32 C
Willemstad
• donderdag 25 april 2024 12:38

NTR | Laatste poging om slavenmuur tot monument te verklaren

José Manuel Dias

Slavenmuur nabij landhuis Siberie | Foto Jose Manuel-Dias

WILLEMSTAD – Na twintig jaar wordt er weer een verzoek ingediend bij de Curaçaose overheid om de slavenmuur nabij landhuis Siberië te restaureren en tot monument te verklaren. Het initiatief komt van Stichting Nationale Parken die het park Lucha pa Libertat (De strijd om de vrijheid) beheert.

“Van de ruïnes kunnen we nog een klein deel van de muur redden en zo het historische deel dat de slaven als erfgoed hebben achtergelaten bewaren”, zegt Lionel Janga van de stichting.

Het gaat hier om een van de langste muren die slaven ooit hebben gebouwd op Curaçao. In de originele staat begint de ‘plantagemuur’ van Siberië bij Tera Kòrá, eindigt bij Krakeel en is bijna drie kilometer lang. Deze muur werd gebouwd om de grens tussen de plantage Siberië en de omliggende plantages aan te geven.

In 1997 lukte het om de muur van Siberië op de monumentenlijst te plaatsen, waarbij er 100.000 gulden beschikbaar werd gesteld om 500 meter muur te restaureren. De muur werd een jaar later weer van de lijst afgehaald, omdat de Eilandsraad van Curaçao niet binnen de afgesproken tijd de bezwaren had behandeld. Een groot deel van de muur staat namelijk op particulier terrein en enkele eigenaren hadden bezwaren ingediend.

Historische waarde
“Het gebrek aan historische kennis van onze gezagsdragers is de belangrijkste reden waarom het nog niet gelukt is om de muur van Siberië tot monument te verklaren”, zegt Jeanne Henriquez van het monument en museum Kas di Pal’i Maishi. Zowel Henriquez als Janga willen graag dat de slavenmuur een toeristische trekpleister wordt, waar de bezoeker kennis kan maken met het lokale slavenverleden.

Ondertussen vervalt de muur steeds verder en is er alleen nog een ruïne van stenen over. Op veel plaatsen is de muur helemaal verdwenen. In de loop der jaren zijn veel stenen meegenomen door onbekenden. Volgens Janga is het belangrijk om wat er over is te restaureren. “Dit is de laatste kans om de muur te redden voordat hij helemaal verloren gaat.”

100.000 gulden
Het is niet bekend of de 100.000 gulden die in 1997 beschikbaar werd gesteld er nog is. Er bestaat een sterk vermoeden dat de diverse regeringen achtereenvolgens het geld voor andere doelen hebben gebruikt. Voor Janga van de Stichting Nationale Parken zou geld geen hindernis moeten zijn om te zorgen dat het project gerealiseerd wordt. “Wij moeten beginnen met wat we hebben en vervolgens kijken hoe we aan meer fondsen kunnen komen”, zegt Janga.

Het restaureren van de muur in de originele staat vraagt specialistische kennis. Volgens de lokale architect en monumentenkenner Michael Newton kunnen er niet zomaar andere stenen gebruikt worden om de muur te restaureren en is er vakmanschap voor nodig dat lastig te vinden is op Curaçao.

Bron: NTR/CaribischNetwerk

8 reacties

  1. @ericlapas schreef;
    “De zwarte is een kopie van de blanke geworden en dat zien wij hier op Curaçao het beste.”

    Kopieergedrag is des mens, het is niet gebonden aan blank of zwart. Het is des mens om de goede dingen van het leven, of wat zij als de goede dingen van het leven beschouwen, van elkaar te over te nemen, zeker in een kapitalistisch gestuurde wereld. Het is nooit anders geweest. De beter gesitueerden hebben het in materieel opzicht altijd al, omdat zij het zich kunnen/konden veroorloven, beter gehad dan de have-nots die zich geen luxe kunnen/konden permiteren..
    Die lijn zie je door de hele menselijke geschiedenis heen. In het verleden kopieerden onderworpen Europese volkeren bijvoorbeeld ook de bouwkunst van de veroveraars(lees Romeinen e.a.). Het Amerikaanse regeringscentrum te Washington lijkt sprekend op het oude Rome, niet dat Amerika door de Romeinen is veroverd, maar het gaat ff over menselijk kopieergedrag..

    In Japan is een heel bleke huid een schoonheidsideaal, neuscorrecties zijn daar aan de orde van de dag, toch kan men de Japanners er niet van betichten een kopie van de blanke te willen zijn/worden. In de geest blijven het Japanners.

    In de USA zijn er blanke jongedames die zich middels plastische chirurgie een onvervalst Afrikaanse kont aanmeten, puur omdat zij het sexy en mooi vinden. Maar dat wil niet zeggen dat zij zwart willen worden. Het zijn maar een paar simpele voorbeelden van menselijk kopieergedrag.

    Volgens mij, ik kan het natuurlijk mis hebben, doelt ericlapas meer op de geest van de zwarte Curaçaoënaar die inderdaad zwaar beïnvloed is door de Nederlandse manier van denken en handelen. Zo raar is dat natuurlijk niet als Curaçao al 383 jaar een kolonie van het Nederlandse land is. Maar het levert voor de groep zwarte Curaçaoënaars die menen ‘Nederlander’ in optima forma te zijn in de geest niet zelden conflictueuze situaties op.

  2. Wel wel ericlapas, je rond je havo/vwo af en je gaat naar Ned, VS, Puerto Rico of waar dan ook studeren. Je rond je studie af en je komt terug naar Cur , Aruba, of Bon etc en je krijgt een goed betaalde baan.

    Je wilt nu van het leven gaan genieten want daarvoor heb je het gedaan. Dus als je een zwembad aanschaft dan ben je een uncle Tom ? Als je een nani inhuurt dan ben je een uncle Tom. Wat moet men dan met hun geld doen ? Geen Centrum super maar Alves super want je wilt niet dat men je een uncle Tom noemt.

    Ok, wij zwarten mogen geen zwembad, geen nani, geen audi rijden want dat is voor de blanken. Niet in de beste bario’s cq buurten wonen want die zijn voor de blsnken.

    Ok, wij moeten dus in Marchena, Dein, Kanga etc gaan wonen. Alleen de blanken mogen in de beste bario’s wonen.

    Snap je ericlapas waar ik nasr toe ga ? Dud you get the message ?

    Wel laat men mij maar een uncle Tom noemen. Ik wil wel in de beste bario wonen , een zwembad hebben etc.

  3. Als jullie de staatskas plunderen dan is er geen geld om andere projecten te financieren.

    Iedereen die hun hand stak in onze staatskas is schuldig de armoe waarin onze kinderen nu leven.

    Ta bosnan falta, awornan ta bisa.
    Drechi pa bosnan tur.
    Biba den probesa numa.

  4. Het is natuurlijk de vraag of de slaven muur gerestaureerd moet worden. Zelf vind ik het symbolisch voor hoe wij omgaan met onze slaven verleden.

    Zoals de meesten weten ben ik met “Das kapital” van Karl Marx als bijbel opgegroeid en als God bestaat heet zijn zoon niet Jesus maar Fidel.

    Na de slaven periode had de zwarte bevolking hun vorige eigenaren als referentie, de blanken bepaalden de standaard en het ambitie niveau van de meeste zwarten. Kortom; wat de blanke heeft willen zij ook. Een goed voorbeeld is Dia di Bandera waar wij de zwarte parlementariërs, ministers en gouverneur met een hoed op zagen. Het is wat ze hebben afgekeken van Nederlandse parlementariërs met prinsjesdag of koningsdag.

    De zwarte is een kopie van de blanke geworden en dat zien wij hier op Curaçao het beste. De meeste zwarte YDK,s willen ook een huis met zwembad, een bediende, of achter een muur wonen. Sommigen willen zelfs alleen met blanken omgaan. Op dit forum zien we dat ook, sommige zwarten reageren alleen op reacties van (Hollandse ) reageerders.

    Ik ben al een tijd tot de conclusie gekomen dat de zwarte man of vrouw niet bestaat vandaar dat ik kleurenblind ben geworden.

  5. Diep triest! Er zou veel meer gedaan moeten worden voor het behoud van ons cultureel erfgoed. Niet alleen restauratie van onze unieke stadsmonumenten, maar ook dergelijk erfenissen als de slavenmuur en landelijke constructies als kunukuhuisjes, buiten ovens, dammen, waterputten, etc.

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Lees ook

Meer recente reacties