Borstvoeding fundament interraciale communicatie

In het kader van herdenking 150 jaar afschaffing slavernij werd afgelopen zaterdag het multidisciplinair project van Nelson González genaamd ‘MilkDrops’ geopend in Landhuis Bloemhof.

In het kader van herdenking 150 jaar afschaffing slavernij werd afgelopen zaterdag het multidisciplinair project van Nelson González genaamd ‘MilkDrops’ geopend in Landhuis Bloemhof.

De geschiedenis van de eilanden (voormalig Nederlandse Antillen) is voor een groot deel opgetekend door middel van orale overleveringen. Vertelkunst en muziek waren de media van communicatie voor het overbrengen van geschiedenis van de ene generatie op de andere, van de ene groep op de andere.
Dit project ‘MilkDrops’, de eerste in de serie kunstprojecten in het kader van herdenking 150 jaar afschaffing slavernij, gaat over het concept borstvoeding, dat één van de fundamenten was voor interraciale communicatie.

‘MilkDrops’ documenteert op artistiek niveau de sociale verbinding van de vrouw die andermans kind de borstvoeding geeft.
Een historisch ritueel welke één van de fundamenten van de Curaçaose cultuur is geweest. Zwarte vrouwen hebben generaties lang blanke kinderen borstvoeding gegeven wanneer de biologische moeder niet genoeg melk had voor haar baby.

Nelson González is geen onbekende op Curaçao.
In het jaar 2000 heeft hij deelgenomen aan de internationale workshop Watamula welke in en rondom Landhuis Knip werd gehouden.
Nelson heeft in 2012 ook in Gallery Alma Blou geëxposeerd.

Bij binnenkomst in Landhuis Bloemhof zie je overal witte ballonnen, enkele wit met zwart vlekken, gevuld met water, die uiteraard melkdruppels moeten voorstellen: op de grond en hangend vanuit het plafond.
Overal ligt er hooi op de grond om de sfeer van weleer uit te beelden.
Binnen in het landhuis daarentegen wordt via de huidige moderne technologie op grote schermen meer naar voren gebracht.
Aan de muur hangen een 26-tal foto’s, de meesten 40 bij 40 cm, enkele 50 bij 60 cm en de grootste ‘Vermeer mi hija y yo’ van 80 bij 80 het opvallendst.
De onderwerpen zijn ‘Caribbeanizing Europe’,

‘Todays Memories Kenepa’ en ‘Poetics of Kenepa’.

Verele Ghering

Verele Ghering

Mooi werk zeer zeker, maar ze vielen eigenlijk weg in deze setting.
Apart in een kleinere ruimte waren ze veel beter tot hun recht gekomen.
Uiteraard door zo’n foto te kopen, heb je zelf een herdenking aan dit dapper uitgebeeld concept.

Zaterdag waren er meerdere moeders met hun baby’s aanwezig om het thema kracht bij te zetten.
Het concept is bedoeld om een diepzinnige situatie van een historisch ritueel uit te lichten hetgeen zeker toe te juichen is, daar het bewust maken van een situatie die volledig anders was niet mee valt.
Lusette Verboom-Fairbairn, eigenaar van Gallery Alma Blou en voorzitter van Stichting Arte ‘99, hield een indrukwekkende speech, waarbij zij het begrip ‘Yu di Korsou’ in plaats van ‘Curaçaoenaar’ of ‘Curaçaose’ terecht een bijzondere plaats gaf in de historische context.
Onder auspiciën van Stichting Arte ’99 en in samenwerking met het Mondriaanfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds Caribisch Gebied kon dit project gerealiseerd worden.
De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met donderdag 15 augustus.
Openingstijden zijn van dinsdag tot en met zaterdag van 9:00 uur tpadot 14:00 uur.
Landhuis Bloemhof ligt aan de Santa Rosaweg 6, naast ‘Tap maar In’ Café.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *