NTR | Des Balentien verloor haar broer: ‘Niemand leert ons hoe wij met pijn moeten omgaan’

Des Balentien in haar videoclip ‘No Way Back

AMSTERDAM – Des Balentien (31), verloor afgelopen jaar haar broer Inchomar (33). Hij werd in Amsterdam-Zuidoost doodgeschoten. In een interview met Caribisch Netwerk vertelt Des hoe ze met dit zware verlies omgaat en welke belangrijke rol muziek en haar eiland Curaçao hierin spelen.

Des, is voornamelijk bekend van de inspirerende Youtube-filmpjes ‘’YouGottaBelieve’’, waar zij jongeren motiveert om iets van hun leven te maken. Alhoewel ze de afgelopen jaren vaak als coach voor groepen jongeren heeft gestaan, profileert zij zich sinds de dood van haar broer liever als rapper.

Tekst gaat verder onder de video

Videoreportage door Guilliano Payne

Voor Des is muziek de ultieme manier om zichzelf te helen van het trauma dat zij heeft opgelopen door het verlies van haar broer. ‘’In plaats dat ik naar een psychotherapeut ga, houd ik me liever hiermee bezig.’’ zegt ze. Haar broer werd na zijn dood door landelijke media veelvuldig als crimineel betiteld en dat heeft een diepe impact gemaakt op Des en haar moeder. Des plaatste een emotioneel filmpje online, waar zij haar hart hierover uitte.

Tekst gaat verder onder de video

Video ‘You gotta Believe’

Psychologische klachten zijn in de Antilliaanse gemeenschap een groot probleem, blijkt uit cijfers van het CBS Jaarrapport Integratie 2018. Mensen met een Antilliaanse achtergrond maken maar liefst het dubbele aan zorgkosten van wat mensen met een Nederlandse achtergrond maken. Toch weten veel Antillianen hun weg niet te vinden naar de psychologische hulpverlener. Gladys Brinkman-Reigina, psycholoog en pedagoog, zegt dat dat komt doordat mensen in deze gemeenschap er vanuit gaan dat je dan niet met je eigen problemen kan omgaan. Veel Antillianen willen volgens haar niet eens weten dat ze problemen hebben.

Religie en bijgeloof
Volgens Brinkman-Reigina speelt het feit dat veel Antillianen religieus zijn ook een grote rol in waarom ze niet makkelijk professionele hulp gaan zoeken. Dat heel veel Antillianen snel naar religie of bijgeloof grijpen na een traumatische ervaring herkent Des.

Als kind van ouders met Dominicaanse en Antilliaanse roots zegt ze enerzijds te zijn opgegroeid ‘met typische christelijke cultuuruitingen en anderzijds met typisch Antilliaanse bijgeloof’ zoals ‘je slipper omdraaien’ of niet lopen op je knieën’. Zelf is Des overigens niet religieus.

Brinkman-Reigina zegt dat religie en professionele hulp prima naast elkaar kunnen bestaan. “Het hoeft geen of-of te zijn, maar kan ook en-en zijn. Als je thuis je been breekt, dan ga je naar iemand die er kennis van heeft.’’ Brinkman-Reigina benoemt ook het belang van een psycholoog die cultuur-sensitief te werk kan gaan “Je hebt iemand nodig die jou en jouw cultuur begrijpt.’’

Emotie toelaten
Alhoewel Brinkman-Reigina met klem oproept om wel professionele hulp te zoeken bij traumatische ervaringen, ziet zij dat mensen al een heel eind kunnen komen door via een hobby zoals muziek maken zichzelf te uiten. “Het is van belang dat je de emotie durft toe te laten en er op een veilige manier over nadenkt wat de gebeurtenis met je doet.’’

Volgens Des wordt er in de Antilliaanse gemeenschap niet vaak over pijn gesproken. “Je leert over van alles en nog wat, maar niemand leert ons over hoe we met pijn moeten omgaan.” Ook denkt Des dat het hebben van te veel trots en het slecht om kunnen gaan met feedback ervoor zorgt dat mensen van Antilliaanse afkomst vaak niet om hulp vragen.

“Een kwetsbaar ego zorgt ervoor dat je als persoon kan groeien. Zelf heb ik dat ook moeten ondervinden.’’ Des raadt iedereen aan om bij een traumatische ervaring een manier te vinden om hun horizon te verbreden door ‘iets van waarde te doen’.

Bron: NTR/Caribisch Netwerk

11 Reacties op “NTR | Des Balentien verloor haar broer: ‘Niemand leert ons hoe wij met pijn moeten omgaan’

  1. Als jou wereld, en kennis niet groter is wat kan je dan verwachten? En hij komt waarschijnlijk uit een milieu waar je zelf moet pakken helt zou echt niet een jongen geweest zijn die geen slachtoffers maakte, een kleine crimineel, niet ongewoon in de lagere sociale klasse. Daar mee wil ik niets goed praten niet alle mensen in de laag sociale klasse zijn crimineel. Wel meer als in de hogere klasse dat is waar. Maar een moeder van een boefje huilt net zo hard als de moeder van brave hendrik.

  2. ‘Bijna een kwartier geraaskal over haar criminele broer.

    Niemand leert ons hoe wij met pijn moeten omgaan’” ?

    What about de slachtoffers van haar broer? Geen woord daarover! Zo typisch de Curaoenaar die zichzelf en zijn eiland als het centrum van de wereld ziet.

  3. En zo zegt wit dat zwart fout is en dalijk zegt zwart dat wit fout is, is er een lachende derde die meedogenloos door kan gaan met stelen uit bijde zakken. Hier heb je mischien wel wat visie voor nodig.

  4. Die guy is niet doodgeschoten wegens vals zingen in de kerk, dus was een crimineel ja.

    Broer en zus met tattoos zo groot als tafellakens, gouden tanden en een (belkaart?)moeder die sneller haar partnerkeuze maakt dan dat ze een paar schoenen kiest passen precies in het beeld van een moord op een crimineel.

    Als deze jongeman naar de here Jezus is dan zijn de selectiecriteria van de here Jezus nog minder streng dan die bij de selectie van secretaris general Stella van Rijn.

    ‘Al in 2015 was de laatste rechtszaak’, ja: een brandschone jongen!

  5. Wat er uit volgt dat er een misplaatste verbondenheid is zwart zal dus op zwart stemmen om dat, van de zwarte kandidaat verwacht wordt dat die hun achtergrond delen en hun aversie tegen wit. Want wit is fout die worden minder vaak opgesloten dan zwart en rechters zijn ook wit. Vandaar dat in de deelgemeente bijlmermeer zwart dus een ruime vertegenwoordiging heeft. Even terug naar deze rots en we zien hier het zelfde de zelfde steun van de lagere milieus voor de zwarte kandidaten en met de zelfde motivatie. Ze zijn zwart ze hebben de zelfde historie en aversie tegen wit ze zijn ONS. maar ze zijn niet meer ONS zij zorgen goed voor elkaar ZIJ vormen een hoge sociale klasse en ZIJ vervallen in de criminaliteit die bij hun hoort fraude en corruptie alleen dan met het normen besef van de klassieke laag sociale klasse. En daarom gaat het hier zo als het gaat en is verandering hier moeizaam

  6. Ongeacht wie zij zijn of waar zij zich proberen te vestigen, de meeste immigranten staan voor het pijnlijke proces hun doorgesneden wortels te helen en nieuwe banden voor de toekomst te scheppen. Wat merkt een onvoorbereide immigrant na enkele dagen/maanden/of zelfs jaren? Hij merkt dat vreemdelingen zich aanvankelijk vaak buitengesloten en verpletterd voelen. Sommigen kunnen het niet aan. Bij de tragedie van het verlies van een eerste vaderland komt dan nog het niet kunnen vinden van een tweede. Voor velen houdt dit gevoel van ontwrichting nauw verband met de enorme opgave een nieuwe taal meester te worden. Voor deze immigranten is het leren van een taal vaak een vicieuze cirkel. En opmerkelijk is ook het feit dat wanneer immigranten de taal en het culturele verlies niet aankunnen, zij dikwijls neerslachtig worden, waardoor zij zich dan weer niet kunnen concentreren op de eisen die het leren van de nieuwe taal stelt. Ten slotte schrikt de buitenlander er steeds meer voor terug het risico en soms de vernedering van het leren van de taal te aanvaarden. Het probleem wordt nog ingewikkelder als de kinderen zich de taal en cultuur veel sneller eigen maken dan hun ouders. Dit leidt nogal eens tot wrijvingen en een generatiekloof in immigrantengezinnen, als tenminste het hele gezin gezamenlijk migreert. Daarnaast, in een vreemd land moet men zich altijd aan de cultuur én de mentaliteit van het land aanpassen. Let wel, ik geef geen commentaar omtrent deze veel te jong gestorven jongeman Inchomar, maar mijn reactie is gebaseerd op het onderwerp en enkele feiten waarmee jiunan di Corsow regelmatig worden geconfronteerd. En soms kunnen ook vrienden die men beter hadden moeten vermijden of op stand houden een bittere rol spelen in een tragedie. Nederland is in de negatieve zin des woord totaal veranderd. Een outlaw city. Spaghetti western. De aller sterksten overleven hier.

  7. Sommige hebben niet door dat kleine misdaad, diefstal, inbraak, vandalisme. Meer voorkomt in “lage milieus” dan hoge. Hoge milieus heeft zijn eigen criminaliteit, fraude en oplichting bij voorbeeld. In de lagere milieus komt moord dan ook meer voor. En als je dan naar de ethische achtergrond kijkt zijn die, over vertegenwoordigd in de lagere milieus. Dit is een feit. Het is ook een feit dat je geen keus had in welk nest je geboren bent. Dus gekleurd zit, relatief, vaker aan de verkeerde kant van het beklaagde bankje. Dat komt niet door hun kleur maar door de oververtegenwoordiging in de lagere klasse. Als dat nu eens gezien en breed erkent zou worden kunnen we vooruit.

  8. Helaas zijn mensen als @Drechi nooit bereidt om de werkelijkheid onder ogen te zien. Beste @Drechi zoek even op internet, hoeveel moorden afgelopen jaar in Amsterdam Bijlmer waren, zoek de werkeloosheid cijfers op, Zoek de meest criminele gemeenten in Nederland op, kijk even wie de laatste jaren in de gemeenteraad daar zaten.

    Als je klaar bent, kunnen we verder lullen, begrijp me niet verkeerd ik ben niet boos op je, vergissing is menselijk, ik heb me ook ooit een keer vergist, ik denk iets van 10 jaar geleden of zoiets.

  9. Drechi pa bosnan Tur

    Deze reactie is verwijderd wegens strijd met de regels

  10. Wat een geraaskal van de notoire roeptoeters.

  11. Het is niet voor niets dat Amsterdam Bijlmer een rotzooi is, werkeloosheid, jeugdcriminaliteit en ga maar door. Kijk maar wie daar allemaal in de gemeenteraad zit, vol met Afrikanen, Surinamers en Curacaoënaars.

    Het idee van zwarte mensen op politieke lijsten zetten omdat die stemmen aantrekken, werkt niet.

    Het niveau van de gemeenteraad daar is net zo laag als die hier met enige verschil dat de blanken op de portemonnee letten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *