26 C
Willemstad
• vrijdag 29 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Column Youp | Nieuwe stijl

HomeAuteursColumn Youp | Nieuwe stijl

Column Youp van ‘t Hek voor NRC Handelsblad

Column Youp | Nieuwe stijl
Column Youp | Nieuwe stijl

Toen Máxima mij woensdag belde om te vragen wat ik als amusementsdeskundige van de Koningsdag Nieuwe Stijl vond, kon ik haar zeggen dat ik het vooral saai vond. Ik miste de humor. Vooral bij die logge gereformeerde botenparade. Daar had toch wel wat lucht in gekund?

„Zoals?”, vroeg Max.

„Waar was bijvoorbeeld jullie Wajer?”

„Onze wat?”, lachte Max.

„Dat is die speedboot die jullie in Griekenland aan die door ons betaalde steiger hebben liggen. Was toch grappig geweest als er een beetje bolle gozer in zo’n ding had gezeten en dat die dan tussen die grote boten door was komen stampen? Ordinair planerend op de hekgolven van de baggerschepen. Of helemaal achteraan in de stoet was ook goed geweest. En dat hij dan als een bezembootje een overvolle sloep met vluchtelingen had getrokken. Vluchtelingen in een zwartepietenpak. Dan hadden we wat te lachen gehad en hadden jullie op absurde wijze wat maatschappelijke zaken aan de kaak gesteld. Dat kinderachtige speelbootje van acht ton en onze beschamende omgang met de wanhopige vluchtelingen. Een mooie combi. Ook leuk voor jullie oudste dochter, die volgend jaar naar de middelbare school gaat. Zij wil het over dit soort dingen graag hebben…”

„En verder?”

„Verder was het grappig geweest als er na een minuut of twintig agenten waren verschenen om jullie op de bon te flikkeren!”

„Omdat?”

„Omdat jullie de kinderen misbruiken. Althans zo kijk ik naar dat zielige zwaaien van jullie drie dochters. Iedereen zag dat ze zich helemaal de tyfus verveelden. Dat zwaaien is toch gewoon handel? Joop van den Ende mag ook niet zomaar een kind in een musical laten spelen. Voor één Kruimeltje moet hij drie kilo papier invullen en heeft hij minstens zeven jongetjes nodig. En aan die wet moeten jullie je ook houden. Dit is pure kinderarbeid!”

„Vond je dat zwaaien echt zielig?”

„Nou die oudste, die Amalia, die zwaait wel geestig. Die heeft er nu al overduidelijk schijt aan en heeft een zwaar verveeld wuifhandje ontwikkeld. Als ze een beetje lekker gaat puberen, kunnen we bij haar binnen twee jaar een gezonde dikke middelvinger verwachten. Zou ik fantastisch vinden. Maar laat die kinderen voortaan thuis. Je houdt toch van je kroost? Laat ze lekker achter hun iPad hangen of zinloze YouTube-filmpjes bekijken.”

„En verder?”

„Dat voorgeprogrammeerde wandelingetje langs die zenuwachtige sukkels die op romantische wijze hun beroep staan uit te oefenen, was nog oubolliger dan de capes van je dochters. Wie had die eigenlijk verzonnen? Het leken wel mini-bejaarden. En flikker die tweedehands Van Vollenhovens er eens uit. Die kinderen van Pietje en Margriet zijn toch gewoon doorsnee Amsterdam-Zuidkakkers waar niemand op zit te wachten? Die Bernhard is toch die Amsterdamse vastgoedmaffioos die nog niet zo lang geleden een arme snackbarhoudster uit een van zijn pandjes in De Pijp donderde? Doe ons een lol en hou dat spul buiten beeld!”

„Hoe moet het dan?”

„Gewoon echt de stad in. Loop langs een bijna failliete V&D, die omringd is door allerlei lege panden omdat winkeliers het verloren hebben van het internet. En luister naar vals kwelende straatmuzikanten bij wie elk avontuur uit hun flierefluiterige leven is geramd omdat ze tegenwoordig eerst een Noord-Koreaanse vergunning op het gemeentehuis moeten halen. En laat je aanspreken door een mantelzorgmoeder die al vier maanden op de poen van staatssecretaris Van Rijn zit te wachten omdat het bij de Sociale Verzekeringsbank één grote puinhoop is en niemand op tijd zijn pgb krijgt. En babbel met wat bedelende straatzwervers of loop eens langs een roodverlicht raam met een hoer. Dat soort dingen, in plaats van dit geborduurde Anton Pieckgedoe in een aangeharkt stukje stad. En wat zou het leerzaam zijn als je tas eens van je lijf gerukt wordt door een scootercrimineel. Of dat iemand keihard roept dat de monarchie totaal achterhaalde kul is. En dat erfopvolging middeleeuws is. Plus dat de hele familie Duitser dan Duits is. Als jullie dat doen, dan begeven jullie je pas echt onder de mensen. Dit is gewoon zielig.”

Toen was het heel lang stil aan de andere kant van de lijn. Tot Máxima lachend zuchtte: „Je hebt zo gelijk, Youpie, maar begrijp je nu ook waarom je al jaren geen lintje krijgt? Ik ga Hans Wijers bellen.”

En toen? Toen hing ze op.

Bron: NRC

Dit artikel is geplaatst in

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties