NTR | Bestaat ‘reverse racism’?

Een reportage door John Samson en Natasja Gibbs


Kunnen zwarte mensen witte mensen racistisch behandelen? Steeds meer activisten in Nederland, waaronder Antilliaanse Nederlanders, laten een duidelijke ‘nee’ horen.
“Wij hebben niet het systeem om witte mensen uit te sluiten of te onderdrukken”, legt de Curaçaos Nederlandse activist Leroy Lucas (40) uit.

Bron: NTR/CaribischNetwerk

9 Reacties op “NTR | Bestaat ‘reverse racism’?

  1. Racisme zal nooit weggaan wanneer men niet wil erkennen dat men racist is. Ook binnen bij de donkere medemens. Het onderling discrimineren is al groot en ook discrimineren van andere groepen (chino, Libanees. latina) en dan de discrimatie jegens blanken. Of je nu wel macht hebt of niet discriminatie en racisme blijft hetzelfde. Zo’n lery Lucas is een goed voorbeeld van een racist.

  2. Fred de Haas

    Die reacties zijn interessant en geven een gevarieerd beeld van het bestaande gedachtegoed. Ook prettig dat het schelden tot een min of meer aanvaardbaar minimum beperkt blijft, hoewel persoonlijke beledigingen natuurlijk uit den boze zijn en niets bijdragen tot een serieuze discussie.

  3. @Freedomwriter schreef o.a.; “Een donker huidskleur hebben maakt je niet meer of minder Yu di Korsow dan iemand met een lichte huidskleur.”

    Ik ben het eens met jou, zo denk ik er ook over Freedomw.
    Maar als iedereen een beetje op de hoogte zou zijn van de geschiedenis van Curaçao, ook al is het maar vrij recente geschiedenis, zeg maar 383 jaar, zou het geen probleem hoeven zijn. Nou ja, probleem is een beetje te sterk uitgedrukt, want een echt probleem is het natuurlijk niet. Hoeveel zwarte YDK immers hebben tegenwoordig geen licht getint kroost?

    Heb er best vaak mee te maken gehad, vooral in Nederland waar men een bepaald beeld heeft van dé “Antilliaan”.
    Heb in Nederland zeker 3 keer meegemaakt dat naar info zoekende YDK in het Nederlands met me begonnen te praten, eens zelfs in het engels, domweg omdat zij me niet direct voor YDK aanzagen. Ik moest ze uitleggen(in Papiamentu) dat ik ook Kurazoleño ben, weet je wel. Lachen man..Ben ook een paar keer voor Arubaan aangezien, (‘arubiano bo ta no? no mi shon, ydk mi tambe ta..’)

    En dan nog die autochtone Nederlanders die vaak best verbaast stonden te kijken als ik in een of ander gesprek opperde Antilliaan te zijn of óók Antilliaan ben. Heb het wel over jaren geleden hoor.. 🙂

    Jan: “Jij Antilliaans? Je lijkt helemaal niet op een Antilliaan! Ik: Hoe ziet een Antilliaan er dan volgens jou uit Jan?
    Jan, ik ben Curaçaoënaar, afkomstig van het Antilliaanse eiland Curaçao”….. wat dan meestal volgde was een min of meer sterk verkorte geschiedenis van Curaçao en de andere eilanden.. 😆
    Hoewel ik denk, tenminste, dat hoop ik, dat de kennis over Curaçao bij de Nederlanders tegenwoordig iets is toegenomen.

    Hoewel het kleurverschil al paar eeuwen zowat ingeburgerd is in de minds van de Curaçaose bevolking, heeft Curaçao niet het patent op genoemd fenomeen. In bijna alle voormalige Slavenhoudende samenlevingen/eilandjes van het Westelijk halfrond komt het voor. In Suriname heel erg, daar discrimineren, behalve licht getint vs zwart, ook nog Stads-zwarten de Bos-zwarten met dezelfde kleur.. De Dominicaanse Rep ook. etc.

    Sterker, zelfs in Aziatische landen en eilanden komt het voor. En dat heeft in die landen niets van doen met de slavernij.

    Lees onderstaande kopie eens, ongeveer 180 jaar geleden gepubliceerd door passant Jan douwe Teenstra. Teenstra was geen historicus, dus niet alles wat hij schreef hoeft op 100 procent waarheid te berusten

    “De kleurlingen worden op Curacao met veel grootere minachting door de blanken behandeld , dan in Suriname; echter is dit met de negers een tegenovergesteld geval; deze worden op Curacao beter gekleed en minder onder bedwang gehouden dan in Suriname.
    Aldus is de opklimming en benaming der kleurlingen op Curacao.

    Een blanke verwekt bij eene negerin een mulat of mulattin. ,
    Een mulat met eenu negerin produceren een Sambo (in Suriname Caboeger.
    Een neger en eene mulattin verwekken eenen Grief.
    Een blanke en mulattin een Mestiehe.
    Een blanke en mestiesclie een Castiche.
    Een blanke en castiche een Poettiche.
    Een blanke en poestiuhe een lAestiche.
    Een blanke en liestiche een Liplap.
    Een blanke en liplap een Blanke.

    Negers.
    De negerslaven van Cnracao zien er over het algemeen gezonder en opgeruimder uit, dan de meer verdrukt wordende slaven van Suriname; ook zijn zij meer geëduceerd, slimmer en uit zich zeiven werkzamer. Mannen en vrouwen gaan hier gekleed , dragen zelfs schoenen en hebben ‘s avonds na 8 uren geene pas of zoogenaamd passeerbriefje van hun’ meester noodig, om naar goedvinden , buiten hun erf*, op de straat te gaan, waarbij sommigen zelfs met stokken en knuppels gewapend zijn. Bij overtollig gebruik van drank zijn deze negers , hoewel anders gedienstig en vriendelijk , maar in het geheel niet gemakkelijk; terwijl nog daarbij komt, dat de policie op Curacao nog veel zwakker en ellendiger is, dan in de kolonie Suriname.”

    Herkenbaar?

  4. Freedomwriter

    De echte Yu di Korsow, di Aruba en di Bonaire zijn de indianen. Alle andere rassen komen uit elders van de wereld door vrijwillige of onvrijwillige immigratie. Op Aruba zijn veel afstammelingen van indianen te vinden, omdat deze niet geheel uitgeroeid waren zoals het geval op Curacao. Een donker huidskleur hebben maakt je niet meer of minder Yu di Korsow dan iemand met een lichte huidskleur.

  5. Ik woon in een kleurloos gated community en het bevalt me uitstekend. Geen overlast van geluid en afval, men parkeert beschaafd en betaalt maandelijks keurig de verplichte bijdrage.

    Ga ik even weg dan kan ik gewoon deuren en ramen open laten.

    Als ik daarmee een racist ben so be it. Ik zal er niet mee zitten.

  6. Curaçao Independiente

    Racisme is niet afhankelijk van kleur alleen maar ook wel of men deel maakt van de meerderheid of minderheid in een land, op school, werk, enz. Hiermee kan een groep dus invloed hebben wie meer kansen krijgt of gegund worden. Sinds de meerderheid Nederland blank is is het logisch dat als blanken meer kansen gegund worden. Maar als ik naar Curaçao kijkt is mengeling de meerderheid en niet zwart, maar dan neemt niet weg dat mocht je roodkleurig of licht getint zijn je bijna niet meer een YDK beschouwd wordt. Terwijl juist voor een gedeelte van deze groep zoals ook in Bonaire en Aruba nazanten zijn van indianen (Arawak/Caquetío). Al is heel normaal om op werk, school mengeling van rassen tegen te komen, heb je ook te maken met onderscheiding tussen groepen al of niet op basis van kleur.

  7. Observator

    De mensen die deze klinkklare onzin uitkramen hebben een zeer beperkte ontwikkeling en lijden aan ernstige tunnelvisie en navelstaarderij. Over zwart racisme gesproken; één van de grootste massamoorden van de afgelopen 25 jaar was die in Rwanda waarbij 800,000 mensen vanwege pure discriminatie, door zwarte mensen, omgebracht werden. Maar wat is voor de sprekers in het filmpje heerlijker dan het eeuwige zielige slachtoffer uit te hangen, in plaats van eens hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.

  8. Dus Helmin Wiels die alle Europese Nederlanders in een body bag naar Nederland wilde terugsturen was niet racistisch.

    Nee, daarom hebben we ook een straat naar hem genoemd.

    En een stadion naar de openbaar dronken hoerenlopende zijn vrouw mishandelende Andrew Jones.

  9. Wat een vreselijke onzin. Discriminatie is van alle tijden en van alle rassen. Zelfs dieren discrimineren. Behalve wanneer je alles door een bruine bril bekijkt. Dan ben je zielig en een kwetscreool en wil je subsidie en herstelbetalingen en meer privilege. Slim maar ook lachwekkend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *