Musea en galeries herdenken 150 jaar vrijheid

 

Vlnr: Sinuhe Oomen (Landhuis Bloemhof), Daisy Casimiri (Mon Art Gallery), Lida Pandt (NAAM), Lusette Verboom (Alma Blou en voorzitter Arte ‘99), Richenel Ansano (directeur NAAM) en Jennifer Smit (onafhankelijke curator).

Vlnr: Sinuhe Oomen (Landhuis Bloemhof), Daisy Casimiri (Mon Art Gallery), Lida Pandt (NAAM), Lusette Verboom (Alma Blou en voorzitter Arte ‘99), Richenel Ansano (directeur NAAM) en Jennifer Smit (onafhankelijke curator).

WILLEMSTAD — Lokale musea en kunstgaleries hebben de krachten gebundeld om vanuit een kunstzinnige invalshoek stil te staan bij 150 jaar afschaffing van de slavernij.
De Curaçaose slavenperiode is niet terug te zien in de Nederlandse museacollecties en ook op Curaçao zijn er weinig werken van artiesten die deze periode herdenken.
Met het project ‘Arte pa libertat’ kunnen lokale artiesten de gemeenschap een spiegel voorhouden om zo te reflecteren naar onze geschiedenis en lessen te trekken voor de toekomst.

De organisaties die zich voor dit project hebben verenigd zijn:

  1. Stichting Arte’99 pa Libertat,
  2. Mon Art Gallery,
  3. Gallery Alma Blou,
  4. Bloemhof,
  5. Kunst Gallery van Kas di Kultura Kòrsou,
  6. Maritiem Museum,
  7. Curaçaosch Museum en
  8. National Archaeological – Anthropological Memory Management (NAAM).

Een jaar lang, van juli 2013 tot en met maart 2014 zullen er diverse kunstzinnige projecten worden gelanceerd.

De Madona Pretu van Charles Corsten (1927-1994) vervult een pioniersrol rond de culturele zelfbewustzijn op Curaçao

De Madona Pretu van Charles Corsten (1927-1994) vervult een pioniersrol rond de culturele zelfbewustzijn op Curaçao

Het grootschalige project is medemogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuur Fonds Caribisch Gebied en het Mondriaan Fonds in Nederland.
Volgens Lusette Verboom-Fairbairn, voorzitter van Arte ‘99, kreeg het kunstfonds meer dan zestig aanvragen binnen voor financiering van projecten die te maken hebben met het herdenken van het slavernijverleden.
Het beschikbare budget van 110.000 euro werd ruim zesmaal overvraagd.
Slechts zeven projecten zijn uiteindelijk goedgekeurd, waaronder het Curaçaose project.
Er zijn zeven projecten gehonoreerd.
De projecten die het beste aansloten bij de criteria van de regeling – belang, zichtbaarheid, samenwerking en kwalitatief goede uitvoering – werden gehonoreerd.
Ook is gekeken of de projecten innovatief zijn en op langere termijn een bijdrage aan de kennis over en het bewustzijn van het slavernijverleden leveren.
Met het project van Arte ‘99 Pa libertat’ wordt volgens het Mondriaan Fonds niet alleen duurzame reflectie op het slavernijverleden gestimuleerd, maar ook een constructieve dialoog gestart, een breed publiek benaderd en een educatieve stimulans voor jongeren ontwikkeld.

Startschot
De eerste in de reeks projecten is ‘MilkDrops’ die aanstaande zaterdag opent bij Landhuis Bloemhof.
‘MilkDrops’ is een multidisciplinair project van kunstenaar Nelson González.
Het schept en documenteert de sociale nexus van de vrouw die andermans kind de borstvoeding geeft.
Tijdens de vernissage zal ook het gelijknamige boek gepresenteerd worden waarin de ontstaansgeschiedenis van dit project is opgenomen.

Bij de Galeria Kas di Kultura Kòrsou is er vanaf 3 augustus de expositie: ‘Libertat’ waarin twintig lokale artiesten onder begeleiding van Helen de Haas stilstaan bij de afschaffing van slavernij.

Op zondag 4 augustus opent het Maritiem Museum de tentoonstelling van keramische werken en prenten van Annemieke Dicke, schilderijen van Rubini (Didi) Dometilie, Karin van Batenburg en portretten gemaakt door Wil Gruzon en Veronique Bongaertz.
Volgens Dicke zal de tentoonstelling onder andere laten zien waarmee de vrijgemaakte slaven na de afschaffing werden geconfronteerd.
De harde omstandigheden waren volgens de kunstenaar ‘geen lolletje’.

Relikwieën
In het project ‘Freedom Through Generations’ van Gallery Alma Blou gaat men op zoek naar families die al generaties lang op het eiland zitten.

Felix de Rooy (1952), ‘Markanan di Alma’, mixed media, 1998 &pipe

Felix de Rooy (1952), ‘Markanan di Alma’, mixed media, 1998 &pipe

Via fotografie wordt vastgelegd wat de relikwieën binnen de families zijn die het verleden binden aan het heden en aan de toekomst en in welke context dit nog een rol speelt binnen de familie.
De foto’s worden gemaakt door Diana Blok uit Nederland en Prince Victor uit Curaçao.
De foto’s zullen in openbare ruimtes tentoongesteld worden.

Het Curaçaosch Museum gaat zich in het kader van 150 jaar Vrijheid richten op westerse invloeden binnen onze cultuur en benadrukt per definitie haar multiculturele karakter.
Dat doet het Curaçaosch Museum met het kunstproject ‘De Bevrijding’.
Voor dit project is kunstenaar David Bade, bekend van Instituto Buena Bista (IBB), benaderd voor het maken van een groots schilderij met als titel ‘slavernij’.
Dit werk krijgt later een prominente plaats in één van zalen van het gebouw.
Zowel het Curaçaos Museum als Landhuis Bloemhof zullen in dit kader projecten entameren waarbij de jeugd een actieve rol is toebedeeld.

Cutting Edge
NAAM gaat in haar gebouw aan het Johan van Walbeeckplein eind september de tentoonstelling ‘Exploring the Past to Envisage the Future’ inrichten.
Lokale kunstenaars zoals

  1. Aïlsa Anastatia,
  2. Avantia Damberg,
  3. Tirzo Martha,
  4. David Bade,
  5. Herman van Bergen en
  6. Philip Rademaker

zijn uitgenodigd om installaties en kunstwerken te maken, terwijl ze voor hun artistieke creaties mogen putten uit de collectie van ruim 10.000 artefacten van NAAM.
Trekker van dit project is kunsthistoricus en onafhankelijk curator Jennifer Smit.
De tentoonstelling wordt volgens haar ‘cutting edge’, scherp en multimediaal waarbij er ruimte wordt gemaakt voor de nieuwe generatie Curaçaose kunstenaars.

Ook is NAAM bezig met het organiseren van ‘Arte den Pietermaai’ waarbij in, buiten en op de pittoreske gebouwen van Pietermaai Smal verschillende vormen van beeldende en expressieve kunst getoond worden in horeca gelegenheden en andere gebouwen waar momenteel nog geen bestemming voor is.

Mon Art Gallery houdt een expositie getiteld ‘Curaçaose man anno 2013’.
Daarin wordt de Curaçaose man van tegenwoordig vergeleken wordt met één van de belangrijkste personen in de Curaçaose slavernijgeschiedenis: de slaaf Tula.

De onzichtbaarheid van de slavernij in de ‘Nederlandse’ kunst is volgens Richenel Ansano tekenend voor het politieke klimaat.
De slavenopstand uit 1795 waarbij 2000 mensen in opstand kwamen vond plaats in de periode dat Frankrijk Nederland binnendrong.

“In het Rijksmuseum in Amsterdam hangen veel kunstwerken die de komst van de Fransen vierden, maar over de slavenopstand op Curaçao is er niets te vinden.”

Volgens Ansano kun je politieke vrijheid niet los zien van expressieve vrijheid.

“De 7000 zwarte stemmen zien we niet terug in de kunst van toen.”

Volgens de NAAM-directeur hebben we ons door de geschiedenis laten binden.
Hij doet een oproep om nieuwe visies te ontwikkelen op het verleden en om nieuwe verhalen te creëren.

“We kunnen vrij zijn tot op de hoogte waar we onszelf toelaten om vrij te zijn”

, aldus Ansano.

De organisatie is op zoek naar meer sponsoren om projecten mogelijk te maken.
Te zijner tijd zal er per project meer informatie in de media verschijnen over de exacte data van de tentoonstellingen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *