26 C
Willemstad
• vrijdag 29 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Blog Arthur Donker | Nos ta dushi hende!

HomeBlogsBlog Arthur DonkerBlog Arthur Donker | Nos ta dushi hende!
Blog Arthur ‘je blijft lachen op deze klip’ Donker | Foto Persbureau Curacao

Ik moest cola hebben en besloot bij de snack bij mij om de hoek te gaan.
Een snack/annex minimarket wat gedraaid wordt door een Chinese familie.
Hele aardige, simpele mensen die hard werken om vooruit te komen.
Jong gezinnetje met een dochter van een jaar of 15 die ook in de snack en de winkel meehelpt.

Toevallig was er die dag net een begrafenis en zoals gewoonlijk stonden er allemaal figuren gepakt en gedast in de laatste polyester leisure suits met bijpassende schoenen en niet te vergeten de roestvrij stalen ketting om hun nek waar je een tanker aan vast kan leggen.

Natuurlijk hoort daar een kruis bij wat groot genoeg is om Barabas ook naast Jezus te spijkeren.

En als de kers op de appelmoes van van der Valk, de zonnebril liefst zo zwart dat ze over elk steentje struikelen omdat ze blinder zijn dan Stevie Wonder.

Ik vond dat wel interessant om die modeshow zo te bekijken en besloot om even rond te blijven hangen om dit als een stukje cultuur goed te bezichtigen.

De zware discussies over dingen waar ze geen verstand van hebben voerden de hoogste toon want schijnbaar hoort dat bij dat begrafenis ritueel.

Dat chinees meisje deed zo haar best om haar vader te helpen en rende van de ene hoek naar de andere om iedereen te helpen.

Ze werd afgeblaft, gekleineerd, respectloos als een hond behandeld en bleef toch iedereen netjes helpen.

Ik schaamde mij rot als Curaçaoënaar en vroeg haar hoe ze heette, Lea zei ze en bleef ik haar steeds bij haar naam roepen telkens als ik wat bestelde om te proberen het goed te maken

Haar vader Leon, een jonge sympathieke man, met een glimlach op zijn gezicht die iedereen wel met respect behandelt en van hot naar her rende om iedereen zo vlug mogelijk te helpen.

“Hey Chino!”, “Mira ki mucha, “kwe un Heinekens pa mi” ze kunnen niet eens behoorlijk lezen en kan het hun niet schelen of dat kind bezig was met mij, schreeuwen gewoon tussen door terwijl ze mij aan ‘t helpen is.

Het woord beleefdheid of opvoeding komt niet in hun vocabulaire voor, maar o wee als jij hun zo behandeld, dan is het hek van de dam en zijn ze beledigt en rennen naar huis om een pistool of een machete te halen omdat ze beledigt zijn want je hebt ze niet gerespecteerd en ze eisen dat!

Ik zweer het, ik had er bijna wat van gezegd maar weet van tevoren dat hij tot een grote klere zooi zal uitlopen en heb maar mijn excuses aan Lea aangeboden en ze glimlachte en zei dat het ok was.

Waarom moeten wij deze mensen anders behandelen als wij in Nederland zo behandeld zouden worden zouden we gelijk discriminatie roepen, Sylvana Simons bellen, Tula uit zijn graf halen en de media erbij roepen omdat de “Makamba” ons als vuil heeft behandeld, maar thuis doen wij hetzelfde met de Chino!

Ik heb alleen maar respect voor deze mensen, niet alleen dat het harde werkers zijn maar dat zij meer beschaving, opvoeding en respect hebben dan deze zielige excuses voor mensen echt waar!

Het deed mij pijn om dat kind zo vernederd zien te worden, maar ja zoals ze zeggen “Nos ta dushi hende” alleen is die dushi nog ver te zoeken.

Ik blijf lachen op deze klip want ik krijg waar ik ook kom goede service omdat ik de mensen met respect behandel en hun in hun waarde laat.

Arthur Donker

Dit artikel is geplaatst in

36 reacties

  1. @Fox schreef;
    “@Mano
    Same here. Ik ga zeker niet met iemand in discussie die zegt dat Portugeze Joden geen Portugezen zijn. Deze Sefardische Joden waren afkomstig uit Spanje en Portugal waar zij al “tig” eeuwen woonden, maar door de katholieke kerk werden vervolgd oftewel verdreven.”

    Dat wil ik ook niet. Maar of ik het wil of niet, ik voel me nu toch gedwongen, ondanks dat ik eerder schreef niet verder met jou in discussie te willen, je toch weer van repliek te dienen. En dat vanwege de onzin die je hier zit uit te kramen!

    Ten eerste zit je me na te praten, want ik heb in mijn eerdere reacties al verschillende malen aangegeven dat de Curaçaose Joden oorspronkelijk (vóór ze naar Nederland vluchtten) afkomstig waren uit Spanje en Portugal en na daar eeuwen gewoond te hebben eruit geknikkerd zijn. Zowel in mijn reactie van 15 juni om 5:40 als mijn andere reactie op 15 juni om 15:24. Kon je echt niets nieuws bedenken anders dan het woord ‘Sefardische’?

    Ik schreef eerder dat de Joden in Portugal geen autochtone Portugezen waren, maar later logischerwijs ook autochtone Portugezen werden. Maar wel met een eigen cultuur, religie en taal, vandaar ik schreef dat het om 2 verschillende Portugese bevolkingsgroepen gaat, maar dat schijn jij niet te snappen. Joden zijn geen katholieken. Ze spraken bovendien behalve Portugees en Spaans ook nog varianten van hun eigen talen, varianten van het Hebreeuws, o.m. judeoSpaans of Judeo portugees en/of Ladino. Waarom je opeens met Asjkenazische Joden uit OostEuropa komt aanzetten mag joost weten, want daar ging het niet over, maar ook zij hebben hun eigen cultuur en spreken behalve de OostEuropese talen nog immer varianten van het Hebreeuws zoals o.m. het Jiddisch.

    De echte Europese autochtone Portugees praat alleen zijn moerstaal, namelijk Portugees. Als je dat niet snapt weet ik niet hoe het aan jou uit te leggen. Daar ben ik wellicht té dom voor.

    https://www.trouw.nl/home/joodse-tweedeling-op-curacao~add85455/

    @Fox schreef;
    “Deze Portugezen spraken Portugees. De taal waaruit het Papiamento is afgeleid/ ontstaan. Deze bevolkingsgroep is van cruciaal belang voor het ontstaan van de Antillen en de taal. Ze zijn dus niks geen nieuwkomers zoals laplas beweerde en daar gaat het mij om.”

    Nou, ik vind het nogal logisch dat Portugezen Portugees spraken en nog steeds praten, vindt je zélf ook niet Fox? Nogmaals, ericlapas heeft het niet over de Portugeze Joden gehad. Hij had het over de Portugezen die in de 20ste eeuw via Shell op Curaçao werkzaam waren en na hun contract op Curaçao bleven, in de land en tuinbouw gingen en vervolgens fruterias begonnen, fruteria’s zijn fruit en groenten winkels.

    De Portugese Joden daarentegen, Sefarden zo je wilt, hebben nooit echt in fruit en groenten gehandeld, misschien dat zij gedurende de 17e eeuw op kleine schaal land en tuinbouw beoefenden voor eigen en binnenlandse consumptie. Maar zij, de Portugese en Spaanse Joden van Curaçao gingen al snel over tot de handel over zee, hielden zich voornamelijk bezig met scheepvaart, handel drijven in de regio/Noord Amerika en later het bankwezen.

    @Fox schreef;
    “Misschien moet je beter leren lezen en leren beschaaft te blijven ook wanneer je het niet met de ander eens bent. Of om dan de taal van andere bevolkingsgroepen af te kraken. Nogal een zwakte bod vind ik zulke reacties.”

    Ha, en dat moet net jij zeggen, beter leren lezen? Hoezo? Me dunkt dat juist jij niet goed kunt lezen gezien jouw napraterij van zaken waarover ik al eerder schreef?
    Beschaaft blijven? Wat is beschaaft? Ik ben niet beschaaft met een T, jij wel? Ik weet niet eens wat beschaaft met betekent.
    De taal van andere bevolkingsgroepen afkraken? Hoe kom je daarbij? Van welke bevolkingsgroep heb ik de taal afgekraakt leugenaar?
    Wat vreemd, Papiamentu wordt hier dagelijks afgekraakt, maar ik heb je daar nog nooit één commentaar over zien schrijven…

    O, ik snap het, je bedoelt natuurlijk omdat ik in één van mij commentaren heb geschreven dat als het niet om de Sefardische CuraçaosJoodse bevolkingsgroep was die het Papiamentu verder ontwikkelt hebben, wij van Curaçao nu geen Papiamentu zouden praten, maar wellicht een soort van gecreoliseerd Nederlands, dus krom Nederlands, net zoiets als het Surinaams-nederlands…

    Kom nou zeg, dat is geen afkraken, maar gewoon de waarheid. Of wil je mij wijsmaken dat het Surinaams-nederlands geen gecreoliseerd Nederlands is?
    Dus je bent Surinamer? Oh, vandaar die gevoeligheid hè? Verman je en stel je niet zo aan! Surinaams-nederlands ís gewoon gecreoliseerd Nederlands, dus krom nederlands!! 😆

  2. @Mano
    Same here. Ik ga zeker niet met iemand in discussie die zegt dat Portugeze Joden geen Portugezen zijn. Deze Sefardische Joden waren afkomstig uit Spanje en Portugal waar zij al “tig” eeuwen woonden, maar door de katholieke kerk werden vervolgd oftewel verdreven. Dit in tegenstelling tot de Oost Europese Azjkenazim Joden. Deze Portugezen spraken Portugees. De taal waaruit het Papiamento is afgeleid/ ontstaan. Deze bevolkingsgroep is van cruciaal belang voor het ontstaan van de Antillen en de taal. Ze zijn dus niks geen nieuwkomers zoals laplas beweerde en daar gaat het mij om. Het lijkt voor sommige mensen moeilijk om dat te moeten toegeven. Dat er ten tijde van de Shell nog een groep uit Madeira, Portugal is gekomen om te werken doet daar niets aan af.

    Misschien moet je beter leren lezen en leren beschaaft te blijven ook wanneer je het niet met de ander eens bent. Of om dan de taal van andere bevolkingsgroepen af te kraken. Nogal een zwakte bod vind ik zulke reacties. Ik ben in ieder geval klaar met deze vruchteloze discussie.

  3. Beste redactie,
    Ik snap echt niet waarom de reacties niet meer in de oorspronkelijke volgorde geplaatst zijn. Ze zijn zomaar door elkaar geschud. Is daar een bepaalde reden voor? Is het misschien mogelijk om de reacties weer naar de oorspronkelijke volgorde te wijzigen/herstellen? De zachte scheet parodie past er nu niet meer bij, dat hoorde bij een bepaalde reactie. Als het niet herstelt kan worden mag die muziekclip als het aan mij ligt verwijdert worden. Jammer.

  4. Het grappigste is dat bijvoorbeeld in Nederland Turken en Marokkanen, ook als zij geboren en getogen zijn in Nederland, in de volksmond gewoon als Turkjes of Marrokaantjes worden aangeduid.

    Je vergeet dat deze groep ook de Turkse en Marokkaanse nationaleiten hebben en 2. Ze noemen zichzelf zo. Vraag aan ze wat ben je is het Iek ben Marokkaan! Eigen buurthuizen etc. Zelfs Eigen voetbalverenigingen als Sporting Maroc. Turkyemspor etc etc.

  5. @Fox schreef; “Het gaat erom dat ik heb gereageerd op de beweringen van laplas, die doet alsof de aanwezigheid van Portugezen op Curaçao iets uit de recente geschiedenis is en dat klopt dus van geen kant.”

    Kijk, ik ga na deze reactie niet verder met jou in discussie, maar je moet niet proberen de boel te verdraaien. De aanwezigheid van de Portugezen op Curaçao is inderdaad vrij recent, die kwamen pas in de 20ste eeuw via de Shell op Curaçao werken en sommigen zijn (gelukkig) op Curaçao blijven wonen. Die groep Portugezen bedoelde ericlapas. De Portugezen die land en tuinbouw gingen beoefenen en de Fruteria’s beheerden. Daar was hij heel duidelijk over!

    Hij heeft het geen moment over de ‘Portugese Joden’ gehad die zowat de eerste echte Curaçaoënaars waren (en zijn!) die bovendien het Papiamentu verder hebben ontwikkelt.. Als het niet om hen was, zouden wij die Curaçaoënaars zijn nu geen Papiamentu praten, maar zeer waarschijnlijk een soort van krom Nederlands=creools nederlands, zoals ongeveer die Ned-Surinaamse taal.

    Maar jij gooide alles op een hoop door het nodig te vinden zijn opmerking te verwarren met een “Portugese aanwezigheid van eeuwen” op Curaçao. Er is verschil tussen de huidige Curaçaose Portugezen die pas in de 2oste eeuw op Curaçao arriveerden, en de Portugese “Joden” die al sedert de 17e eeuw op Curaçao wonen. Portugese “Joden” zijn Joden die door de Portugese Koning en adel het land uitgeknikkerd waren, Portugezen daarentegen zijn Europeanen, Europese Katholieken shon! We hebben het over 2 verschillende bevolkingsgroepen, de ene ‘echte’ Portugezen en de ander door emigratie Portugezen geworden.

    Als er één ding is waar ik me over kan ergeren dan is het wel over lieden die menen de geschiedenis te kennen, maar in feite de boel door elkaar halen.

    @Fox schreef; “Bovendien heb ik het over een stukje geschiedenis van Curaçao en niet over die van Nederland.”

    Hoe stom kun je eigenlijk wezen Fox? Juist dát stukje geschiedenis van Curaçao is puur Nederlandse geschiedenis!!
    Dacht je soms, (en dát denk je, weet ik bijna zeker..) dat ik nu pas ff gauw ben gaan speuren hoe het allemaal in elkaar steekt?

    Kijk es, geschiedenis is één van mijn leukste en voornaamste hobbies, en dat sinds mijn tienerjaren. Ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar ik weet behoorlijk veel af van de geschiedenis omdat ik ervan hou! It’s as simple as that, eigenlijk niets bijzonders. In je hobbie ben je altijd goed omdat de interesse ‘natuurlijk’ is, uit jezelf komt. Ben bovendien niet alleen bekend met ‘alleen maar’ de Nederlandse geschiedenis, maar met geschiedenis in het algemeen.

    En nu wil ik het niet meer over hebben! Heb namelijk meer te doen dan me bezighouden met forumleden die zich ‘op een haar na’ in hun kruis getast of geraakt voelen. 😆

    O ja, Fox, ik maak me nergens over zorgen joh., nou ja, toch wel, ik heb vandaag nog geen stijve gekregen, dat is zorgwekkend….

  6. @Mano
    Maak je geen zorgen. Ik weet precies hoe Joodse Portugezen en later de immigranten uit Madeira op Curaçao terecht zijn gekomen. Het was niet mijn bedoeling om een uitgebreide historische verhandeling te houden, want dat is niet het doel van mijn reactie. Als men nieuwsgierig genoeg is om te weten hoe het precies in elkaar steekt dan kan men dat lekker zelf gasn uitzoeken. Het gaat erom dat ik heb gereageerd op de beweringen van laplas, die doet alsof de aanwezigheid van Portugezen op Curaçao iets uit de recente geschiedenis is en dat klopt dus van geen kant. Hij schrijft o.a. *het lijkt alsof wij ydk ons moeten aanpassen aan nieuwkomers^ en dat “de Portugezen zo liefdevol zijn opgevangen”. Bovendien heb ik het over een stukje geschiedenis van Curaçao en niet over die van Nederland.

  7. @Fox schreef; “Mijn eerdere reactie op laplas was bedoeld om aan te geven dat de aanwezigheid van Portugezen en de relatie die zij met het eiland hebben al eeuwenoud is. Zij waren er al voordat de eerste slaaf arriveerde.”

    Klopt helemaal. Maar volgens mij heeft ericlapas het helemaal niet over Portugese ‘Joden’ gehad. Je vergeet overigens te melden wat de reden was dat in 1634 de eerste Joden op Curaçao terecht kwamen. En niet alleen op Curaçao…Dat was juist omdat de Joden na eeuwen in Portugal en Spanje gewoond te hebben uit die landen zijn geknikkerd. En logischerwijze moesten ze ook maken dat ze wegkwamen uit Brazilie, toentertijd nog een Portugese kolonie. Ze vluchtten naar Nederland en vestigden zich in Amsterdam. Ik ken de geschiedenis wel.. en goed ook, al zeg ik het zelf, wat eigenlijk niet mag.

    @Fox schreef; “Bovendien is de naam “Curaçao” afkomstig uit het Portugees. Do I need to say more? Zij worden echter tot op de dag van vandaag (net zoals de Chinezen) volgens goed eilandgebruik tot in lengte van dagen en “tig” generaties verder nog steeds door sommigen gezien als niet yukorsou, maar als vreemdelingen. Vreemde gewoonte vind je niet?”…aldus Fox.

    Nou, zo vreemd en ‘typisch Curaçaos’ is die gewoonte helemaal niet. In Nederland worden mensen die er niet germaans uitzien, ook al zijn ze geboren en getogen in Nederland, veelal ook niet als autochtone Nederlander beschouwd en ook niet als zodanig benoemt. enfin
    Als Spanje en Portugal hun Joodse medeburgers niet uit hun landen gegooid hadden, hadden de Joodse Portugezen zich misschien niet eens op Curaçao gevestigd. Bovendien waren de Portugese en Spaanse Joden bijna een eeuw lang niet meer dan 2e rangs burgers op Curaçao. Ze mochten zich van de Nederlanders niet in het centrum van Willemstad vestigen noch ophouden..

    Als je de weinige voorradige oude geschriften over Curaçao leest, geschreven in ‘oud Nederlands’, dan zal het je vast en zeker niet zijn ontgaan hoe discriminerend, racistisch en neerbuigend over de Portugese Joden op Curaçao werd geschreven. Het was de ‘Joodse Natie” dit en de ‘Portugese kolonie’ dit…. en andere benamingen waar ik nu ff niet op kom.

    Kortom, ze werden zwaar gediscrimineerd door de Nederlanders op het eiland. Pas later toen ze bewezen de Nederlanders te overtreffen, zowel intellectueel als betreft de handel, werden ze schoorvoetend geaccepteerd als volwaardige Curaçaose burgers. Trouwens, Joden in het algemeen worden in Europa en zelfs in Nederland nog steeds gewantrouwd en gediscrimineerd.

    In Nederland gebeurt dat stiekem door bepaalde groepen die niet alleen de ‘Jood’ discrimineren, maar verder alles wat niet Germaans oogt. Hoewel Nederland van bijna al die Europese landen nog het beste is als het Joden betreft. (na de WO 2 natuurlijk, maar daar wens ik verder niet over uit te weiden)

    Ik ben in ieder geval heel blij dat de Portugese Joden zich via de WIC al in de 17e eeuw op Curaçao vestigden. Als het alleen aan de Nederlanders had gelegen, was Curaçao nooit geworden wat het nu is.

    Ben ook heel gelukkig dat de gewone, zeg maar de echte ‘autochtone Portugezen’ van merendeels Madeira zo’n 80 à 90 jaar geleden via Shell naar Curaçao gehaald zijn. Wij Curaçao hebben echt veel aan hen te danken. Trouwens, de meeste Portugezen die ik ken, zijn geboren en getogen op Curaçao en voelen zich Curaçaos. Sommigen zijn al 60 jaar geleden op Curaçao geboren en getogen.

    Fox, als je je aan de geschiedenis waagt, moet je wel alles vertellen. ‘Maar’ een beetje op de hoogte zijn van hoe het allemaal in elkaar steekt is niets meer dan half werk.

  8. Maar Arthur, wat doe je nu?? Zo maar op de gevoelige teentjes van Mano en c.s. gaan staan. Foei!
    Trouwens, geinig stukje. Je bent naast die geweldige kettingen (raar trouwens, deze hang naar kettingen) wel al die tattoo’s vergeten.

  9. @Enri
    Ja als je bereid bent hard te werken, te sparen en je het niet minderwaardig vindt om op het land te werken, zoals de Portugezen deden (en daarom werden zij eigenaar van fruteria’s), kun je rijk worden. Ze verbouwden eigenhandig groeten en fruit om die in de fruteria’s te verkopen. Om gelijk te beweren dat ze rijk zijn geworden omdat zij geen belasting betaalden, gaat mij te ver en lijkt mij uit de duim gezogen. Fruteria’s werden supermarkten. Deze bedrijven dragen bij aan de economie en bieden werkgelegenheid. Wat is daar mu verkeerd aan? Mijn eerdere reactie op laplas was bedoeld om aan te geven dat de aanwezigheid van Portugezen en de relatie die zij met het eiland hebben al eeuwenoud is. Zij waren er al voordat de eerste slaaf arriveerde. Bovendien is de naam “Curaçao” afkomstig uit het Portugees. Do I need to say more? Zij worden echter tot op de dag van vandaag (net zoals de Chinezen) volgens goed eilandgebruik tot in lengte van dagen en “tig” generaties verder nog steeds door sommigen gezien als niet yukorsou, maar als vreemdelingen. Vreemde gewoonte vind je niet?
    .

  10. Ik verdedigd Eric Lapdance niet maar er zijn veel Portugezen die hier arm kwamen, bleven illegaal maar werkte wel heel hard ze zijn rijk geworden zonder belasting te betalen, daarna emigreren ze naar Portugal als miljonair . Vroeger warren al die Toko’s (fruteria’s) van Portugezen als ze rijk zijn geworden dan wordt die toko verkocht aan andere z.g arme Portugezen en de vorige eigenaar vertrek naar Portugal als miljonair.

  11. @ericlaplas
    Zo te lezen weet jij helemaal niets over de Curaçaose geschiedenis. Alleen al de tekst: “iedereen vergeet hoe liefdevol wij de Portugezen hier hebben opgevangen”. Wanneer was dit volgens jou? Portugeze joden leven en wonen al sinds 1651 op Curaçao zij aan zij met de oorspronkelijke bewoners van Curaçao de Caquetio indianen en allerlei andere Europianen. De eerste slaven uit Afrka kwamen pas in 1665. Wie heeft wie nu opgevangen als je per se deze term wilt gebruiken? Bovendien uit welke taal denk jij dat de naam Curaçao vandaan komt?

  12. Gelukkig ken ik veel YDK die zich nooit aan dit soort laakbaar gedrag schuldig zouden maken.

    mee eens, gelukkig zijn het maar eenkleine groet asociale gefrustreerde antillianen, die zich zo gedragen en meestal van de goed omschreven macho mannetjes die die en dieep gefrustreerd zijn..
    een minderwaardigheidscomplex hebben die ze met allerlei toeters en bellen willen verhullen (gouden tanden, stalen kettingen en donkere zonnbrillen)
    gewoon zielige leiden…

  13. Kano, ik weet niet waar te beginnen.
    want deze onzin die je nu schrijft slaat nergens op.
    je bent een hufter in goed Nederlands gezegd…
    jij bent smerig en verrot tot op het bot…

  14. Arthur Donker weet niet meer wat te schrijven anders dan afgeven op Kurazoleños die zwarter zijn dan hij. Bovendien heeft hij volgens mij al zo’n 10 maal over ongeveer hetzelfde onderwerp geschreven. In het verleden op Versgeperst een aantal malen…en ook hier op KKC.

    Ik ben zeker niet degene die zal goedpraten waar bepaalde groepen eilandgenoten zich aan bezondigen. Absoluut niet! Maar er moet ook niet worden gedaan alsof het om “typisch collectief Curaçaos gedrag” gaat, want wat hij beschrijft is niets anders dan onbeschoft gedrag, onbeleefd, eigenlijk sociaal gehandicapt gedrag, en dat soort lui heb je echt wel overal ter wereld!

    Het grappigste is dat bijvoorbeeld in Nederland Turken en Marokkanen, ook als zij geboren en getogen zijn in Nederland, in de volksmond gewoon als Turkjes of Marrokaantjes worden aangeduid. Chinezen zijn in Nederland overigens ook slachtoffer ook ‘subtiele discriminatie’..
    Over Antillianen in Nederland hoef ik het niet eens hebben, die zullen altijd als Antilliaan benoemd worden, ook al zijn ze geboren en getogen in Nederland.
    Áls ze toevallig pikzwart zijn, zijn ze automatisch verdacht, mits ze iets betekenen voor Nederland, in de sport bijvoorbeeld, dan worden zij opeens Nederlanders..Maar o wee als zij niet voldoen aan de verwachtingen, want dan zijn ze van de ene op de andere dag opeens weer “Antilliaan”.

    Arthur Donker zou overigens in Nederland zeker gediscrimineerd worden vanwege zijn kleur, zijn kleine gedrongen voorkomen, en niet in de laatste plaats vanwege zijn dikke bolle promentón-neus. Z’n neus verraad overigens zijn afkomst, dat is nou eenmaal zo. Ik wed overigens dat hij in z’n jonge jaren best veel last had van z’n neus, o.m. minderwaardigheidsgevoelens heeft ontwikkelt vanwege de aardappelvorm ervan . 😆 😆 😆

    In Suriname waar ik ook ben geweest begroet men de toko-Chinees met sneesie= Chino, de bosneger is een boko of een bala, de Javaan is een mae of pae, Hindustanen worden door stadscreolen=stadsnegers en mensen die op Arthur Donker lijken, nog immer zwaar gediscrimineerd.

    Ik heb door Latino-America gereisd, ook daar komen mensen in een Chinese restaurant en begroeten de chinees met, hola Chino, soms volgt een ‘cómo estás’! Ik heb nog ergens ter wereld gezien dat gewone volkse klanten een Chinese restaurant of winkel betreden en de eigenaar of de Chinees achter de toonbank met goede morgen mr. Chinchowhuax begroeten. Dat komt wel voor, ook op Curaçao, maar veelal door iemand die meneer de Chinees kent of misschien zo nu en dan gesprekken mee voert.

    Makamba is helemaal geen scheldwoord, dat willen sommigen zo graag dat het is, maar dat komt omdat degenen die tegen beter weten in blijven volhouden dat het een scheldnaam is, zélf een racistisch geweten hebben. En dan is het natuurlijk prettig dat zij degenen die ze discrimineren ook kunnen verwijten racistisch te zijn.
    Dát is het en niets anders.

    Arthur Donker heeft in ieder geval niets wat op een Makamba lijkt, ook zijn geslijm met de echte makambas is niet ‘des makamba’, echte Makambas zijn geen slijmballen!
    Arthur Donker zou eens iets mogen doen aan de zelfhaat waaronder hij gebukt gaat. Misschien dat hij dan ‘eens’ een gelukkig mens wordt.. 🙂

  15. Het lijkt alsof wij als YDK ons aan alle nieuwkomers moeten aanpassen. Ik heb nooit een Hollander of Chinees onder de boom domino zien spelen. Ze blijven liever onder elkaar klaverjassen of Yatzee spelen. Nederland is heel duidelijk daarover aanpassen of oprotten zo simpel is dat. Wij hebben hier geen eerste en tweede rang burgers als in Nederland daar is zelfs het openbaar vervoer op afgestemd. De spoorwegen hebben eerste en tweede klas compartimenten. Ik ken mensen die hun hele leven in Nederland hebben gewoond en ze zeggen nooit een zwarte in de eerste klas te hebben gezien. Waarom is dat.
    Laten we eerlijk zijn de Chinezen hebben niet eens een status wij hebben ze hier gedoogd terwijl de meesten niet eens een paspoort hebben, hoe veel meer kunnen we doen? Als dank hebben ze ons kattevlees voor sate verkocht. Eten resten in arros brua verwerkt, enz. enz.

    Iedereen vergeet hoe liefdevol wij de Portugezen hier hebben opgevangen. Wij liepen zelfs toko’s van YDK voorbij om bij de Portugezen boodschappen te doen omdat wij ze wilden steunen.
    Hoe hebben de Portugezen ons bedankt? Jaren later “nan ta manda nos bai laba sanka”.

    https://www.youtube.com/watch?v=_ZfASJ4Ep3Y

    Misschien moet Dhr. Jonkers daarover eens nadenken. Ta chochie nos ta ku tur hende ta bin abusa di nos?

  16. @Arthur Donker ongewild ben je ook schuldig aan het beledigen en vernederen van die meid.

    Ik zou het niet laten gebeuren zonder iets van te zeggen zelf niet als ze gewapend zijn met de atoombom.

  17. @La Pas verraad je dat je geen YdK bent dus doe normaal, volgens mij ben je Dominicaanse die als kind hele slechte ervaringen moeten doorstaan zoals honger en misbruik en erkend door een choller YdK. Ik weet zeker dat je nog niet had gedoucht in deze temperatuur van 30 graden.

  18. De woorden Chino, Arabier, Turco, macamba, protestant blanco zijn al generaties lang ingeburgerde begrippen en ik praat het niet goed maar ik vraag me af of er altijd kwade bedoelingen achter zitten. Helaas herken ik veel in dit geschreven stuk van Arthur Donker en mis ik in deze onderhavige gebeurtenis respect voor de medemens. De beledigingen die deze Chinese familie moet ondergaan zou geen enkele YDK gepikt hebben. Gelukkig ken ik veel YDK die zich nooit aan dit soort laakbaar gedrag schuldig zouden maken.

  19. Brian S, en hoe jij Curaçao Independiente voor In D V-Dual ET beschrijft.
    Kijk naar jezelf in plaats van door blijven draven en zo anderen alsmaar kapotmaken zonder te stoppen naar jouw acties *_*
    Jij blijft doorgaan met beweren zonder verantwoordelijkheid te nemen voor wat jij verkeerd beweert.
    Jouw geloofwaardigheid is nu naar aandacht schrijven. Nu heb ik jouw aandacht.
    Wat is jouw standpunt nu dat jij helemaal verkeerd bent in beweren dat CI eigenlijk D.V. is ?

  20. waarschijnlijk val jij ook in deze kleine groep asociale YDK.
    deze groep noemen alle hollanders macamba”s.
    Als er in NL iemand gediscrimineerd wordt, dan is meteen het hele NLse volk fout.
    dus generaliseren zit in iedereen.

  21. @Sander een YDK is een YDK. Een MFK en KdnT stemmer, net als een PAR of MAN stemmer is een aanhanger van een politieke partij. Ze zijn allemaal YDK of bezitten het kiesrecht. Zoals ericlapas schrijft, we moeten niet generaliseren. Net zoals hij ook niet de chinees moet generaliseren.

  22. @Jomano, het is mijn recht om chinezen smerig te vinden. Eerst had ik het over een kleine groep maar na je laffe reactie vind ik ze allemaal smerig. Trouwens ik heb mijn twijfels of je een echte YDK ku ta stima su patria bent.

  23. @ericlapas. Jij insinueert dat de chinees bewust de YDK slecht behandeld door slecht voedsel voor te schotelen. Dit is gewoon niet waar. De YDK heeft de keuze, maar eet graag bij de Antilliaanse chinees. Al die verhalen over honden en katten zijn volkslegendes, omdat in sommige plaatsen in China deze wel gegeten worden. Er is nog nooit een chinees eraan dood gegaan. Dit is een duidelijke vorm van stereotypering en manipulatie. Dat neem ik kwalijk. Dan nog, ook al behandeld iemand je slecht, hoef jij niet automatisch zo terug te doen. Nunka no baha bo nivel nan nivel di otro. Arthur Donker probeert juist aan te geven dat de chinees zijn niveau niet verlaagd, terwijl de YDK dat wel doet. De YDK houdt daarom zichzelf voor de gek houdt met de leuze dushi hende. Bo sa muchu bon ku bo a tira un puña pa lanta diskushon.

  24. Wij hebben het hier over een kleine groep asociale YDK’s we moeten niet generaliseren. Wij zeggen ook niet dat alle Hollanders hier Macamba’s zijn?

  25. Goed geschreven ik kon het tafereel voor me zien.
    tja die YDK zijn de MFK en KdnT stemmers.
    Te dom om voor de duvel te dansen.
    Triest dat deze Chinese familie dit soort klanten moet helpen.
    ik heb heel veel respect voor deze Chinese families, die dagelijks geschoffeerd worden door dit soort YDK.

  26. Laten we net vergeten hoe de chinezen de YDK behandelt, kattenvlees voor saté vlees verkopen, vuile vieze smerige keuken met kruisbesmetting omdat ze vinden dat de YDK niet beter verdient?

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties