27 C
Willemstad
• donderdag 28 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

NTR | ‘Antillianen krijgen vaker verkeerde diagnose door culturele bias’

HomeMediaNTR | 'Antillianen krijgen vaker verkeerde diagnose door culturele bias'

Door Pieter Hofmann

Onderzoeker Hans Bellaart | foto: Pieter Hofmann
Onderzoeker Hans Bellaart | Pieter Hofmann

UTRECHT/DEN HAAG – De Nederlandse geestelijke gezondheidszorg (ggz) sluit beter aan op etnische Nederlanders dan op Antillianen. Het gevaar is bijvoorbeeld dat iemands culturele achtergrond invloed heeft op diagnoses en testuitslagen. Volgens een factsheet van het Kennisplatform Integratie & Samenleving maken Antillianen in vergelijking met andere etnische groeperingen relatief veel gebruik van jeugdhulp.

 

Die hulp sluit niet altijd naadloos aan; volgens onderzoek van Hans Bellaart en Abdullah Pehlivan¹ zijn er zeventien factoren die ggz-hulp aan mensen met een niet-Nederlandse achtergrond beperken. De helft van de factoren hangt samen met de ggz-instellingen, de andere helft met de mensen zelf.

audio-icon-blue_000Een reportage van Pieter Hofmann

Bellaart, onderzoeker van het Verwey-Jonker Instituut: “Idealiter zou iedereen rekening houden met diversiteit, maar dat is niet zo.” Sommige instellingen werken daarom vanuit een intercultureel perspectief. Eén van die organisaties is i-psy, een ggz-instelling gericht op mensen met een niet-westerse achtergrond.

Psychiater Edsel Kwidama
Psychiater Edsel Kwidama

Edsel Kwidama is psychiater en lid van de Raad van Bestuur van de Parnassia Groep, waar i-psy onderdeel van is. “De mensen die hier werken, kennen de cultuur van bijvoorbeeld een Turkse of Marokkaanse hulpvrager. Mensen kunnen waar nodig met hulp van een tolk in hun moedertaal hun verhaal doen.”

Het is volgens hem niet zo dat mensen louter vanwege een taalbarrière naar i-psy gaan.

Vanaf de intake kijken we grondig naar iemands context, en brengen we minstens drie generaties familie van diegene in kaart.”

Kwidama benadrukt dat het intercultureel perspectief niet wezenlijk verschilt van de gangbare psychiatrie, maar alleen een culturele dimensie toevoegt. “Omdat de hulpvraag anders en de context soms onduidelijk is, werken we met cultuursensitieve vragenlijsten. We nemen vanaf de eerste ontmoeting iemands culturele achtergrond mee.”

Vragenlijsten
Dikwijls moeten cliënten vragenlijsten invullen bij de intake. Die zijn vaak ingewikkeld en zelden cultuurvrij. Bellaart: “Vragenlijsten zijn vaak alleen uitgeprobeerd op een westerse groep. Kinderen met een migratieachtergrond scoren daardoor vaak lager op IQ-tests. Er bestaan wel tests voor een multicultureel publiek, maar die worden niet altijd gebruikt.”

Ook diagnostiek is niet cultuurvrij. Etnische minderheden hebben daarom meer kans om verkeerd gediagnosticeerd te worden. Bij Antillianen wordt vaker schizofrenie geconstateerd dan bij etnische Nederlanders. Volgens Kwidama kan dat komen door een intercultureel misverstand.

Op Curaçao is ‘brua’ (traditionele Afro-Antilliaanse religie, PH) redelijk normaal. Die mensen geloven bijvoorbeeld in boze geesten of horen stemmen van hun voorouders, maar zijn niet ziek. In Nederland denken ze dan aan een psychose. Wij zijn dan voorzichtiger met medicijnen voorschrijven. Als je iemands context niet meeneemt en zelf die achtergrond niet hebt, dan loop je grotere kans op een misdiagnose.”

Voor sommige aandoeningen is uitgebreide kennis van iemands familiegeschiedenis nodig, die bij etnische minderheden vaak ontbreekt. Daardoor worden bepaalde ziektes niet vastgesteld. Exacte cijfers over verkeerde diagnoses aan Nederlanders met niet-westerse wortels zijn niet bekend.

Culturele bril
De belangstelling voor interculturele psychiatrie neemt toe. Kwidama:

Er zijn de laatste jaren cultuursensitieve tests ontwikkeld – zoals de cross-culturele dementiescreening – zodat de vertekening minder wordt, maar het kan nog beter. Voorop staat dat de hulpverleners meer cultureel competent en bewuster van hun eigen culturele bril worden.

De huidige ggz-instellingen moeten inclusiever worden, vindt Kwidama.

Het is lastig, maar het personeel moet een weerspiegeling zijn van de diversiteit in de samenleving.”

Daardoor raakt kennis van een bepaalde culturele achtergrond beter verspreid, hoopt hij.

Waar nodig geeft i-psy daar een aanzet toe. Kwidama: “In het elektronisch patiëntendossier maken we ruimte voor culturele vragen. Als je ze niet stelt, kun je niet verder. Zo vind je het contextgerichte terug in het behandelplan.”

Lees hier deel II: ‘Antilliaanse ouders bang voor jeugdzorg’

¹ Bellaart, H. en Pehlivan, A. (2011). Met één hand kun je niet klappen. Migrantenorganisaties en jeugdvoorzieningen werken samen aan toegankelijke hulp voor migrantengezinnen. Utrecht: FORUM.

Bron: Caribischnetwerk.ntr

8 reacties

  1. De behandeling is niet per se anders. Zoals Kwidama aangeeft: “het intercultureel perspectief niet wezenlijk verschilt van de gangbare psychiatrie, maar alleen een culturele dimensie toevoegt”. Deze ‘culturele dimensie’ kan de therapeuten middels de opleiding bijgebracht worden en de ggz-instellingen moeten inclusiever worden. “Het personeel moet een weerspiegeling zijn van de diversiteit in de samenleving.”

  2. zolang wij er opstaan dat er geen verschillen zijn als Nederlander als we in nederland zijn, kan je ook niet verwachten dat je anders word behandeld.
    maar als je anders word behandeld dan klagen we .
    de juiste mix vinden is moeilijk, hoeveel maken we zelf hier al het verschil.

  3. ‘Antillianen [maken] in vergelijking met andere etnische groeperingen relatief veel gebruik van jeugdhulp’ maar toch hebben de GGZ instellingen geen ervaring met Antillianen? Beetje raar. Of is meneer Kwidama bezig met acquireren van klanten voor Parnassia?

  4. Dat verklaard waarom Schotte, Marveous Wiels, Jacinta Constancia en al die andere criminelen zo populair zijn op Curacao.. cultuur bias!

  5. Hier begrijpt de mondi bewoner toch geen ene moer van, al die dure worden, wat een gekwest. Als we nu gewoon zeggen dat Gerrit de Raaf thuis hoort in een i-psy. Dus Gerrit de Raaf valt onder de noemer psychopaat, narcist en pathologisch beroeps leugenaar, deze taal begrijpt een ieder neem ik aan.

  6. @Sonny
    “Ik vind die meneer Kwidama, maar een rare kwiebus” is waarchijnlijk ‘de stem’ die dat influisterd. Geef niet wij vinden jou desondanks ‘een normaal mens’.

    Hoe het ook zij; een belangrijke factor in Geesteziektes en de behandeling van patiënten is kwaliteit van de therapeut zelf. Outcome measurements: uitkomstmetingen verklaren waarom sommige therapeuten het beter doen dan anderen. Hierbij is het van belang om er voor te zorgen dat de behandeling zo goed mogelijk aansluit op wat de patiënt verwacht en nodig heeft. In dit kader is de culturele dimensie waar Kwidama het over heeft van belang.

  7. “Die mensen geloven (Curaçao) bijvoorbeeld in boze geesten of horen stemmen van hun voorouders, maar zijn niet ziek. In Nederland denken ze dan aan een psychose.”

    De conclusie is dus dat alle Nederlanders bijgeschoold moeten worden.

    Hoort uw Nederlandse buurman in Nederland stemmen van zijn voorouders of zit er een boze geest in zijn stoel, conclusie: een Nederlandse gek.

    Hoort uw Curaçaose buurman in Nederland stemmen van zijn vooriouders of zit een boze geest in zijn stoel, conclusie: een normale Curaçaoënaar.

    Wellicht een optie voor alle Nederlanders, die stemmen horen of boze geesten zien: ga in Curaçao wonen. Dáár bent u vermoedelijk een normaal mens.

    Ik vind die meneer Kwidama, maar een rare kwiebus.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties