27 C
Willemstad
• dinsdag 19 maart 2024

CC | Marnix College and Albert Schweitzerschool pioneering as the first ‘language friendly schools’ in Curaçao

WILLEMSTAD - The Marnix College and Dr. Albert Schweitzerschool have achieved a remarkable milestone by becoming the first schools in Curaçao to receive the designation of 'Language...

NU | Ajacied Martha opgenomen in eerste selectie Advocaat als bondscoach Curaçao

Ar'jany Martha is vrijdag (lokale tijd) opgenomen in de eerste selectie van Dick Advocaat als bondscoach van Curaçao. Vitesse-doelman Eloy Room keert terug in het keurkorps, nadat...

Opinie | Illusies, verknopingen, een natte droom en luchtkastelen op Curaçao

Jan Huurman WILLEMSTAD – Tijdens een recente bijeenkomst van de Antillenkring deelde Jan Huurman, voormalig Inspecteur Volksgezondheid, zijn inzichten over Curaçao na vijf jaar afwezigheid. Met een focus...

NTR | Internationale vrouwendag: ‘balans houden is niet makkelijk’

Marit Severijnse In het kader van internationale vrouwendag werd op Bonaire een conferentie gehouden met als thema een gebalanceerde levensstijl. “Ook al is Bonaire een eiland waar alles op...

CC | Ministry of Finance reaches agreement with Capriles Clinic

WILLEMSTAD - The Ministry of Finance has reached an agreement with the Capriles Clinic, as announced by the ministry. The operational costs will be covered by this...

DH | Alida Francis to become Governor of St Eustatius

ST.EUSTATIUS -- Government Commissioner Alida Francis is to become the next governor of Statia in the coming months. The state secretary of kingdom relations and digitisation Alexandra van...
- Advertisement -spot_img

Curacao.nu | Sinterklaas komt zonder roetveeg pieten, die gaan naar Nederland

HomeMediaCuracao.nu | Sinterklaas komt zonder roetveeg pieten, die gaan naar Nederland

Persbureau Curacao

Sinterklaas zet voet aan wal om 8 uur bij de Matheywerf in Otrobanda | Persbureau Curacao
Willemstad – Sinterklaas komt weer naar Curaçao. Volgende week zaterdag, 16 november komt hij aan. Met 50 echte zwarte pieten, want de roetveeg pieten gaan naar Nederland.

Het feest is op het Brionplein. Wil je erbij zijn, zet je wekker op tijd. Sinterklaas zet voet aan wal om 8 uur bij de Matheywerf in Otrobanda.

Bron: Curacao.nu

15 reacties

  1. Judeska die door Jandino gespeeld wordt, is óók een karikatuur. Eén karikatuur die op satirische wijze de afroïde Curaçaoënaar eigenlijk behoorlijk negatief neerzet.

    De karikatuur Judeska weerspiegeld een hilarische personage die allereerst een snèkbar bediende (knecht) is, zeer gebrekkig nederlands spreekt, niet al te slim overkomt, ruw, geweldadig, luid, onbeschoft en arbeidsschuw isl.
    En Jandino heeft er note bene miljoenen mee verdient, met de karikatuur die de yu di korsow niet zo fraai neerzet.

    Maar eigenlijk hoor je de agressieve KOZP ‘ers en andere zwarte piet “abolishonistas” hier eigenlijk nooit over, over de negatieve ( domme, slecht nederlands sprekende, ongeschoolde en brutale arbeidsschuwe ) strereotypering van de afroïde karikatuur Judeska.

    Het is blijkbaar alleen een “issue” als het een karikatuur uit een Nederlands “feestje” betreft.

  2. wat veel mensen gewoon over het hoofd zien, is dat wij plattelands mensen vaak nooit donkere mensen zien, zodat de kennismaking met zwarte piet een eye opener is. Vergelijkbaar met stadsmensen die voor het eerst een koe in levende lijve zien.
    Ik neem mijn zoontje altijd mee naar de sinterklaas optocht en zorg ervoor dat hij een van de zwarte pieten kan aanraken zodat hij op jonge leeftijd al beseft dat het gewoon mensen zijn

  3. Zwarte piet is aan het veranderen en de kinderen hebben daar geen enkel probleem mee. Alleen volwassen.

    Kinderen hebben ook geen problemen met Zwarte Piet. Alleen een klein groepje volwassen.

    Gewoon bij het oude houden dan?

  4. @koe, het is zelfs zo erg dat ik me af vraag of negers zich zelf niet racistisch vinden en de noodzaak hebben om zich wit te schminken.

  5. @Nadine zegt: “Maar de rol van zwarte piet werd altijd neergezet als die van een oliedomme {Afroïde} met een zwaar overtrokken surinaams accentje, een karikatuur van de zwarte man.

    1. Karikatuur van de {Afroïde} die als oliedom neergezet wordt:

    Pipo de Clown, Clowns in zijn algemeenheid, the 3 stooges, holle bolle Gijs van de Efteling die vuilnis door de mond gestrot krijgt, de lelijke oude heks van Hans & Grietje, met een wratneus, Quasi modo, allemaal karikaturen van lelie-blanke mensen die niet al te snugger en/of positief neergezet worden. Maakt iemand zich daar druk om, het meest eerlijke antwoord is: Nee, want het hoort nou eenmaal bij de wereld van tradities sprookjes, Sages en mythologieën.

    Zo ook met zwarte Piet, het is een personage uit een verhaal van het verleden.

    Volgens mij is Piet vooral een gezellig en vrolijke personage die allang niet meer met een roe zwaait. Oorbellen, rode volle lippen, kroes haar? Btw wat is er mis met kroes haar en volle lippen?

    Ik weet zeker als alle pieten straks roomblanke , zijdeharige blonde personages zijn met azuurblauwe ogen, dat het dan ook niet goed is.

    Maar schijnbaar voelt een asielzoeker uit Ghana die nu met volle teugen van het Nederlanderschap geniet zich geroepen om een heel spektakel te maken van de racistische Sinterklaas & Zwarte Piet vierders en feesten op typische agressieve wijze te saboteren. De schreinende ironie wil dat hij zelf nogal racistische gevoelens koester jegens de homo mens (Iets wat zeer gebruikelijk is in Afrikaanse culturen, homo racisme) De ironie wil ook dat in zijn eigen land het nog gebruikelijk is dat mensen gelynched of de leden afgehakt worden omdat ze voor ketter uitgemaakt zijn, een i phone gestolen hebben of homo of albino zijn.

    Maar laten we ons vooral druk gaan maken om een feest van Snoepgoed & cadeautjes.

    En je vraagt af waarom Europa steeds meer de buik vol heeft van “entitled” asielzoekers, die vooral rechten willen en hun a-europese tradities willen practiseren maar zelf niet zo veel op hebben met andermans rechten om anders te zijn, en vooral lopen te etteren over zwarte Pieten, en schilderijen in de Europese musea die alleen maar witte mensen verbeelden.

  6. We hebben dus de kleuren, rood, geel, blauw, groen, grijs, paars, lila, roze, wit etc etc en met al die kleuren is niets aan de hand. Wanneer Piet één van deze kleuren zou hebben dan is het allemaal prima. Zelfs wit vindt kennelijk iedereen prima.
    Maar zwart……………………….dat is discriminerend.

    Krijgen we straks weer de opmerking dat de ‘zwarten’ zich gediscrimineerd voelen omdat ze niet meer deel mogen nemen aan het sinterklaasfeest. Kerstmis mogen ze ook al niet aan meedoen, dus dat wordt weer hommeles.

    Misschien moeten velen eens leren dat niet alles discriminerend is bedoeld of uberhaupt discrimineren is. Vrijwel alle kinderen zien, wanneer ze opgroeien totaal geen verschil in zwart of wit, of in ras (oosters, westers etc), dat wordt ze bijgebracht door de zogenaamde volwassenen. Wanneer de volwassenen daar eens mee ophouden zijn we over een paar generaties van het hele kleurdenken af.

  7. @Nadine. Ik denk dat het kennis nemen van de oorsprong van de milennia oude pan Europese heidense rituelen niet geheel onbelangrijk is. Het gaat namelijk om de kleur zwart, de figuur die de “stoute” mensen op kwam zoeken kleurde zijn lijf ook toen al helemaal zwart, en dat had helemaal niets met afroïde mensen te maken. Die black face hysterie is uit Amerika komen aanwaaien waar er een hele andere connotatie kleeft aan black face. Eurapa’s eeuwenoude blackface traditie heeft geen connectie met Afrika.

    Kinderfeest.
    Sinterklaas is in mijn beleving en dat van vele anderen altijd vooral een familiefeest geweest, en zoals je het zelf terecht aanduidt, een mooi familie-feest, waar jong en oud heel actief aan mee deden.

    Je zegt: Zwarte piet is aan het veranderen en de kinderen hebben daar geen enkel probleem mee. Alleen volwassen. Datzelfde kan ook gezegd worden van zwarte piet, kinderen, getuige het enthousiasme op Curaçao, hebben daar geen enkele probleem mee, het zijn voorál volwassenen.

    Overigens heb ik geen enkele moeite met kleurpieten, met roetveegpieten heb ik mijn bedenkingen, om dat het de identiteit van de persoon blootgeef, het idee achter het met ( een donkere) kleur bedekken van de Piet was ook functioneel, namelijk dat de persoon niet herkend zou worden.

    Nogmaals ik ben voor een gezellig feest, en iedereen mag zelf bedenken hoe de pieten ingekleurd worden, maar die agressief violente Social Justice Warriors in de persoon van Jeffrey Affriye en nog een paar van die gasten die hysterisch gaan gillen als ze een bruine chocoladeletter zien en naar kleine kinderen schreeuwen die sinterklaas op wachten dat ze racistisch zijn, moeten ophouden met het agressieviseren van hele mooie feestjes, en misschien een keer op Curaçao Sinterklaas komen vieren om te zien dat we hier hele vaardige maar vooral blije acrobaat en dans pieten hebben die niet mèkkeren over kleurtjes en oorbellen maar gewoon fier een heel leuk tropisch sinterklaasfeest verzorgen.

  8. Knoekoe , de oorsprong van die eeuwenoude heidense rituelen doen er niet meer toe. En het zal de kinderen een worst zijn. Het is een magisch feest en dat moet zeker blijven bestaan.
    Maar de rol van zwarte piet werd altijd neergezet als die van een oliedomme neger met een zwaar overtrokken surinaams accentje, een karikatuur van de zwarte man. En dat is gelukkig al niet meer zo . Zwarte piet is aan het veranderen en de kinderen hebben daar geen enkel probleem mee. Alleen volwassen.

  9. De ironie wil dat de personage zwarte Piet initieel helemaal niets maar dan ook niets met afroïde mensen te maken heeft, maar zijn oorsprong vindt in eeuwenoude heidense pan (Indo-) Europese ( van spanje , centraal europa tot iran) heidense riten en tradities, waarbij de personage die nu als zwarte piet figureert, een metafoor was voor de temptaties, tentaties en verleidingen van het leven die leidden tot kwade daden.

    Het is jammer dat tradities en vieringen bewust gedemoniseerd worden door heel eenzijdig een aantal geisoleerde facetten van een traditie ( die bedoeld is om plezier en cadeautjes te brengen) te benadrukken die vervolgens naar analogie van het kolonialisme, slavernij verhaal,volledig uit hun verband getrokken worden en ingezet worden om vergiftigde politieke agenda’s te vorderen.

    Bijzonder ook om te zien dat de grootste “drivers” van deze anti pieten (KOZP) kwestie in Nederland een Ghanees, een Surinaamse, en een Antilliaan, en ook een paar marokkanen en Turken zijn ( die allen rijkelijk van de westerse vruchten van welvaart genieten) . Grappig dat ze in het altruistische land van melk en honing én vooral mensenrechten altijd aan de cultuur en tradities willen sleutelen van het land dat ze zo verwelkomd heeft, maar nooit aan de cultuur van hun eigen land willen sleutelen waar ze zelf blijkbaar niet in willen wonen.

  10. Ik denk dat zwarte piet helemaal geen neger meer moet zijn. Deze traditie stamt uit andere tijden.
    Tradities zijn niet statisch en kunnen veranderen naar het beeld van de huidige tijd. Dus van mij mag sinterklaas ook zwart zijn .

  11. Wat is nu het grote probleem en waarom moet een Piet nu eigenlijk zwart geschminkt zijn.? Het is juist een goed idee om deze knecht van sinterklaas wat kleurrijker te maken. Dat maakt het feest ook weer wat vrolijker en kleine kinderen zijn veel minder bang voor een gekleurde Piet..

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties