26.9 C
Willemstad
• donderdag 28 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Ingezonden: ”Onder elkaar’ is riooljournalistiek’

HomeNieuwsIngezonden: ”Onder elkaar’ is riooljournalistiek’
Lezers Schrijven

Uw ingezonden brief in de Knipselkrant Curaçao?
Stuur uw brief voor 17:00 uur naar emailadres: [email protected]

Wij publiceren uw brief zonder deze in te korten.
De redactie van de Knipselkrant Curaçao is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Ingezonden stukken die beledigende of discrimeneerende taal inhouden worden door ons niet gepubliseerd.

Vandaag laten we drs. Michiel Franke aan het woord…………..

 

  • Ik vind het een kwalijke zaak dat programmamaakster Mildred Roethof (en, op de achtergrond, compagnon Annegré Bosman) in de Cariben opnieuw voor commotie en controverse heeft gezorgd. Dat is namelijk niet de eerste keer.
    Eerder zagen we in Nederland exact dezelfde commotie rond twee andere producties van haar:

    Sex Sells (uit 2008) en L
  • osgeslagen Gangstermeisjes (uit 2010).

Deze door Roethof gemaakte filmpjes behoren naar mijn mening tot de riooljournalistiek, gemaakt door een in Nederland controversieel figuur.
Overal op internet kun je nalezen hoe met de eerdere filmpjes Sex Sells (uit 2008) en Losgeslagen Gangstermeisjes (uit 2010) Nederlands allochtone groepen (voornamelijk Antillianen en Surinamers) puur voor de aandacht en de sensatie met bestaande stereotypen de grond in werden getrapt.
Dit schaamteloze exploiteren van groepen in de samenleving die zich (door dezelfde stereotypen) al minder effectief tegen deze smaad kunnen verdedigen, leidt ertoe dat zij nog minder serieus worden genomen, en daardoor machteloos moeten toezien hoe Roethof, over hun ruggen heen, doodleuk met alle eer en aandacht opstrijkt.

De standaard werkwijze, bij alle drie de producties, is volgens de teleurgestelde geïnterviewden, dat eerst je vertrouwen onder valse voorwendselen (lees: leugens en bedrog) wordt gewonnen. Zo wordt bijvoorbeeld beloofd dat het uiteindelijke filmpje naast de bestaande stereotypen ook vooral de positieve kanten zal laten zien.
Uiteraard werken mensen die vaak aan vooroordelen ten prooi vallen hier graag aan mee. Daarnaast wordt toegezegd dat de betrokkenen mogen meewerken aan, en invloed hebben op het montageproces.
Ook deze toezegging geeft de nodige rust; je zult tenslotte nog invloed kunnen uitoefenen op hoe jouw verhaal naar buiten wordt gebracht.
Dat niets van deze beloften wordt waargemaakt, heeft er in Nederland inmiddels al toe geleid dat Roethof door meerdere groeperingen is uitgekotst.

De reden dat deze vrouw nog steeds ongestraft op kosten van gemeenschapsgeld kan doorgaan met haar gif spuiterij, lijkt te liggen in het gegeven dat de geportretteerde mensen effectief met karaktermoord monddood zijn gemaakt.
Na het zien van een door archaïsche, racistische, beledigende, en respectloze stereotypen doorspekt tv-spektakel is het moeilijk om, zonder vooraf goed geïnformeerd te zijn, als kijker spontaan te reageren met een genuanceerde mening.
Dat de (meeste) gefilmde betrokkenen het totaal niet eens zijn met het beeld wat er van hen is geschetst, en dit ook duidelijk en volmondig naar voren brengen, verandert niets.
Het kwaad is dan al geschied.
De eerste reactie van de kijker blijft hangen, en hoezeer er ook moeite wordt gedaan om dit beeld te nuanceren, de mensen in de filmpjes (en de met hen geassocieerde bevolkingsgroepen en buurten zoals bijvoorbeeld de Bijlmer in Amsterdam) zullen nooit meer honderd procent serieus worden genomen.

Het doet af aan de reputatie van de Nederlandse omroep NTR, die zichzelf profileert met typeringen als:

“Waardevolle input”,

“een duidelijk baken … voor mensen met behoefte aan inzicht in onderwerpen van gisteren, vandaag en morgen – en hun samenhang.”

, “ongebonden en onafhankelijke positie biedt en een betrouwbaar houvast”

, dat zij zich inlaat met deze overduidelijk negatieve propagandistische agenda.
Het wakker maken van slapende honden, het ophitsen van groeperingen tegen elkaar, het belachelijk maken van mensen, vernederingen, en de promotie van discriminatie, hoort duidelijk niet thuis bij een omroep die pretendeert er

“Speciaal voor Iedereen”

te zijn.
Welk belang er hier ook mee wordt gediend, wanneer er angst en haat wordt gezaaid, dan is dat duidelijk niet in het Algemeen Belang.

Dus mensen, laat je alsjeblieft niet uit je evenwicht brengen door opnieuw een zwaar ongenuanceerd en volledig uit zijn verband gerukt verhaal.
Dat hoort blijkbaar bij de persoon Mildred Roethof (& co).
Zie het eerder als een overtrokken satire van de bestaande stereotypen.
Maar daar kunnen we met z’n allen aan werken.
Daar hebben we geen ongeïnteresseerde betweter voor nodig die met een lullig vooronderzoekje en een paar daagjes filmen pretendeert de onderstromen in kaart te hebben gebracht.
Dat komt niet alleen pretentieus over, maar leidt bovendien tot een zwaar teleurstellend eindresultaat.
De geportretteerde Antillianen, Surinamers en Curaçaose Nederlanders zijn echt niet de randdebielen die Roethof heeft gefabriceerd.
Ik geloof daarentegen dat alle mensen uit de genoemde filmpjes veel mooier, intelligenter, interessanter en volwassener zijn dan de beelden ons nu willen doen laten geloven.
Al is het alleen maar omdat het merendeel uit alle drie de groepen aangeeft zich totaal niet in hun portrettering te herkennen, en er onmiddellijk afstand van heeft genomen.
Als het aan hen had gelegen, waren deze producties nooit (op deze manier) uitgezonden.

drs. Michiel Franke

Dit artikel is geplaatst in

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties