28 C
Willemstad
• donderdag 25 april 2024

Extra | Journaal 24 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 23, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 23 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, April 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, April 19, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

DWM | Antillianen zijn bezig te verworden tot allochtonen in eigen land

HomeMediaDWM | Antillianen zijn bezig te verworden tot allochtonen in eigen land

Opinie Rabin Gangadin

Foto: Rabin Gangadin
Foto: Rabin Gangadin

Sinds de Antillen door Nederland is geconverteerd tot een bijzonder districtsdeel is er een exodus van Nederlanders naar de eilanden ontstaan. De Nederlandse rechtsregels hebben reeds in dit stadium gezorgd voor onevenwichtigheid in de inkomenssfeer en koopkracht en tot polarisatie in de sociale structuur.

Antillianen weten vanuit hun wieg al hoe het is samen en gezellig met elkaar te leven. Nederlanders weten vaak niet eens dat bijvoorbeeld hun eigen overleden buurman jaren in zijn eigen huis ligt te rotten. Bij pogingen sommige gebiedsdelen in Nederland samen te voegen ontstond er een hevige opstand onder de lokale bevolkingsgroepen. Men vreesde voor identiteitsverlies. Denkt men ook zo over de Antillanen?

Nederlandse politici die voor hun electoraatgewin steeds het integratiedebat in hun fragiele politieke programma’s opnemen om er vervolgens geheel smakeloos en toonloos over te kunnen redekavelen, kunnen beter een kijkje nemen op de Antillen. Blijkens recente krantenberichten en televisiedocumentaires zouden Hollanders op de Antillen “in een bubbel leven”, niet integreren, geen Papiamento spreken en voornamelijk feesten waarbij ze bierzuipend en onverstaanbaar balkend “Ola Ola” scanderen. Ze integreren niet” en “ze kleden zich bloot, feesten alleen maar en gedragen zich asociaal door hun overtollige en nadrukkelijke aanwezigheid etc.” is het oordeel van de autochtone/ inheemse bevolking die naar verwachting binnen al te korte tijd tot allochtonen in eigen land zullen verworden.

Doordat de Nederlandse overheid zich hier terdege van bewust is en een sociale spanning op termijn vreest is men voortvarend bezig luxe gevangenissen op de Antillen neer te zetten en zoveel als mogelijk Nederlandse justitiabelen er te installeren hoewel die reeds in eigen land het niet zo nauw nemen met de ethiek om maar niet te spreken over hun dubieuze deskundigheid over welke laatste rechtspsycholoog Prof. Dr. P. Van Koppen zich publiekelijk meer dan eens smalend en honend heeft uitgelaten.

Ter illustratie: lees het essay Dubieuze Zaken waarvan hij medeauteur is. Nederlandse opiniebladen maakten in 2003 er zelf gewag van dat rechters allochtonen te gauw vrijheidsstraffen opleggen. Worden de gevangenissen op de Antillen ook om die reden gerealiseerd? De indruk dat Nederlanders graag in hun veiligheid willen investeren behoeft bij deze geen nadere toelichting. Het gaat bij hen niet alleen om de fysieke veiligheid maar ook om de geestelijke variant ervan.

Ook hier hebben de Nederlanders iets op gevonden door de pers en media op de Antillen onder hun curatele te krijgen opdat er over hen geen “lelijke/confronterende “ dingen geschreven kunnen worden en/of op de beeldbuis gebracht kunnen worden. Deze laatste staat dan diametraal op de pretentie die Nederlanders doorgaans hebben inzake hun fel begeerde vrijheid van meningsuiting.

Een vraag die blijft hangen is of de rechtmatige onderhandelaars vanuit de eilanden ermee hadden ingestemd dat hun eigen volkeren door de golf van Nederlanders mochten worden weggedrukt en dat zij daarbij ook nog Nederlandse regels en gewoontes zouden krijgen opgelegd waar zij zelf nooit om hadden gevraagd? Om welke regels en gewoontes gaat het? Het begrip concurrentievervalsing vindt op de eilanden allereerst haar ultieme toepassing .

Terwijl de eilandbewoners op zich na moeizaam sparen en met een kleine lening een eettentje/toko kunnen realiseren betreden Nederlandse MKBérs stormenderhand de eilanden, zetten enorme panden neer die in schril contrast afsteken tegen de kleine huisjes van de eilandbewoners. Het ministerie van economisch zaken verstrekt al sinds mensenheugenis subsidie aan Nederlandse bedrijven die zich op de Antillen willen vestigen.

De katholieke universiteit te Tilburg had hier al eerder gewag van gemaakt in een studie, getiteld: “de Nederlandse Antillen en haar satellietfunctie “. Recente studies hebben uitgewezen dat uitzendbureaus’ in Nederland openlijk discrimineren.

Is het een terechte vrees dat dezelfde uitzendbureaus’ personeel voor de Antillen zullen werven onder autochtonen? Nederlandse scholen op de eilanden werven al jaren doelbewust leerkrachten van Hollandse origine, ook al zijn het pupillen van Antilliaanse afkomst.

Resumerend kan er worden gesteld dat er sprake is van een brutale en heldhaftige vorm van culturele en economische invasie waarmee de inheemse bevolking compleet wordt overvallen. Kennelijk huldigen Nederlanders een heel ander soort begrip van gemeenschapszin dan Antillianen en ongetwijfeld ook andere volkeren.

Voor de Nederlander is het betalen van belastingen een legitimatie om overal breed te mogen neerstrijken. Voor Antillianen is het keuvelen in zwoele avonden, het houden van dansavonden in diverse Latino-stijlen een groots vermaak in tegenstelling tot Nederlanders die de Calvinistische stilte juist nodig hebben om de boekhouding en administratie op orde te brengen.

De eerste zal de tweede saai en stijf vinden terwijl de tweede van de eerste denkt dat die op die manier nooit vooruit zal komen. Wie bepaalt wat echt belangrijk is voor een sociaal leven?

Drs. Ir. Ph.D. Rabin Gangadin is criticaster, dichter, schrijver, essayist, literaire criticus en columnist. Hij deed ooit een onderzoek naar de positie van Surinaamse gastarbeiders in de olieraffinaderij in de periode 1920-1960.

Bron: DeWereldMorgen.be

Dit artikel is geplaatst in

24 reacties

  1. Chapeau helemaal eens.
    Gewoon eerlijk toegeven dat het gros van de reaguurders knap racisistisch ingesteld zijn dan zouden we al een stuk verder zijn met de ‘acceptatie’.
    Zeiken en vooral afzeiken op een land&mensen waar je gast bent. Ik pas me niey aan last zij het maar doen. Ik vertik het om de taal te leten ze spreken toch Nederlands, etc eyc.
    3xyak.

  2. Alles wat Rabin, heeft geschreven heb ik vaak over geschreven. Feit is dat het zo is. Als autochtoon had ik deze reacties verwacht. Kijk diep in uw geschiedenis. Vertel mij dan wat er nu speelt. De macht die er toen was , is voorbij. Ik bespeur dat bepaalde personen het willen vasthouden. Inplaats om broedelijk dit euvel op te lossen lees ik deze reacties. Heb kinderen die in Nederland zijn geboren. Maar hebben hun bewust hun Antilliaanse root. Heb respect voor de Antilliaanen. Weet wat er in de afgelopen eeuw
    heeft plaatsgevonden. Hebben wij meegemaakt met ons allen. Alleen zijn wij vergeten dat wij dit ook hebben gedaan. Pas onder druk in 1863 heeft u het losgelaten. Raar he? Pas in 1945 waren wij Nederlanders. Wilden wij ook. Vul de rest maar in. Wie bent u om een bevolking te bekritiseren en klaarblijk niet wetende waarom ze nu zo zijn. Ach, als jij maar onder zon met jouw regels leef. Ik zou liever arm zijn om dit van jullie te pikken. Heb respect voor mijn Eilandjes, zoals ik respect heb voor het moederland.

    heeft plaatsgevonden. Na alles wat er is aangedaan, moett een ieder snel zich aanpassen. Vriend zo werkt het niet. Vergelijk de Antilliaanse bevolking met de joden. Alleen hadden wij een land. Het vergeten van die periode ligt aan u. Toch is 1945 heilig ook wij heebe

  3. @ Maar zijn jij, BuliBuli, JM Eustatia en ik zelf ook geen “reageerders op KKC”… ???

    Het idee met dit soort reageerders te worden vereenzelvigd is voor mij even stuitend als het lijden aan rabies of machteloos te moeten toezien hoe een deel van het lichaam door gangreen woerdt opgevreten.

  4. @”ANTILLIANEN ZIJN BEZIG TE VERWORDEN TOT ALLOCHTONEN IN EIGEN LAND”……Vraag maar eens rond en ontdek dat veel Nederlanders in Nederland dat van henzelf ook vinden !! Multi-Culti kan lovenswaardig zijn, maar theorie en praktijk zullen elkaar in deze altijd blijven bijten !! 🙂

  5. Waarom te taal leren? Als je de taal van het volk spreekt zal je zo wie zo het volk waar het over gaat beter leren begrijpen en zal je als macamba ook meer worden geaccepteerd maar eigenlijk is dit zo logisch dat verdere uitleg mijnerzijds overbodig is.

  6. Ik ben er van overtuigd dat BuliBuli gelijk heeft. Nederland is en blijft voor mij een prachtland , waar ik op gezette tijden stevige kritiek op heb. Maar dat komt omdat ik oprecht van dat land, dat ik als mijn tweede vaderland beschouw, houd.De Nederlanders die ik ken zijn jofele lieden van wie ik velen tot mijn beste vrienden reken. De opmerking van BuliBuli is terecht, omdat als je alleen afgaat op de reageerders van de KKC, je de indruk zou kunnen krijgen dat ALLE Nederlanders Curacaobashers zijn . Dat is gelukkig niet zo . Het is natuurlijk wel jammer dat deze lieden in zo’n opmerkelijk aantal de KKC hebben uitgekozen om aan hun frustraties uiting te geven. De zelfde raad aan hen als aan de Nederland hatende moslems: Boek een ENKELE reis Syrie, Irak of Saudi Arabie .

  7. Waarom zou je geen taal erbij leren nix mis mee. Maar je hebt gelijk met Nederlands kom je ver, zelfs ZA.
    Ontzettende stomme logica by the way.

  8. Helaas, het grootste gedeelte van de reacties laat zien dat die man toch gelijk heeft. Niet voor de 100 % maar toch. En zoals altijd, geen serieuze reacties maar spot; met een vleug(je) arrogantie.

  9. Het artikel van Rabin Gangadin lijdt helaas aan enige warrigheid. Maar indien men in de eerste zin van zijn artikel Antillen vervangt door Bonaire, kan men niet ontkennen dat deze man het bij het rechte end heeft . Het is domweg een feit dat sinds Bonaire door Nederland is geconverteerd tot een bijzonder districtsdeel er een exodus van Nederlanders naar dat eiland is ontstaan, waardoor de Bonairiaan in de verdrukking is gekomen.Ik weet dit zowel uit eigen ervaring als van Nederlanders die vaak vanwege zaken op Bonaire verblijven en regelmatig met Bonairianen in contact komen. De Nederlandse rechtsregels hebben inderdaad gezorgd voor onevenwichtigheid in de inkomenssfeer en koopkracht en hebben inderdaad geleid tot polarisatie in de sociale structuur. Iedereen die iets van het huidige Bonaire weet is de op de hoogte van de grote onvrede die daar thans heerst. En begrijpelijk : De zg bizondere gemeente Bonaire wordt door Nederland buitengewoon stiefmoederlijk bedeeld .
    Nederland eist van immigranten dat zij een inburgeringscursus volgen waarbij het zich in de Nederlandse taal kunnen uitdrukken tot een van de vereisten behoort. Men moet hierin niet gaan overdrijven, maar men mag best van Nederlanders die zich hier voor lange tijd vestigen vragen dat zij zich een beetje in de lokale cultuur inleven, waarbij ik onder lokale cultuur niet versta het mee kunnen doen aan een tambu, maar zich wel met de lokale bevolking, al is het maar zich behelpend, in de landstaal kunnen verstaan . Ik zou het toejuichen als er meer Nederlanders zich hier zouden vestigen waardoor het overwicht aan veelal ongeletterde Haitianen en zich vaak in het criminele circuit begevende Jamaicanen enigzins wordt gecompenseerd . Maar het moeten dan wel andere macambas zijn dan de groep die zich zo laatdunkend over het papiamento uitlaat zoals helaas zo velen van de op KKC artikelen reagerenden . Het heeft er helaas de schijn van dat de KKC juist uit de groep van Papiamento- en Curacaobashers zijn lezers put.

  10. Van een verstrooide professor hebben wij vaak gehoord, maar deze man lijkt al jaren volkomen van het padje af. Heb al eens vaker warrige, broodje aap verhalen van hem gelezen. Over welke Antillen praat hij eigenlijk? De staatkundige veranderingen van de Antillen sinds 2010 lijken aan hem in ieder geval volledig voorbij te zijn gegaan.

    Maar ach, gelukkig bestaat er zoiets als vrijheid van meningsuiting en mag je ook onzin uitkramen.

  11. Klaas, waarom de taal leren?

    Om het Vigilante lezende onderstand trekkende MFK stemmende volk onder de boom te kunnen verstaan?

    Daar bedank ik voor. De rest spreekt prima Nederlands.

  12. hij heeft wel een beetje gelijk hoor, neem nu de chinezen en de spaanstaligen die meer en meer de overmacht krijgen . Ook de nederlanders hebben wel iets van het kan anders, maar passen op door geen lokaal personeel aan te nemen.
    Maar ik weet niet of dit nu komt door de niet YDK of door de YDK de ervaringen zijn zeer verdeeld. Net is hetzelfde als je een huis verhuurt, bij mensen van de andere cultuur krijg je, wel je huur van iemand van ons land is het elke maand weer anders. Ken een huis eigenaar die zeft verhuur het liver 200 gulden minder aan een Nederlander dan aan een YDK want misschien beur ik wel 200 gulden meer de eerste maanden maar daarna heb ik alleeen maar ellende.

  13. Warrig idd.
    1 ding moet ik hem gelijk geven hele boomstammen Europese Ned spreken en doen absoluut geen moeite de taal te leren. Om over Spaans al niet eens te spreken.

  14. Wat een prestatie, zoveel onzin schrijven in zo weinig regels.

    Deze man is compleet van het padje. Hoop hem nooit tegen te komen, al zou hij op een Haloween party niet misstaan.

    Zonder vermomming.

  15. Warrig verhaal waarvan ik niet zo goed van vaststellen wat de heer Gangadin zou willen. Hij spreekt over Antillianen maar ik had begrepen dat die juist niet met elkaar in één land wilden zitten. Of bedoelt hij Curacaoenaars? Niet alleen de ‘Nederlanders’ spreken geen papiamento, ook op de bovenwindse Antillen spreken ze dat niet.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties