rasechte MAKAMBAS een grote smoel hebben. Heb het over de opjutters op deze forum die nederlandse namen gebruiken terwijl ze geen RASECHTE MAKAMBAS zijn. ”

    @Klopt Ramon(sin pelos en la lengua),
    hoewel er geen rasechte makambas in de zin van ‘rasecht’ bestaan, zoals de rasechte Curaçaoënaar ook niet bestaat. Maar inderdaad, voor een goed begrip van hetgeen je eigenlijk bedoelt kan in dit geval de term ‘rasecht’ van best wel toepassing zijn. Natuurlijk zijn niet alle op dit forum actieve makambas ‘échte’ makambas. Tussen en onder de zogenoemde “échte makambas” op dit forum roeren zich altijd ook een paar Surinamers en zelfs enkele so called YdK, die zoals jij overigens heel juist opmerkte niet zelden vanwege de ‘door hen gehanteerde zinsbouw’ vrij makkelijk zijn te onderscheiden van de “échte makamba”!
    Die paar Surinamers, zoals gewoonlijk bij hun aard passend stiekem, laf en achterbaks, leven zich zelfs nog veel beestachtiger uit op de Kurazoleño dan de ‘echte makambas’. 😏

    Hebben ze altijd al gedaan, het is niet nieuw. Heb vroeger ook mijn zegje erover gedaan. Door zich op dit forum als ‘zijnde makambas’ voor te doen en op Curaçaoënaars af te geven slaan genoemde nep-makambas twee vliegen in één klap! Want ze haten niet alleen de Kurazoleño, maar ze benadelen tegelijkertijd ook de ‘echte’ makambas. Zij, de ‘echte’ makambas, krijgen namelijk het etiket opgeplakt dat ze allemaal racisten zijn…niet die Surinaamse nep-makambas, zij gaan vrijuit. Snap je Ramon?.. ja, dat snap jij wel. 😉

    Het is niet dat ik voor de ‘echte’ makambas opneem, maar voor de misschien niet zo diepgravende lezer(s) is het toch wel belangrijk om te weten dat het beslist niet zo is dat alle ‘echte Makambas’ op Curaçao hetzelfde gedachtegoed aanhangen, het gedachtengoed van de behoorlijk geestelijk gestoorde KKC-makambas welteverstaan. Meningen van genoemde anonieme Surinamers oftewel ‘surrogaat-makambas’, doen er niet toe.. 🤧😜

    Het is goed dat jij wél dat onderscheid kunt maken Ramon, want de meeste Curaçaose lezers, echt veel zullen het niet zijn, vermoeden niet eens dat zich onder de ‘echte makambas’ op dit forum ook enkele Surinamers ophouden. Maar verwacht niet dat die paar ‘nep-makambas’ er openlijk voor zullen uitkomen dat ze Surinamers zijn…dat past niet bij hun aard. 😏 😉

  7. Ramon(sin pelos en la lengua)

    Er zijn 2 soorten MAKAMBAS. De gewone/normale MAKAMBAS en de bekakte MAKAMBAS. De bekakte MAKAMBAS voelen zich verheven boven de lokale bevolking. Ze proppen hun huizen vol met delfsblauw, spreken nooit de landstaal. De gewone/normale MAKAMBAS mag ik wel.
    Let op!
    Ik heb het over RASECHTE MAKAMBAS. Heb het niet over de opjutters op deze forum die nederlandse namen gebruiken terwijl ze geen RASECHTE MAKAMBAS zijn. Mij kunnen ze niet voor de gek houden. Aan hun zinsbouw zijn ze makkkelijk te onderscheiden van een RASECHTE MAKAMBAS . Het is mij opgevallen dat vooral de niet rasechte MAKAMBAS een grote smoel hebben in dat kikkerlandje. Chierry Baudett, Geert Wilders, Frits Bolkestein, Emil Rattelbank, Rita Verdonk.

  8. Ach,hier hebben wij ook een aantal Finnies rondlopen, zoals de snorreman van Pueblo Sobrevivi en ex-polis Jaime Cobarde, die alle makamba’s die niet van nos kultura houden(in dit geval: harde muziek, tambu naast jouw woning etc.) terug wil sturen naar Nederland, Huurman moet weg en zelfs Radio Mas, Menki Royer, KFO club etc. De Colombian Monk(y) man.
    Allemaal haatzaaiers die bovendien een hoop familie in Ned. hebben wonen.
    Het kan verkeren.

  9. Ach Finnies, wordt toch onafhankelijk – dan gaan we in Den Haag en omstreken feestend de straat op want denk niet dat we in Nederland iets aan Bonaire hebben, het kost ons alleen maar geld.

    Minder macambas? Ik heb er geen probleem mee, al vraag ik me wel af waarom. De macambas op Bonaire zijn welvarend en storten veel geld in de staatskas, en er is nog nooit een macamba op Bonaire veroordeeld voor diefstal of overval.

    Niet te vergelijken met Nederland, waar we minder Antillianen en Marokkanen willen. Minder Antillianen omdat ze voor ze op Schiphol zijn geland al een bijstandsuitkering aangevraagd hebben. Minder Marokkanen omdat ze voor ze Schiphol verlaten hebben al hun eerste beroving hebben gepleegd.

    Waar Finnies verder de gedachte vandaan haalt dat Bonaire van de Bonairianen is mag Joost weten. Als hij de macambas weg wil, moet Finnies dan niet consequent zijn en zelf de boot naar Afrika terug nemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *