28 C
Willemstad
• vrijdag 19 april 2024

Democracy now! | Wednesday, April 17, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 17 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 16, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 16 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, April 15, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 15 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra
- Advertisement -spot_img

Ingezonden | Destructieve jeugd

HomeAuteursIngezondenIngezonden | Destructieve jeugd
Ingezonden brief

Uw ingezonden brief in de Knipselkrant Curacao? Stuur uw brief voor 21:00 uur naar emailadres INGEZONDEN. Wij publiceren uw brief zonder deze in te korten. De redactie van de Knipselkrant Curacao is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Ingezonden stukken die opruiende of dreigende taal bevatten worden door ons niet gepubliceerd.

Vandaag laten we Sedney Jansen aan het woord.

Bijna dagelijks zie ik de aankondiging in de krant die luidt: “Hubentut, Bunita Kreashon.” De meeste mensen hebben geen probleem om dit te geloven, totdat de jeugd hen uit die illusie haalt, wanneer sommigen van hen hun destructieve mentaliteit demonstreren.

Nauwelijks was de officiële verkoop van vuurwerk op 27 december begonnen, of enkelen van de ‘bunita kreashon’ hadden op de 289 mijn brievenbus met vuurwerk opgeblazen. Dat was niet de eerste keer. Ik durf te zeggen dat dit niet het werk is van Curacaose jongeren, want dit is een typisch spelletje van Nederlandse kinderen. Ik hield enkelen van hen in de gaten bij mij in de straat, maar ze wisten wanneer ze hun slag konden slaan. Natuurlijk deden ze hun laffe, destructieve daad stiekem en verdwenen ze daarna. Ze hebben geen handtekening erbij achtergelaten zodat ik hun ouders de rekening kon presenteren en die knapen aan de politie kon overdragen.

Wie weet hoeveel brievenbussen ze misschien nog hebben opgeblazen! Ze beseffen niet dat ze bezig zijn andermans eigendom te vernielen met hun ‘spelletjes’ en dat dit strafbaar is.

De ‘bunita kreashon’ die het heeft uitgevoerd heeft kennelijk niet van zijn ouders geleerd dat je andermans eigendom moet respecteren. We zien dus wat er gebeurt wanneer de bunita kreashon niet positief kan omgaan met hun vrije tijd. Wie weet hebben zij pas nog gezongen van ‘vrede op aarde’. Die figuren kunnen een voorbeeld nemen aan de anderen die zich wel correct gedragen, anderen helpen of iets voor het eiland doen.

Ik geef hun ouders de boodschap om hun ‘bunita kreashon’ discipline bij te brengen zodat ze een ander soort mens worden. Alleen met gedegen vorming kunnen ze ‘bunita kreashon worden’.

We hebben andere soorten jongeren nodig die weten wat respect is, creatief kunnen zijn en die zich ver van het kwaad weten te houden. Ik zou graag zien dat de lafaard(s) de moed kon(den) opbrengen om oog in oog met mij te staan en toe te geven wie het gedaan heeft (hebben). Dan kon ik eens een hartig woordje tot hem (hen) spreken.

Sedney Jansen,
Bewoner Mahaai, Curacao

Dit artikel is geplaatst in

15 reacties

  1. @Brian S., ik heb speciaal voor jou een stukje van jouw geschiedenis overgeschreven.. 🙂

    Elke Van Hellemont
    Scriptie voorgelegd aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid,
    voor het behalen van de graad van
    Licentiaat in de Criminologische Wetenschappen.

    Academiejaar: 2005-2006
    Katholieke Universiteit Leuven
    Promotor: Prof. Dr. S. Parmentier

    Deze thesis werd bekroond met de prijs van de
    Nederlands-Belgische Vereniging voor de Sociaal-wetenschappelijke Bestudering van het Recht (VSR).

    In 1876 werd het onderwijs in Suriname verplicht Nederlandstalig gemaakt. Nederland wilde van Suriname een Nederlandstalige overzeese provincie maken. Elke band met on-Nederlandse culturen en talen werd gezien als een obstakel om de hogere kringen van Suriname te bereiken. De taal en de cultuur van de Kustcreolen ( slaven die vrijkwamen bij de afschaffing van de slavernij) werden sterk sociaal gestigmatiseerd en gemarginaliseerd gedurende deze periode.

    Assimilatie aan de Nederlanders werd een groepsideaal voor de Kustcreolen die zichzelf de naam “Stadscreolen” gaven. Voor de autonome Boslandcreoolse gemeenschappen met hun verscheidene niet-Nederlandse talen en culturen had dit nefaste gevolgen. Ze werden niet langer gevreesd, maar werden meer en meer gepercipieerd als de restanten van een primitief en ongeciviliseerd verleden.

    Na de afschaffing van de slavernij kwamen veel Stadscreolen zo tot racistisch denken ten opzichte van de Boslandcreolen. Het blanke ideaal “Nederlandstalig, sluik haar en lichte huid” werd gezien als goed en wenselijk en werd kritiekloos aanvaard tot na de Tweede Wereldoorlog. Boslandcreolen werden in een negatief daglicht geplaatst door Stadscreolen.

  2. Brian S. schreef;
    “Veel pure YDK hebben bepaalde gezichttrekken terwijl er veel mixjes zijn met latinos en makambas. In Suriname heb je de djoekas en dan een grote groep mixjes waar veel aziatische oogjes hebben.”

    Zoooo, ik wist nooit dat er PURE YDK bestonden Brian S? Vertel eens Brian, wat is een pure YDK? Hoe ziet volgens jou die PURE YDK uit? Ik durf haast niet te zeggen dat je gewoon uit je zwarte nek zit te zwammen, hihihihihi. 😆 😆 😆

    In Suriname wonen er zowel Boslandcreolen als de zogenoemde Stadsnegers. Jullie lijken allemaal op elkaar, toch discrimineren jullie elkaar nog erger dan een Hollander zou doen Brian!
    De grootste racisten die ik ken heten zwarte Surinaamse stadscreolen. Je weet dat ik gelijk heb. Ik ben ook, 2 keren zelfs, in Suriname geweest… En ik heb jullie geschiedenis bestudeerd.

  3. @Mano, Dank je voor de eer!

    Ik heb niet altijd gelijk maar vaak wel. Haitanen, Jamaicanen en ook de Ghanezen en Nigerianen in het algemeen zijn niet erg gemixt. Veel pure YDK hebben bepaalde gezichttrekken terwijl er veel mixjes zijn met latinos en makambas. In Suriname heb je de djoekas en dan een grote groep mixjes waar veel aziatische oogjes hebben.

  4. @Brian S. schreef;
    “@hoedanook, Dat is niet zo moeilijk hoor.. of ben jij van dat soort dat alle zwarten op elkaar lijken?”

    Nou, ik zou dan wel graag willen weten van welk soort jij bent Brian S. Oke, ik weet dat je Surinamer bent, maar als ik je zie en het niet zou weten dat je Surinamer bent, zou ik je net zo goed als Antilliaan, Afrikaan, Dominicaan, Haitiaan, afroAmerikaan, Cubaan etc etc. kunnen beschouwen

    Ik woon in Nederland en soms loop ik door de stad en zie de zwarte/gekleurde jeugd met elkaar lachen en praten. Maar ik kan die gasten met alle goede wil ter wereld niet van elkaar onderscheiden anders dat de één iets zwarter of bruiner is dan de ander.
    Er is namelijk op geen van hun hoofden één of andere merkteken of iets herkenbaars dat aangeeft dat ze tot een bepaalde bevolkingsgroep behoren. Zeker niet als het om in Nederland geboren Surinamers, Antillianen en anderen met een Afrikaans uiterlijk gaat die veelal het ABN uitstekend praten..

    Ik heb me al zo vaak vergist dat ik niet meer durf om een zwart persoon zomaar uit de losse pols tot een bepaalde bevolkingsgroep te rekenen. Tenzij het Nederlands dat hij/zij bezigt vergezeld gaat met een bepaald accent. Ik herken zowel het accent van een Antilliaan als die van een Surinamer. Maar de gekleurde jeugd van tegenwoordig praat merendeels Nederlands dat niet te onderscheiden is van het nederlands dat de autochtone Nederlandse jeugd praat.

    Wat het nog moeilijker maakt om een zwart of donkerbruin persoon tot een bepaalde etnische groep te rekenen is het feit dat er tegenwoordig zowel Surinamers als Antillianen met echte Afrikanen getrouwd zijn en ook kinderen hebben. Surinamers met Antillianen, Kaapverdianen met Antillianen, bruine Antillianen met bruine Dominicanen..en zo kan ik doorgaan. Dominicanen en Cubanen zijn trouwens ook Antillianen, maar daar staan de meeste mensen nooit bij stil. Men denkt in Nederland dat er een Antilliaans ras bestaat dat alleen op Curaçao voorkomt… 😆

    Tja, je moet echt van goeden huize komen om daar onderscheid tussen te kunnen maken, maar Brian S komt van goeden huize, voor hem is het niet zo moeilijk, hij kan precies vertellen tot welke etnische groep een bepaalde zwarte behoort. Ik in ieder geval niet!

    Maar het geldt niet alleen voor zwarte mensen, zet 10 Noordwest Europeanen uit 10 verschillende N-West europese landen op rij, ze mogen niet praten, alleen even poseren. Ik wed dat geen Noordwest Europeaan precies kan zeggen uit welk NoordWest Europees land die gasten precies afkomstig zijn. Het blijft gissen.

    Zet 10 zwarten uit 10 verschillende Caribische en ZuidAmerikaanse landen en voor de sier eentje uit Afrika op rij, ze mogen niet praten en lachen, alleen poseren.. En probeer hen maar foutloos naar land of eiland in te delen, lukt echt niet hoor. Het lukt Brian S natuurlijk wel.. 😆

  5. Het blijft gewoon vernieling, en strafbaar. Ik liep vroeger ook altijd met vuurwerk maar eigendom van een ander vernietigen kwam nooit in mij op. Toch een hoop plezier gehad. Dus niet slap lullen over traditie en zo. Bij Moslims is geslachtsgemeenschap met meisjes van 9 ook traditie. Zullen we dat vanaf nu ook maar omarmen dan?

  6. Wat een zuurpruim die Jansen uit Mahaai. Sinds mijn geheugenis werden brievenbussen, heel vroeg in december, verwijderd en dan de bleki nutricia geplaatst om alsnog de brievenbesteller te faciliteren.

  7. Het opblazen van brievenbussen was al een sport tijdens de ‘blasting days’ tussen Kerst en Nieuwjaarsdag in mijn tijd (1960-1970) op Curacao. Samen met mijn vriendjes Djuni, Randell, Jayson, Reginald en Piroentjie gebruikten we de groene “tonnetjes” om de beschuitblikken (brievenbussen aan het hek gemonteerd) op te blazen…de nationale sport te Mahaai, Van Engelenweg, Sta Rosa en op Saliña. Ik kijk er met veel genoegen op terug na 40 jaar! Vooral zuurpruimen in de buurt waren doelwit.

  8. “Ik durf te zeggen dat dit niet het werk is van Curacaose jongeren, want dit is een typisch spelletje van Nederlandse kinderen.”

    Knap om nu ook al onderscheid te maken wat voor spelletjes kinderen spelen en ze daarmee in een hokje te stoppen. Ook die Curacaose jongeren hebben een Nederlands paspoort en zijn NEDERLANDER. Als we eens stoppen met dat onderscheid te maken, misschien dat men dan elkaar als gelijken kan behandelen. Kinderen zijn Kinderen, waar men ook geboren is of opgroeid.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties