26 C
Willemstad
• vrijdag 29 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

DolfijnFM | Sjakie van de chocoladefabriek was eerst zwart

HomeMediaDolfijnFM | Sjakie van de chocoladefabriek was eerst zwart
Sjakie van de chocoladefabriek was eerst zwart

Roald Dahl wilde van Sjakie uit zijn beroemde kinderboek Sjakie en de chocoladefabriekaanvankelijk een zwart jongetje maken. Maar hij veranderde Sjakie in een wit jochie op aandringen van zijn impresario.

Die vond het een slecht idee om een zwarte held te hebben. De weduwe van Roald Dahl wil nu dat bij de volgende heruitgave van het boek, het oorspronkelijke idee van haar man alsnog wordt gebruikt.

Bron: DolfijnFM

Dit artikel is geplaatst in

6 reacties

  1. @Trots op Curacao
    Sybrand van Haersma Buma komt niet plotsklaps met zijn pleidooi. E.e.a. heeft hij waarschijnlijk ook van ‘Ome Donald’ in de VS afgesnoept, waar met behulp van face-book (deze tijdgeest) en Rusland, dit soort sentimenten bij specifieke doelgroepen werd aangewakkerd.

    De veranderingen zijn constant, maar het heeft te maken met behoud van macht. Vandaar anti-immigranten beleid, ‘identity-politics’, enz. enz.

  2. Hoe dan ook, sommige hebben meer tijd nodig om in te zien dat normen en waarden in de loop van de tijd veranderden. Als iemand die wijziging dan opmerkt en in de geest van de overledene eindelijk kan aangeven dat het oorspronkelijke uitgangspunt van het boek nu kan worden gehandhaafd, dan is dat alleen maar goed. Om er nu een heel epistel aan te wijden dat de mentaliteit zich niet beperkt tot de impresario’s, lijkt mij geen discussie meer waard. De veranderingen zijn immers constant. Neem nu de muziek. Het afzetten tegen de bestaande orde. Ik weet dat mijn vader de muziek van mijn broer vervloekte…. The Beatles, walgelijk. Maar die mocht ik ook al niet. Kortom, uiteindelijk komt het allemaal goed.

  3. @Trots of Curacao,
    You are preaching to the choir!
    Vertel het aan o.a. ‘the likes of’ CDA-leider Sybrand van Haersma Buma dat ‘de tijdsgeest is gewijzigd’ (maar zeker nog niet verbannen). Buma probeert de mentaliteit uit voorgaande jaren, van de naar het verleden hangend (boze) Nederlander, als niet abnormaal en niet irrationeel te typeren.

  4. Robert Vuijsje’s boek ‘Alleen maar nette mensen’. de omschrijving bij Google boeken : “Een jonge joodse Amsterdammer, die door zijn donkere uiterlijk op een Marokkaan lijkt, gaat om zich af te zetten tegen zijn Amsterdamse kakkineuze milieu en uit nieuwsgierigheid op zoek naar zwarte vrouwen, eerst in de Bijlmer en later in Amerika.” Uitgave 2008 met op de cover een torso van een bruine vrouw.

    Hoedanook, dit lijkt mij geen discussie meer waard. De tijdsgeest is gewijzigd.

  5. Doet denken aan discussies rondom Robert Vuijsje’s boek ‘Alleen maar nette mensen’. De hoofdpersoon (gebaseerd op zijn eigen ervaringen) wilde een donkere vrouw wil en geen blanke.

    Echter de mentaliteit beperkt zich niet tot impresarios. Overal functioneerd deze industrie, van uitgevers, opdrachtgevers, grafisch ontwerpers, drukkers en binders, maar ook journalistiek, al decennia lang als de blanke man’s dagboek. De auteurs zijn overwegend wit. De executives die het talent moeten huren zijn bijna uitsluitend blank. Het publiek tot wie zij zich richten is overwegend blank; dus, zijn de verhalen die zij graag willen dat geconsumeerd wordt ook blank (wit). Dit ondanks, net als andere industrieën, ook witte media managers hun produkt(en) van ‘smaak’ willen voorzien. Een ongezouten kippe-borstje voor blanke consumptie kan met de inbreng van zwarte talent aan ‘kracht’ inwinnen en beter ter gelde worden gebracht.

    Een zwart jongetje, arm, waarvan de vader zijn baan kwijtraakt, voldeed waarschijnlijk aan het stereotype. Echter, een zwart jongeteje dat overblijft als de perfecte kandidaat, omdat hij als enige geen rare dingen doet, en dus wordt uitverkoren om de chocoladefabriek over te nemen, was teveel gevraagd voor de ‘tijdgeest’.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties