IBB breidt uit met nieuwe expositieruimte

WILLEMSTAD — Instituto Buena Bista (IBB) krijgt een extra gebouw op het terrein van de Capriles Kliniek. Het nieuwe IBB-pand ‘Esmeralda’ is een paviljoen voor patiënten en zal als expositieruimte dienen voor de groeiende collectie kunstwerken opgebouwd uit donaties van kunstenaars die een residentie hebben gedaan. Dat zegt David Bade, mede-oprichter en verantwoordelijk voor het lokale programma.

IBB hield onlangs een expositie als afsluiting van het schooljaar 2012/2013. André Klein, coördinator en docent bij de Gerrit Rietveld Academie in Nederland,gaf die avond een uitgebreide ‘artshower’. In korte tijd belichtte hij zoveel mogelijk aspecten, werkwijzen, visies, culturele verschillen, op het gebied van de beeldende kunst.

IBB hield onlangs een expositie als afsluiting van het schooljaar 2012/2013. André Klein, coördinator en docent bij de Gerrit Rietveld Academie in Nederland,gaf die avond een uitgebreide ‘artshower’. In korte tijd belichtte hij zoveel mogelijk aspecten, werkwijzen, visies, culturele verschillen, op het gebied van de beeldende kunst.

De huidige patiënten die in ‘Esmeralda’ worden verzorgd zullen binnenkort verhuizen naar hun toekomstige nieuwbouw.
IBB had toen het in 2009 terugkeerde op het terrein van de Capriles Kliniek, meteen zijn oog laten vallen op ‘Esmeralda’.
Echter, de patiënten zaten daar en de IBB-crew kreeg het leegstaande en overwoekerde paviljoen ‘Orkidia’ tot zijn beschikking.
Op eigen kracht en met betrekkelijk weinig middelen en een ‘low-key-norm’ is het paviljoen de thuishaven van IBB geworden.
De aanwezigheid van een expositieruimte op het terrein van de psychiatrische instelling zal volgens Bade velen bewuster maken van de bijzondere krachten van kunst en psychiatrie.

“De patiënten van Capriles worden vaak niet voor vol aangezien, omdat ze niet aan de voornoemde ‘normale eisen’ van de maatschappij voldoen.
Kunst laat alternatieven zien, andere perspectieven en vergroot de nieuwsgierigheid.
Het vergroot de levenskwaliteit doordat je gevoel voor andere mensen vergroot en je gevoel voor de maatschappij.
Kunst brengt je dus dieper in contact met anderen”

,aldus IBB.
IBB zal voor de galerie een actief programma opstellen.
Samenwerking met bestaande musea, het binnenhalen van buitenlandse tentoonstellingen en terugkerende studenten een podium geven, behoren allemaal tot de mogelijkheden.
Daarnaast wil IBB de huidige bibliotheek en het digitale archief onderbrengen in ‘Esmeralda’.

Deze, alsook een research ruimte, dienen toegankelijk te worden voor geïnteresseerden die onderzoek willen doen naar kunst uit de regio, Curaçao, psychiatrie en kunst in het algemeen. Verder denkt het instituut ook aan het organiseren van filmavonden en lezingen.
In de eerste instantie zal de galerie financieel gesteund moeten worden, maar op den duur is het streven dat de galerie ook inkomsten gaat genereren.
Ook voor de verbouwing van het pand heeft IBB additionele financiële steun nodig en doet daarvoor een beroep op de gemeenschap.

Nieuw erfgoed
Het is volgens het instituut van groot belang om nieuwe bronnen van reflectie en inspiratie met betrekking tot erfgoed uit het verleden te ontwikkelen.

“Door mensen op te voeden, bewust te maken, te confronteren en te betrekken bij creaties en creatieve uitingen en processen op cultureel gebied, kun je de kwaliteit verhogen en ontstaat er nieuw cultureel erfgoed”

, aldus IBB in een wervingsfolder.

Ellen Spijkstra gaf een ‘Hokjesgeesten’ blokseminar, waarbij studenten van IBB samen met de cliënten van de afdeling Florisol van Klinika Capriles een keramiek-totempaal (Flor-i-sol totem) hebben gemaakt.

Ellen Spijkstra gaf een ‘Hokjesgeesten’ blokseminar, waarbij studenten van IBB samen met de cliënten van de afdeling Florisol van Klinika Capriles een keramiek-totempaal (Flor-i-sol totem) hebben gemaakt.

IBB streeft naar een evenwicht tussen het oude en het nieuwe erfgoed.
Concreet wil het IBB haar groeiende collectie van kunstwerken, opgebouwd uit donaties van kunstenaars die een residentie hebben gedaan, toegankelijk maken.
Het is het beleid van IBB dat elke ‘residence’ naast actief les geven aan de leerlingen, een werk achterlaat, dat ontstaan is tijdens zijn verblijf op Curaçao.
Tot nu toe zijn dat meer dan 38 kunstwerken: uitlopend van tekeningen, schilderijen, foto’s op groot formaat tot en met ruimtevullende installaties.
Van jonge min of meer onbekende kunstenaars tot en met gerenommeerde bekende internationale kunstenaars die op Curaçao verbleven.

Ook de topwerken van oud-studenten zitten in deze groeiende collectie.

“We hebben hierdoor een schat aan kunstvoorwerpen die zijn ontstaan op ons eiland, een nieuwe tijdgeest vertegenwoordigen en het publiek ook confronteert met de internationale ontwikkelingen op het gebied van de hedendaagse kunst.”

Door de werken niet alleen bij het IBB in haar speciaal ontwikkelde collectieruimte te tonen, maar eveneens door ze te laten zien en te produceren in de openbare ruimte, probeert het IBB de hedendaagse kunst te bemiddelen naar de lokale bevolking, die nog niet de weg heeft gevonden naar de studio’s en expositieruimten van het IBB.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *