FD | Amerikaanse Senaat gaat strijd aan met ‘loot boxes’ in computergames

Marco Vlot | Financieel Dagblad

De Nederlandse Kansspelautoriteit maakt zich ook zorgen over loot boxes. De organisatie constateerde vorig jaar dat loot boxes soms strijdig zijn met de Wet op de kansspelen, namelijk als ze items bevatten die buiten het spel te verhandelen zijn.

Makers van computerspellen kunnen een belangrijke inkomstenbron kwijtraken. De Amerikaanse Republikeinse Senator Josh Hawley wil af van zogeheten loot boxes in spellen. Dit zijn schatkistjes met attributen die spelers kunnen kopen. Hawley heeft een wetsvoorstel ingediend om de verkoop aan kinderen te verbieden.

Het voorstel is mede ondertekend door twee Democratische collega’s.

Loot boxes zijn omstreden omdat een speler van tevoren niet weet wat erin zit. Daarmee hebben de pakjes veel weg van gokken. ‘Loot boxes voegen in principe casino’s toe aan spellen voor kinderen,’ aldus Hawley.

Pay-to-win

Als de Senaat het wetsvoorstel aanneemt, mogen gamebedrijven geen loot boxes meer verkopen aan kinderen onder de 18 jaar. Daarnaast zouden spellen die zich richten op minderjarigen geen ‘pay-to-win’ elementen mogen bevatten. Dat betekent dat spelers geen voordeel meer mogen behalen door te betalen, bijvoorbeeld voor betere wapens.

Als het aan Hawley ligt, vallen alle games waarvan de maker ‘redelijkerwijs kan weten dat het door gebruikers jonger dan 18 jaar wordt gespeeld’ onder de nieuwe wet. In de praktijk betekent dat de meeste spellen met de wet te maken krijgen.

Belangrijke inkomstenbron

Zowel in mobiele games als in reguliere games zijn loot boxes, downloadbare inhoud en microtransacties belangrijke bronnen van inkomsten. Een microtransactie houdt in dat een speler voor een klein bedrag een virtueel voorwerp in een spel koopt.

Het immens populaire Fortnite heeft zelfs zijn volledige verdienmodel hierop gebaseerd. Het spel zelf is gratis te verkrijgen, maar de makers verdienen geld met de verkoop van outfits, dansjes en andere zaken waarmee spelers zich kunnen onderscheiden. Dat deze strategie succesvol is, blijkt wel uit het feit dat het spel maanden geleden al de omzetgrens van $1 mrd passeerde.

België en Nederland

De discussie over loot boxes speelt ook dichter bij huis. In België haalde Nintendo deze week twee smartphonespellen met loot boxes van de markt. Ook zal Nintendo toekomstige spellen met de pakjes niet langer uitbrengen in het land. Dit is te danken aan de Belgische Kansspelautoriteit, die vorig jaar oordeelde dat makers van spellen met loot boxes de wet overtreden.

De Nederlandse Kansspelautoriteit maakt zich zorgen over loot boxes. De organisatie constateerde vorig jaar dat loot boxes soms strijdig zijn met de Wet op de kansspelen, namelijk als ze items bevatten die buiten het spel te verhandelen zijn. Sommige spelaanbieders pasten de loot boxes in hun spellen aan.

Bron: Financieel Dagblad

Een Reactie op “FD | Amerikaanse Senaat gaat strijd aan met ‘loot boxes’ in computergames

  1. ericlapas

    Loot boxes is voor onze kinderen geen probleem want dan leren ze van klein af aan gokken dat schijnt toch de belangrijkste bezigheid van volwassenen hier te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *