26 C
Willemstad
• vrijdag 29 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Column Van Aller – De Vries | Duurzaam Koninkrijk

HomeLandenArubaColumn Van Aller – De Vries | Duurzaam Koninkrijk

©2017 Renée van Aller en John de Vries

Oostindie tijdens een van zijn vele beklimmingen

Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet zegt het volgende.
1. De wet regelt wie Nederlander is.
2. De wet regelt de toelating en de uitzetting van vreemdelingen.
3. Uitlevering kan slechts geschieden krachtens verdrag. Verdere voorschriften omtrent uitlevering worden bij de wet gegeven.
4. Ieder heeft het recht het land te verlaten, behoudens in de gevallen, bij de wet bepaald.

Artikel 1 van het Statuut luidt als volgt
Het Koninkrijk omvat de landen Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Bonaire, Sint Eustatius en Saba maken elk deel uit van het staatsbestel van Nederland. Voor deze eilanden kunnen regels worden gesteld en andere specifieke maatregelen worden getroffen met het oog op de economische en sociale omstandigheden, de grote afstand tot het Europese deel van Nederland, hun insulaire karakter, kleine oppervlakte en bevolkingsomvang, geografische omstandigheden, het klimaat en andere factoren waardoor deze eilanden zich wezenlijk onderscheiden van het Europese deel van Nederland.

Afwijking is mogelijk, maar nooit in negatieve zin. Ook al munt Nederland daar te vaak in uit. Een gelukszoeker of vluchteling is duidelijk beter af, dan een Nederlander uit een ander deel van het Koninkrijk. De gerenommeerde hoogleraren Flinterman, Elzinga, Hirsch Ballin, Munneke en andere houden zich opvallend stil. Of zouden zich nog bezinnen op een flitsend en slagvaardig commentaar? Terwijl dit een kolfje naar de hand van Gert Oostindie van het KITLV instituut van de KNAW zou moeten zijn. Toch?

Toerekenbaar tekortschieten
Nederlanders die uit Sint Maarten naar Nederland reisden, omdat ze niets meer hebben en niet meer terug willen, wordt blijkbaar bijstand geweigerd. Tot onze verbijstering hoorden we dat op 7 oktober 2017 op RTLZ nieuws. Onze demissionaire gejaagde Koninkrijksminister Plasterk deed daar een pregnante uitspraak over. Met zijn bekende empathische vermogens ‘steunde’ hij de gevluchte Nederlanders uit Sint Maarten, die in Nederland een nieuw leven willen opbouwen. Plasterk trachtte in zijn dienstbolide te ontkomen aan een journalist, die hem daarnaar vroeg.

“Het was niet de bedoeling dat iedereen zich zo maar in Nederland kon vestigen,” sprak de bewindsman bewogen.

Immers, zij zijn niet ingeschreven in Nederland. Zij moeten teruggaan en zich wenden tot de overheid van Sint Maarten. Enkele burgervaders hadden dezelfde doortastende, humanitaire mening. De Nederlandse hardvochtigheid werd toepasselijk en aangrijpend geïllustreerd door een blinde dame in zomerkleren en op slippers en haar dochter uit Sint Maarten, rillend van de kou. Dus het harteloze Nederland tegenover hulpbehoevende Nederlanders. Als die nieuwsgaring juist is, is blijkbaar de Nederlandse nationaliteit van het Koninkrijk overzee van inferieure kwaliteit. De enige die er wat zinnigs over zei, was de bekende staatsrechtdeskundige en hoogleraar Arjen van Rijn. Hij vond dat dergelijke hulpbehoevende Nederlanders wel degelijk ondersteuning moesten krijgen. Dat lijkt ons ook.

Kweekburgers en antistrijkstokbeleid
Bekend is dat het VVD’er Bosman een wetsvoorstel heeft ingediend. Het gaat om het Voorstel van wet houdende regulering van de vestiging van Nederlanders van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in Nederland (Wet regulering vestiging van Nederlanders van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in Nederland) (33325 ). Nou meenden we toch dat het Statuut een hele andere opvatting weergeeft. Een duurzame ogende opvatting over het Koninkrijk. Hoeft Nederland geen onderlinge bijstand meer te verlenen of verdwijnt alles in de trustsector en witwassector?

Iedereen heeft de mond vol over duurzaam. Maar het blijft bij woorden. Kennelijk is er sprake van een ernstige begripsinflatie, zegt Thomas Rau in het FD van 20 september 2017. Dit naar aanleiding van de merkwaardige ontwikkelingen dat producten niet duurzaam gemaakt worden, zoals de gloeilamp. Bedrijven verslechterden hun product om meer winst te kunnen maken. “In een mum van tijd is heel Nederland circulair, culinair en ordinair geworden. Het vliegt je om de oren. De verwarring is maximaal. Wat is nu duurzaam? Wat is nu circulair?” Is het etnische profileren ook al noodzakelijk bij nationaliteit?

“Niemand heeft er belang bij wat duidelijk is”, wat duurzaam is en wat inhoudelijk rechtens is. “Want als het duidelijk is, moet je daar ook naar handelen. En dat is superoncomfortabel.” Zie hier in een notendop de opvattingen van onze ethisch onderlegde christelijk-liberale regeringen. De hulp die een deel van ons Koninkrijk van ons meedogende regering krijgt na een dergelijke grote ramp, doet Donald Tromp eer aan. Die vergat ook even de ramp in Puerto Rico. Wij hoorden Plasterk verklaren, hoe erg het was, toen hij met de koning op bezoek was. Kort nadat Irma over Sint Maarten raasde. Is het thans niet erg meer? Na de ramp in Sint Maarten zou toch gezamenlijk de wederopbouw moeten worden ondernomen? Of kan dat niet omdat Nederland er de benodigde fondsen niet voor vrij wil maken? Het Koninkrijk lijkt geen enkele prioriteit te hebben. Wel het eindeloos formerend polderen.

Wij willen graag weten, wat er u van vindt
1. Vindt u dat alle Nederlanders gelijkwaardig moeten worden behandeld, zoals in de Grondwet, het Statuut en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens staat?
2. Vindt u dat Sint Maartenaren die alles kwijt zijn en naar Nederland komen, geholpen moeten worden, zodat zij op termijn in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien net zoals alle inwoners van Nederland?
3. Horen de eilanden bij Nederland of niet? Zijn de Nederlanders daar minder Nederlander, dan de Nederlanders die in Nederland wonen?
4. Geeft nationaliteit van een land niet dezelfde rechten en plichten voor allen die dezelfde nationaliteit hebben?
U kunt in uw reacties kiezen voor stelling 1, 2, 3, of 4. Voor meerdere kan ook. Al dan niet met commentaar

Renée van Aller & John de Vries

Renée van Aller en John de Vries
Renée van Aller en John de Vries

Renée van Aller en John de Vries schrijven hun artikelen vanuit een veelzijdige vakkundigheid voor de Knipselkrant Curaçao en de Amigoe. Vanuit hun kennis en ervaring, toetsen ze de theorie in de praktijk. Renée werkte als jurist lange tijd voor de Universiteit van Aruba en de Arubaanse overheid. John J.P. de Vries was jarenlang werkzaam als jurist bij de overheid en voormalig hoofd van de Arubaanse veiligheidsdienst. Zij presenteren een analytisch en onderbouwd oordeel op actualiteiten. Op alle artikelen rust het copyright bij zowel de Knipselkrant Curaçao en Amigoe als de Auteurs.

Publicatie door: Knipselkrant Curaçao © 2010-2017

32 reacties

  1. @Sate batata schreef;
    “Nog een bewijs hoe vernuftig ENRI is. Een ware genie met veel gedaantes, die maar geen afscheid kan nemen.”

    Beste Sate batata, nu móét ik je wel tegenspreken, ik ben het niet eens met jou. De taalfouten die ‘wiens naam ik weiger te noemen’ maakt, zijn heel herkenbare typische kañonaso taalfouten. Andre Bosman daarentegen, ik kan niet met zekerheid stellen of het inderdaad om dé Bosman gaat, heeft een paar fouten gemaakt, maar absoluut niet de typische taalfouten die ‘je weet wel’ gewoon is te maken. Dat je zo’n hoge dunk van die ‘je weet wel’ hebt, verbaast mij eerlijk gezegd wel.. 🙂

  2. @La Stiwz / Mano

    Scherp opgemerkt en daar voeg ik aan toe :

    Nog een bewijs hoe vernuftig ENRI is. Een ware genie met veel gedaantes, die maar geen afscheid kan nemen.

  3. @LaStiwz schreef;
    “Het zou mij zeer sterk verwonderen als de Ande Bosman in deze reacties dezelfde Andre Bosman van de VVD is.”

    Nu je ‘t zegt, een verdomd scherpe observatie LaStiwz. Ben het zelf ook ff gaan lezen en die fouten vielen meteen op. Normaliter let niet zo op fouten van andere reageerders omdat ik mezelf ook wel aan taal en schrijffouten bezondig.
    Maar goed, of het nou echt om dé A.Bosman uit de 2e kamer gaat maakt misschien niet zoveel uit als er op KKC een Nep A.Bosman met dezelfde denkbeelden actief is…. 😆

  4. @Cyril schreef;
    “Mano, lesa tur post di nobo anto lo Bo ripara kon ridikulo Bo ta komportando Bo mes.
    mi a dirigimi na Bo Lider ja asina E lo por kambiabo di mentalidat ku den Futuro Bo lesa bek, lo Bo por haña berguensa di Bo propio intelekto,”

    Berguenza? Intelekto? Kambia mi mentalidat? Mi Lider??? Cyril, segun mi bo cabes no ta niun tiki bon…Di prome mi no tin lider, i nunka mi no ta tin un lider tampoco, idiota mi ta anto? Ta mi mes semper a lidera mi mes, i te ahinda ku hopi exito. I papiando di mentalidat, mi tin mi mes mentalidat, stop di kompara bo mes ku otro hende. Abo no tin ni metalidat, ta ki bo ta papia? Kere mi, mi no parse bo. Normaliter YDK no ta ni konsiderami komo Kurazoleño, paso mi no parse bosonan. Ku otro palabra, no kompara bo mes ku ami!! Bo ta pone mi hari homber.. Anto algo mas, no ta isisti niun hende ku por hits mi op. :lol;

    Nee, niet ridicuul Cyril, dat jij geen verschil kunt maken tussen bloedserieus bedoelde opmerkingen en keiharde satire is niet mijn pakkie an. Zodra je een aantal lachebekjes of emois onder mijn stukjes ontwaar, zou je eigenlijk al moeten weten dat de soep die ik serveer nooitniet zo heet gegeten dient te worden. Schaam je je niet dat ik je moet uitleggen dat er soorten van reageerders bestaan?

    Begrepen Cyril?

  5. Mag ik de dames en heren juristen, reageerders en reaguurders wijzen op wat er in de Preambule van het Statuut staat: […] uit vrije wil verklaard hebben in het Koninkrijk der Nederlanden een nieuwe rechtsorde te aanvaarden, waarin zij de eigen belangen zelfstandig behartigen en op voet van gelijkwaardigheid de gemeenschappelijke belangen verzorgen en wederkerig bijstand verlenen, etc. etc.

    Mij dunkt dat Nederland bijstand heeft verleend.

    Overigens is ‘gelijkwaardigheid’ niet hetzelfde als ‘gelijkheid’. Het laatste is ‘gelijkstelling in staatkundige en maatschappelijke rechten’. Waarvan hier geen sprake is.

  6. Helaas maak ik als ik snel typ en zonder bril soms toch nog wat fouten. Mijn excuses en hoop dat het geen afleiding is van de inhoud

  7. Het zou mij zeer sterk verwonderen als de Ande Bosman in deze reacties dezelfde Andre Bosman van de VVD is.

    De VVD-er heeft het VWO afgemaakt, een tijdje in Leiden gestudeerd en is vlieginstructeur geweest mij de luchtmacht.

    Iemand met zo’n opleiding maakt niet de taalfouten die de KKC Bosman maakt.

  8. De reactie van mevrouw Van Aller op mijn inbreng vind ik bijzonder. Misschien is het wel een kenmerkende reactie van mensen die op de eilanden wonen richting het “boze” Nederland. Mevrouw Van aller haalt er van alles bij, bijvoorbeeld de afschaffing van de wet Hillen en zij geeft daarbij aan dat, en ik citeer: “Meten met twee maten, zonder juridische grondslag en moreel kwestieus, vinden wij lastig. Temeer als het gevoelsmatige overheerst” Laat dat nu ook gewoon het geval zijn van de vestigingswetten op Aruba, Curacao en Sint Maarten. Probeer als Nederlander je maar eens te vestigen. Hoezo geen onderscheid maken binnen het Koninkrijk. Daarnaast laat mevrouw van Aller zien dat ze het Statuut niet snapt. Zij spreekt over dat de burger niet meer op de overheid kan vertrouwen. Wie is die “overheid” vraag ik haar dan. De “overheid” in het Koninkrijk bestaat namelijk niet. Dat zijn de overheden van de landen. En ook hier maakt mevr Van Aller zich dus schuldig aan het cafetariabeginsel. Als het allemaal goed gaat doen de landen het allemaal zelf, maar als de puinhoop uitbreekt is het de Nederlandse overheid die verantwoordelijk is. En dan tot slot. Hoe durft mevrouw Van Aller te spreken over het niet verlenen of niet wensen te verlenen van onderling bijstand. Dat is echt een schandalige uitspraak. Dan heeft zij kennelijk , onder andere, de Zr Ms Karel Doorman gemist ( is eigenlijk niet te missen zo groot is dat schip), de ondersteuning van de luchtbrug vanuit Nederland met KDC10, C130, en de C17 ( die laatste is ook la niet te missen). Dus het makkelijk beschuldigen van Nederland is een uiting van gebrek aan kennis van het Statuut. Want waar ligt nu de verantwoordelijkheid om structurele hulp voor Sint Maarten te verkrijgen? Die verantwoordelijkheid ligt bij Sint Maarten. En ook daarover staan er in andere reacties berichten dat Nederland zich niet zo formeel op met stellen en er gewoon hulp geboden moet worden. tegen een ieder van hen zeg ik, lees het Statuut gewoon is door. Alle hulp is beschikbaar, maar de eigen regeringen en Staten zijn verantwoordelijk. Trek eens bij hen aan de bel, ga daar eens protesteren, roep daar eens schande in plaats van aan te kloppen bij Nederland en te doen alsof dat de overheid van het Koninkrijk is. Want nogmaals, er is geen overheid van het Koninkrijk.

  9. Kerido Mano, lesa tur post di nobo anto lo Bo ripara kon ridikulo Bo ta komportando Bo mes.
    Anto ja komo ku Bo ta fiel sigidó di Señora van Aller, mi a dirigimi na Bo Lider ja asina E lo por kambiabo di mentalidat ku den Futuro Bo lesa bek, lo Bo por haña berguensa di Bo propio intelekto, tempu Bo tabata mas Pichón 🙂

  10. Tja, ik kan het helaas niet nalaten te reageren op Cyril’s schrijven, snap namelijk niet zo goed wat die Cyril bezielt..Misschien dat iemand het kan toelichten?…. 😆
    Ik weet dat z’n reactie niet aan mij gericht is, maar toch, wat wil Cyril eigenlijk middels zijn haast niet te volgen reactie zeggen? En over wie heeft de beste man het? ik krijg de indruk dat Cyril denkt te maken te hebben met een stel onwetende kinderen of zo? Of misschien kan hij niet zo goed uitdrukken wat hij wenst te verkondigen? Mi’n sa..

    Met name de volgende opmerking doet me vrezen dat Cyril werkelijk denkt met een stelletje simpele zielen te maken te hebben. 😆
    @Cyril schrijft namelijk;
    “Maar wat U nu doet is Uw vrijheid van meningsuiting, maar ik vind dat U negatieve gevoelens oproept die aanstekelijk (kunnen) zijn in een al heetgebakerd Cultuur.”

    Wauw, probeert Cyril soms mw. van Aller te beschuldigen negatieve gevoelens op te roepen onder Curaçaoënaars? Ik weet het niet zeker, ik vraag het alleen maar, puntra mi ta puntra…want ik vind het een nogal onnozele opmerking…Begrijp me goed, ik beweer niet dat Cyril een onnozelaar is. 😆 🙂 😆

  11. Om nog serieus te nemen ? http://knipselkrant-curacao.com//ntr-regeerakkoord-over-cariben-meer-samenwerken-integriteit-en-crisis-venezuela/#comment-64057

    U maakt het alleen maar moeilijker en waarom ?
    Curaçao overwoog de 80 / 20 deal wat hier in Nederland ongekend is ; elk onafhankelijk deel mag zijn eigen wetten opstellen, maar hebben allemaal dezelfde achternaam. Elk een Kamer om zelf in te richten in het Huis genaamd Koninkrijk. Anders bepaalt de Koninkrijk alleen hoe de inrichting van de verschillende Kamers geschied, maar dat was verleden tijd. Waarom wilt U doorgaan met verwarring brengen ? U neemt het als aanval, terwijl het duidelijk is wat Meneer Bosman beschreef. En dit is de enige keer dat ik met Hem instem en ook de eerste keer dat ik wat inhoudelijk van Hem waarneem. De enige andere nieuws omtrent Meneer Bosman was de negatieve beeld van enkele jaren geleden, waar ikzelf niet verder inhoudelijk ben ingegaan.
    Maar wat U nu doet is Uw vrijheid van meningsuiting, maar ik vind dat U negatieve gevoelens oproept die aanstekelijk (kunnen) zijn in een al heetgebakerd Cultuur.
    Neem pauze en herlees het bericht als U minder geprikkeld bent, zou ik adviseren, want weer, Hij legt uit hoe het nu zit en hoe door de kritiek het ook anders kan om de klagers Hen zin te geven, maar dan gaan Wij weer naar de slavernij met alle kritiek, terwijl onze eigen Mensen onze eigen Mensen willen verslaven, als dat een woord is.
    Bizarre mentaliteiten en keuzes *_* Just chill, breathe and reread.
    Pas, tog ?

  12. Het is een uitdaging een reactie zo beknopt mogelijk te houden zonder de boodschap geweld aan te doen. Klopt, het heeft geen nut energie te verspillen om André Bosman op andere ideeën te brengen. De ideologie van Bosman bedreigt de democratie met autocratische tendensen. Identiteit politiek is daar onderdeel van. Echter, ook Bosman zal aangesproken worden op zijn identiteit. Hij zal ondervinden of zijn politieke doctrine ‘storm bestendig’ is. Paspoort en dergelijke bieden voor hem dan ook geen uitweg.

  13. Beste Brian S., nog steeds wacht ik op uw reactie op uw verkeerde insinuatie van al enkele maanden geleden, maar dat terzijde : wat betekent TP ?

  14. 1. Vindt u dat alle Nederlanders gelijkwaardig moeten worden behandeld, zoals in de Grondwet, het Statuut en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens staat? Helaas is dit niet van toepassing voor europese nederlanders die naar Sint Maarten, Curacao of Aruba willen

    3. Horen de eilanden bij Nederland of niet? Zijn de Nederlanders daar minder Nederlander, dan de Nederlanders die in Nederland wonen? Deze vraag kan je ook stellen aan Curacao, SXM en Aruba. Waarom zijn europese nederlanders minder en moeten zij zich aan allemaal eisen voldoen?
    4. Geeft nationaliteit van een land niet dezelfde rechten en plichten voor allen die dezelfde nationaliteit hebben? Stel deze vraag aan de eilanden Aruba, Curacao en SXM.

    Jammer dat de TP het alleen van 1 kant wil zien

  15. Andre Bosman heeft zijn mening gegeven. Wie ben ik dan om zijn Nederlandse mening te betwisten? Ik respecteer zijn mening, ook al is het niet een mening waar ik achter kan staan.

    @Hoedanook, ik waardeer je reacties, maar zelf maakte je de opmerking dat wat A.Bosman betreft de verhoudingen duidelijk liggen, nietwaar?
    Juist daarom, omdat Bosman heel duidelijk is, had ik liever gezien of eigenlijk verwacht, dat ook jij met een duidelijke rechttoe rechtaan antwoord/reactie voor de dag zou komen.
    Ik heb zo mijn twijfels of de voorbeelden die jij aanhaalt, o.m. de relatie VS – Puerto Rico, Koningin – Paus, Maxima enz. enz., (alles i.v.m. de ramp op St.Martin en de hulpvraag etc.) er in dit geval toe doen. Ik denk van niet. Het komt mij allemaal een beetje onnodig gecompliceerd over, ook al snap ik wel wat je duidelijk tracht te maken.. Ik denk eerlijk gezegd dat Bosman geen boodschap heeft aan de voorbeelden die je aanhaalde.

    Betreft mw. Van Aller, daar hoef ik niet over na te denken, ben het eens met haar reactie. Duidelijk en ongecompliceerd! 🙂

  16. Hoeveel Families / Personen zijn overgevlogen op eigen kracht tot aan Nederland ? En hoeveel zijn er op eigen kracht gebleven om met de vele gelden die verzameld zijn door verschillende Nederlandse gemeenten / dorpen de Sint Maarten weer op te bouwen ? De weinigen die op eigen kracht hiernaartoe zijn gekomen worden weer als product gebruikt om een reden te hebben om te klagen, terwijl er vergeten wordt hoeveel Nederlanders in totaal aan miljoenen hebben gedoneerd voor de wederopbouw exclusief wat het Koninkrijk zelf aan financiële steun gaat en moet delen. Mede Koninkrijksbewoners die constant een reden zoeken om ongefundeerd te klagen. Jullie laten een belediger van Curaçao, Aruba en Nederland voorbijgaan alleen maar om een Nederlander aan te pakken ? En durven jullie jullie zelf YDK te noemen ? Hypocriet meer en meer en dit is meer en meer jammer. Liever maar negatief blijven om niet eerlijk te zijn en de beste te accepteren *_* Foei “volwassen Mensen”! Mijn leven hier is niet de beste, maar met de hypocrisie op mijn Eiland is het ook niet een beter vooruitzicht daar. Maar er zal moeilijk wat veranderen, want de haat is zo verankerd en blinden die het blindelings volgen. Shame op de zogenaamde echte YDK. Jullie laten in eigen huis verdeel en heers politiek praktijken en onder jullie eigen neus en daardoor blijft de waarheid ver van jullie zicht. Mevrouw van Aller laat duidelijk merken dat mijn commentaar onder haar niveau is en alleen maar met respectabele Personen in debat gaat. En mede YDK laten dit toe en staan zelfs achter haar of tenminste durven haar niet op correctheid te wijzen. Mi propio Hendenan ta bendemi pa djis un maskara ku Diploma *_*

  17. @Andre Bosman
    De antwoorden aan Van Aller/De Vries illustreren de ‘volk en vaderland’ sentimenten. ‘Uitzonderingen bevestigen de regel’ en empathie zijn nu eenmaal geen onderdeel van het liberaal identiteit georiënteerde politiek denken. Hoewel de totale omvang van (menselijke) schade na Irma nog niet volledig in kaart is gebracht, liggen voor u de verhoudingen duidelijk. Blijkbaar is het teveel gevraagd om wat ‘extra’ hulp, bij wijze van uitzondering, na een ramp, van Nederland te verwachten? De ‘verzuiling’ in de onderlinge verhoudingen tussen de landen in het koninkrijk, zoals beschreven, zijn heilig. Zo werd de hulpverlening aan Puerto Rico vanwege een oud verdrag gehinderd om buitenlandse schepen met hulpgoederen te ontvangen. Na veelvuldig verzoek schortte de Trump-regering, uiteindelijk, echter tijdelijk, de Jones Act, op, waardoor de hulpverlening soepeler kon verlopen. Zo ook, voor St. Maarten, zou het mogelijk moeten zijn om bepaalde criteria te versoepelen waardoor, diegenen met de Nederlandse nationaliteit, die alles kwijt zijn geraakt, met enige prioriteit, geholpen worden om opnieuw een bestaan op te bouwen. Niet altijd is het strak vasthouden aan protocol het juiste. Protocol dwong koningin Beatrix tot een audiëntie bij de Paus. Haar weigering om naar de begrafenis van Johannes Paulus II te gaan, gaven de verhoudingen duidelijk weer. De weigering werd als rampzalig door katholiek Nederland ervaren. Door het huwelijk met Maxima is al het protocollair gebeuren tussen het Koningshuis en het Vaticaan aanzienlijk versoepeld. Het Koningshuis is niet katholiek geworden. Hulpbehoevenden van St. Maarten dragen de charme van Maxima niet uit. Echter, een handreiking dat verder gaat dan wat de regeltjes bepalen, tonen niet alleen een beetje menselijkheid, maar veranderen niets aan de Nederlandse identiteit en aan Nederland.

  18. @Bosman Wij vinden het een grote eer dat een belangrijk(e) persoon en volksvertegenwoordiger, zoals u zelf, aandacht schenkt aan het interpretatieverschil in nationaliteit in het algemeen en de Nederlandse in het bijzonder. Uw interpretatie lijkt op een nog extremere politieke uitleg van de Nederlandse nationaliteit. Wij zien er geen basis voor in het Statuut, noch in de Grondwet, noch in de Staatsregelingen, noch in de Rijkswet op Wet op het Nederlanderschap (RWN). U spreekt op grond van een gesundes Volksempfinden? De RWN hebben we erop nagekeken, om vast te stellen of er iets gewijzigd is, in het geheim. Uw interpretatie zal ongetwijfeld aanspreken bij het gevoel van Rutte III, trots op Nederland en het groeiend nationalisme, dat gepaard gaat met ferme uitsluiting. Andere wet-en- regelgeving wil niet zeggen dat nationaliteit beperkt kan en moet worden. Dat hebben wij nooit ergens kunnen aantreffen, staatkundig onderlegd zoals wij zijn. Ook de bewoners van de BES worden anders behandeld door oprekking van het woonlandbeginsel. Als u consequent zou zijn, zou dat betekenen, dat Nederlanders, die in Amsterdam wonen, minder belasting en meer AOW zouden moeten krijgen, dan in Heerlen of Lauwert. De kosten van levensonderhoud verschillen namelijk aanzienlijk. Vooral wat wonen betreft. Zeker nu Rutte III eigenaren van woningen, waarvan de hypotheek is afbetaald, een boete wil opleggen. Meten met twee maten, zonder juridische grondslag en moreel kwestieus, vinden wij lastig. Temeer als het gevoelsmatige overheerst. Kennelijk worden vluchtelingen niet-Nederlanders onder dezelfde kommervolle omstandigheden met open armen ontvangen maar landgenoten worden teruggestuurd met een enkele reis (?) naar de grote chaos? Volgens het Statuut moeten de landen elkaar onderling hulp en bijstand verlenen. Dat is ongeldig voor wat Nederland betreft, net zo als de toezeggingen over aflossen? Dat is strafwaardig gedrag dat een boete verdient? Als burger kan niet meer vertrouwd worden op de eigen overheid. Zo langzamerhand lijkt de overheid de dikke ik van Rutte geworden. In ieder geval is het niet de burger. Onze overheid luistert niet meer, maar doet wat goed is in eigen ogen. De wetgeving die u voorstelt geeft een omslag weer in het denken over het Statuut en nationaliteit, die al een tijd aan de gang is. Gezien de signatuur van het komend kabinet is dit het juiste ogenblik voor de wetgeving die u voorstaat. Die uitgangspunten begrijpen wij, maar beoordelen wij als ontluisterend. Het Koninkrijk is meer dan een wegwerpartikel. Renée van Aller&John de Vries

  19. Het probleem wat ik heb met het stuk van de twee schrijvers is dat zij Nederland als land verwarren met het Koninkrijk. En dat zijn volgens het Statuut toch echt twee verschillende dingen. Ik wil graag ingaan op de verschillende stellingen.

    1. Vindt u dat alle Nederlanders gelijkwaardig moeten worden behandeld, zoals in de Grondwet, het Statuut en het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens staat?

    Ja, daar ben ik het mee eens, maar we hebben in het Statuut en de verschillende verdragen ook afgesproken dat er andere wetgeving en regelgeving is voor de landen in het Caribisch gebied. En met dat Statuut zijn alle landen akkoord gegaan. De landen hebben ook allemaal hun eigen “landsbesluiten” en vallen daardoor dus niet onder de Nederlandse grondwet.

    2. Vindt u dat Sint Maartenaren die alles kwijt zijn en naar Nederland komen, geholpen moeten worden, zodat zij op termijn in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien net zoals alle inwoners van Nederland?

    Inwoners van Sint Maarten zijn geen inwoners van Nederland. Sterker nog, ook binnen Nederland kan ik niet zomaar naar een andere gemeente gaan en aangeven dat ik geen huis of onderkomen heb. En dat is nog binnen hetzelfde land. In dit geval komen er mensen vanuit een autonoom land naar een ander land, weliswaar binnen het Koninkrijk, maar toch een ander land. Dan kan je niet verwachten dat dit “zomaar” geregeld gaat worden. Net zo goed als ik niet zomaar naar een buurgemeente kan gaan en daar om opvang vragen, kan dit ook niet tussen verschillende landen.

    3. Horen de eilanden bij Nederland of niet? Zijn de Nederlanders daar minder Nederlander, dan de Nederlanders die in Nederland wonen?

    De eilanden “horen” niet bij Nederland. De landen Aruba, Curaçao en Sint Maarten zitten samen met Nederland in 1 Koninkrijk. Dat is wel even heel iets anders dan dat de landen “bij Nederland” zouden horen. Wij hebben allemaal wel de Nederlandse nationaliteit en hetzelfde paspoort van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar door de verschillen tussen de autonome landen van het Koninkrijk zijn er wel verschillen. Zoals een Nederlander zich niet zomaar kan vestigen op Aruba, Curaçao of Sint Maarten is dat andersom ook niet vanzelfsprekend. Het bijzondere is dat de landen Aruba Curaçao en Sint Maarten daar ook wetgeving voor hebben en dat een gelijksoortige wetgeving voor Nederland op enorme weerstand stuit vanuit de caribische landen.

    Maar met dit voorbeeld snap ik nu wel de wens van de eilandbewoners. als alles in elkaar stort op de eilanden moet je gewoon naar Nederland kunnen verhuizen, een uitkering krijgen een huis krijgen en ondertussen kunnen de Nederlanders ook Sint Maarten weer op gaan bouwen.

    4. Geeft nationaliteit van een land niet dezelfde rechten en plichten voor allen die dezelfde nationaliteit hebben?

    Ook hier hinken de beide schrijvers weer op twee gedachten. Hebben we het over het Koninkrijk als 1 land of is het een verzameling van 4 autonome landen? En ja we hebben als Koninkrijkinwoners allemaal dezelfde nationaliteit. Maar als we spreken over dezelfde rechten en plichten zit daar inderdaad verschil in. De schrijvers waren heel kritisch over mijn initiatiefwet ten aanzien van vestiging van inwoners van Aruba Curaçao en Sint Maarten en Nederland. Maar als die rechten en plichten gelijk zijn dan gelden die plichten dan toch ook voor het hele Koninkrijk? Wat is er dan mis met het hebben van vestigingsregels voor Nederland die gelijk zijn aan vestigingsregels die er zijn voor Aruba, Curaçao en Sint Maarten?

    Kortom, de schrijvers willen hier niet de harde keuze maken tussen nationaliteit en landen binnen het Koninkrijk. En dat kan. maar accepteer dan ook de consequentie dat Nederland en daarmee de Nederlandse Tweede Kamer de wetgever is op alle landen binnen dat Koninkrijk. Of accepteer dat het 4 verschillende, autonome landen zijn met andere rechten en plichten. En accepteer dan ook dat die verschillen consequenties hebben. Wat beide schrijvers nu voorstellen is een cafetaria model van bestuurlijke verantwoordelijkheid. Een beetje pakken wat je het makkelijkst uitkomt en er dan altijd op kunnen vertrouwen dat, ongeacht de puinhoop die het wordt op de eilanden, je altijd terecht kan in Nederland.

  20. Even voor de duidelijkheid Van Aller/De Vries snijden een belangrijk onderwerp aan dat om de zoveel tijd de kop opsteekt. Twijfelachtig is of Van Rijn enige invloed kan uitoefenen. Recent was er een beknopt schrijven van hem t.a.v. homohuwelijk, waarin werd aangegeven het standpunt van de EVRM en veel ander bla bla, typisch voor de Nederlandse discussiecultuur met zijn steriele debatten. In tegenstelling, in de VS, zien wij het beleid van Jeff Sessions op de ‘Department of Justice’, waar veel vooruitgang op gebied van mensenrechten en emancipatie ongedaan wordt gemaakt (of op eigenaardige wijze geïnterpreteerd). De VS Grondwet en uitspraken van het hoogste gerechtshof (US Supreme Court) worden handig omzeild. Op soortgelijke manier zal het beleid VVD/CDA/CU/D66 ook vorm krijgen. Wat Van Rijn daarvan vindt doet er niet toe. Belangrijker is hoe onze regeringen: MEP, POR, PAR, PIN, de linkse liberaal Steven Martina, de DP en National Alliance op St. Maarten, zich zullen opstellen. Echter, helaas, veel opzienbarends of zelfs revolutionairs is niet te verwachten.

  21. Naar verluid hebben de links en rechts liberalen samen met de Christenen een paar ‘mooie dingen’ opgeschreven voor het volgend kabinet. Hopelijk gedoopt in honing en niet in azijn. Echter als het verleden enige indicatie geeft zullen wij te maken krijgen met de partij van Edith Schippers (VVD; ‘onze cultuur is een stuk beter dan alle andere die ik ken’) en die van Sybrand Buma (CDA; ‘Vrijheid en gelijkheid zijn niet de basis van onze samenleving.’). Beiden staan te trappelen om te regeren, en het advies van Van Aller/De Vries, om met hulp van Van Rijn te voorbereiden op nieuwe Bosman-achtige wetsvoorstellen, is pure onzin. Met name daar voor de rest van de wereld mogelijke nucleaire annihilatie hoger op de agenda staat.

    Het beleid van de nieuwe regering zal de kiezers rechts van de VVD (nu ook in Merkel’s CDU/CSU Bondsdag), en conservatieve CDA-ers, die inzetten op behoud van joods-christelijke beginselen, het gevoel thuis en geborgen te zijn moeten geven. De mogelijke toenemende invloed van dit spectrum van het electoraat zal ook de kwaliteit en duurzaamheid van bestaande verdragen binnen het Koninkrijk verder gestalte geven. Zij zullen hetzelfde effect hebben als Jeff Sessions, achter de schermen van de Trump regering.
    Margaret Thatcher’s beschreef de wereld die zij hoopte te helpen creëren als vormloos, één bestaande enkel uit individuen (vraag of PAR en PIN dit ook zo zien). Vandaag de dag betekend dit de concentratie van macht in private handen (ook in het Westen). Dus, in BV Nederland en de Caribische eilanden van het Koninkrijk zouden dan een relatie va ‘Business units’ ontstaan, met een ‘eigen’ set spelregels, deduceerde door de markt..

  22. @ Un y tur. Wij willen geen aanleiding geven tot allerlei overkokende, persoonlijke gevoelens, uitlokking tot verdrietige misvattingen en toetsenbordterrorisme. Wij hebben een onderbouwde reactie gegeven op het nieuws van RTLZ (een objectieve zender) dat diep in de nacht langskwam. Als velen het gevoel hebben dat er verschillende soorten Nederlanders zijn, – die indruk wordt gewekt – dan zouden wij graag zien, dat dit serieus verbeterd wordt. En wel onmiddellijk. Mopperen alleen is onvoldoende, een passende strategie kan wonderen verrichten. Lijkt ons een belangrijk punt voor het volgend parlementair overleg. Wij zouden vragen hierover in de Staten en de Tweede Kamer toejuichen. Een beleefd doch dringend verzoek om opheldering aan de demissionaire Koninkrijksminister Plasterk, namens de verschillende eilandsregeringen/parlementen en eilandsraden lijkt ons een haalbare optie. Eendracht maakt macht, lieve rangeerders, maar wel op niveau a.u.b. Wilt u iets goeds bereiken, doop uw woorden in honing en niet in azijn. Professor Arjen van Rijn staat al aan uw kant, één nationaliteit. Dus dezelfde rechten en plichten. Dat lijkt ons de enig juiste kant, zowel staatkundig, volkenrechtelijk, juridisch als ethisch Een goed begin is het halve werk. Renée van Aller& John de Vries

  23. @Mano, wat val je door de mand heen!. Je laat duidelijk weten dat jij een macamba hater bent, het haatzaaien en tweedeling zaaien zit jou diep in het bloed, je zou bijna zeggen dat je Gerrit Schotte him zelfe bent, doei loser die je er bent.

  24. Eindelijk herkenning dat er geen Koninkrijk der Nederlanden is met dezelfde nationaliteit van elke inwoner hiervan onafhankelijk, waar men woont. Ik ben simpelweg de tel kwijt van hoeveel lokale politici en inwoners steevast hebben beweerd dat wij kost wat het kost de Nederlandse nationaliteit / paspoort moeten behouden. Zogenaamd voor de voordelen, terwijl het een publieke geheim is dat we op alle fronten niet gelijk zijn. Juridisch beschreven lijkt het zo maar de praktijk heeft bij lange al bewezen dat het niet zo is. De situatie met St. Maarten na orkaan Irma maar ook de BES eilanden als bijzondere gemeente van Nederland zijn concrete voorbeelden dat niet loopt. Zeker als je een tijd heb gewoond in Nederland gaat men de verschillen haarscherp zien. Maar goed het blijft wel een kwestie van keuze en enig waardigheid mocht die er nog te vinden zijn binnen de lokale bevolking en de politiek of ze zich nog lang wil blijven vasthouden aan iets die niet is en er niet gaat komen. Liefde, waardering, acceptatie voor iemand/ een land/ een gebied/ de ABCSSS eilanden zijn dingen die niet te forceren zijn. We hoeven deze behandeling van Nederland en Politiek Nederland niet langer te accepteren, tijd om ieder zijn eigen weg in te slaan! Wat niet wegneemt dat we in toekomst met elkaar kunnen blijven werken, familie banden hoeft niet verbroken te worden, het is simpel weg ieder in zijn eigen huis.

  25. @Rene van Aller schreef;
    “De Nederlandse hardvochtigheid werd toepasselijk en aangrijpend geïllustreerd door een blinde dame in zomerkleren en op slippers en haar dochter uit Sint Maarten, rillend van de kou. Dus het harteloze Nederland tegenover hulpbehoevende Nederlanders.

    Als die nieuwsgaring juist is, is blijkbaar de Nederlandse nationaliteit van het Koninkrijk overzee van inferieure kwaliteit.”

    Het is grappig dat mw. Van Aller eigenlijk tot dezelfde constateringen komt, misschien wel tot dezelfde conclusie komt als bepaalde Curaçaose independientistas al jaren concluderen.

    Pas op uw tellen mw. van Aller, straks wordt ook u door de bekende KKC- zeikerds, waaronder ook een aantal slaafse Antilliaans-Curaçaose zwartjes en natuurlijk naar het verleden hunkerende Makambas alhier volledig ondergekotst! De nieuwsgaring is overigens juist!

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/387116/gevluchte-sint-maartenaren-moeten-terug

    Ik sta achter al uw 4 stellingen.

    Ook de huidige Curaçaose regering is het niet eens met uw stellingname mw. van Aller, verleden week nog vertelden een paar PAR-ministers en parlementariërs aan de onwetende bevolking hoe ontzettend veel Nederlandse politici en de Hollanders in het algemeen, om hen geven. “Hulanda stima nos”, is nog immer hun leuze, oftewel hun credo. 😆

    Hoewel het artikel voornamelijk Sint Maarten betreft geldt het natuurlijk evenzeer voor droevig eiland Curaçao met haar slaafse zwarte YDKpolitici die het zelf niet kunnen, maar helaas bij de hand genomen moeten worden door dezelfde Nederlandse politici die hen domweg discrimineren, anders zijn zij gewoonweg nergens!

    Ik heb het dan over slaven en slavinnen zoals o.a. min.pres. Eugene Ruggenaath die door Nederlandse politici en de NL media bewust en schaamteloos de hemel ingeschreven is als zijnde dé John F. Kennedy van Curaçao!?! 😆
    Eugene Ruggenaath, the chosen one, de huidige leider van de Curaçaose slavenpartij PAR. Trouwens, óók MAN herbergt dezelfde soort ‘aan minderwaardigheidscomplexen onderhevig’ zwarte nietskunners.

    En nu schrijf ik ff over wat natuurlijk niet meer is, n.l de slavernij. Ik meen echt en pleit ervoor dat slavernij weer officieel moet worden ingevoerd op Curaçao. Als dat mogelijk is word ik slavenhouder. Ik heb ik al een paar kandidaat-slaven op het oog. Namelijk Eugene Ruggenaath, Zita Leito, Alcala -wallé, de er niet uitziende Steven Walroud met z’n grote waffel en de zich als ‘een aap met een gouden ring’ gedragende zwarte superslaaf Steven Martina van MAN. En last but not least, Omaira Leeflang. 😆

    Ik zal ze te werk stellen op mijn buitenverblijf, want de buiten wc’s en aangrenzende strontopvangende beerputten zijn geregeld aan onderhoud toe.. De bedoeling is dat ik natuurlijk een voorman aanstel, die wordt bomba, dat is degene die hen met de zweep of bullepees dient af te ranselen wanneer zij ongehoorzaamheid betonen, en die bomba wordt natuurlijk een Makamba. Wedden dat die slaven het prachtig vinden? 😆 😆 😆

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties