26 C
Willemstad
• donderdag 28 maart 2024

Extra | Journaal 26 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, March 25, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 25 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, March 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 maart 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Thursday, March 21, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

Opinie: Geert Wilders was de Neger van Venlo

HomeMediaOpinie: Geert Wilders was de Neger van Venlo
Geert Wilders, de Neger van Venlo
Geert Wilders, de Neger van Venlo

Geert Wilders werd op school de Neger van Venlo genoemd. Dat bevestigen verschillende bronnen uit het verleden van de politicus. De geblondeerde Limburger zou zijn bijnaam te danken hebben aan zijn Indische afkomst.

Al in de eerste klas van zijn lagere school, de Sint Mattheusschool in Venlo, was het raak. De jonge Geert werd regelmatig door een groep jongens in een hoek van het schoolplein gedreven. Ze duwden hem en riepen ‘neger’ in zijn oor. Oud-klasgenoot Kas Verhoeff herinnert zich het nog goed.

“Sjefke, een populaire jongen bij ons in de klas, begon ermee en al snel deed iedereen mee. Geert was gewoon het pispaaltje zoals iedere klas wel een pispaaltje heeft.”  

Neger
Hoe Sjefke erbij kwam om Wilders neger te noemen, weet Verhoeff niet. Ludde Gubbels, de inmiddels gepensioneerde leraar van Wilders, heeft echter wel een vermoeden.

“Wij hadden op school, en überhaupt in Venlo, vrijwel geen allochtonen. De Indische gelaatstrekken van Geert vielen daardoor op. Natuurlijk is iemand van Indische komaf geen neger, maar probeer dat een kind maar eens uit te leggen.”

De school deed er vervolgens alles aan om het pesten te stoppen. Zonder succes. “Het was eigenlijk niet te doen”, legt Gubbels uit. “Je kon wel streng optreden op het schoolplein, maar dan kreeg hij het op weg naar huis extra hard voor zijn kiezen.”

Leerplichtambtenaar
Op het Venlose Sint Thomas College, waar Wilders de mavo volgde, nam het pesten serieuze vormen aan. De huidige PVV-leider kwam regelmatig bont en blauw thuis. Op school werd alleen nog maar over hem gesproken als ‘de Neger van Venlo’. Het leidde tot een zeer hevige pubertijd, waarin Wilders vaak spijbelde om de pesterijen te ontlopen.

Uiteindelijk moest leerplichtambtenaar Trees Hupkens eraan te pas komen om ervoor te zorgen dat hij zijn diploma haalde.

“Hij luisterde naar niemand meer. Niet naar zijn ouders, niet naar zijn leraren, en vaak ook niet naar mij”, vertelt Hupkens. “Dag in dag uit praatte ik op hem in dat hij geen neger was, maar hij had zich helemaal afgesloten.”

Einde schoolcarrière
Uiteindelijk lukte het de leerplichtambtenaar toch om Wilders door de middelbare school te loodsen. Na de mavo behaalde hij zelfs zijn havo-diploma. Daarna hield de politicus in spé het echter voor gezien met zijn schoolcarrière. Hupkens:

“Ik heb hem nog even gevolgd vanaf de zijlijn, maar hij heeft eigenlijk geen echte opleiding meer afgemaakt. Hij is niet verder gekomen dan een paar juridische vakken en een cursus over sociale verzekeringen. Hij werkte liever op een augurkenfabriek dan dat hij nog een keer de kans liep om gepest te worden. Mijn ogen vielen dan ook uit mijn kop toen ik hem jaren later ineens op tv zag als Tweede Kamerlid.”

Diepgewortelde frustratie
Volgens oud-klasgenoot Kas Verhoeff werkt de moeilijke jeugd van Wilders door in zijn politieke gedachtegoed. “Ik heb het idee dat veel van wat hij zegt voortkomt uit een diepgewortelde frustratie. En dan geen frustratie over de wereld om hem heen, maar frustratie over iets dat binnen in hem zit.” Volgens Verhoeff diskwalificeert Wilders zich daarmee als politicus.

“Zo’n persoonlijke frustratie is natuurlijk geen goede basis voor een politiek partijprogramma. Zijn geblondeerde haar laat zien dat hij nog steeds kampt met de vooroordelen uit zijn schooltijd. Laat hem eerst maar eens met zichzelf in het reine komen voordat hij zich op Nederland stort.”

Geert Wilders zelf wilde helaas niet reageren.

Bron: http://deverwardeman.wordpress.com/2010/03/25/geert-wilders-was-de-neger-van-venlo/

Dit artikel is geplaatst in

13 reacties

  1. @Mano,
    Ik ben het met je eens en m.i. inderdaad, zoals jij opmerkt, ‘in Suriname iets meer dan op Curaçao’.
    Ik kom, evenals jij uit een ‘van oudsher flink gemixte familie’: zowel bij honden als bij mensen levert dat de sterkste en gezondste nakomelingen op, want geen inteelt.
    In Su woonden wij, alvorens naar Curaçao te verhuizen, in bij mijn grootouders van moederskant. Toen mijn vader op een dag tbv van een woningreparatie op het dak klom, is de hele buurt uitgelopen om afkeurend commentaar te geven:
    ‘Die mensen’ (mijn grootouders) lieten hun ‘lichtkleurige’ schoonzoon, die nota bene ‘in Holland had gestudeerd’, zomaar op het dak klimmen, om het werk van een ‘arbeider’ te doen. in plaats van daar een ‘koelie’ voor in te huren.

    Wat jij schrijft over Mestiezen in Latijns-Amerika, die zichzelf als ‘blank’ beschouwen, dat heb ik ook meermalen opgemerkt bij Arubanen:
    Een jongedame uit mijn voormalige schoonfamilie trouwde op Curaçao met een Arubaan. De moeder van de bruidegom weigerde naar Curaçao te reizen voor de bruiloft, want in haar optiek was iedereen op Curaçao , inclusief haar a.s. schoondochter ‘pretu-pretu’.
    Een paar weken later reisde het jonge echtpaar naar Aruba. Grote verbazing bij de moeder: ‘pero e muhe aki ta blaaanco’ (met zangerige Arubaanse intonatie).
    Toen ze daarbij over de arm van de schoondochter wreef, antwoordde deze:
    ‘Si señora, mi ta baña tur dia ku clorox’.

    Men heeft inmiddels ‘ontdekt’ dat rassen niet bestaan, maar ik ben dolblij te behoren tot wat men vóór die ontdekking ‘multiraciaal’ noemde. Dat vergroot nl de kans dat ik in goede gezondheid nòg ouder ga worden dan ik al ben.
    Hopelijk zal ook Wilders dat ooit inzien.

  2. @Meliuslegere schreef;
    “In voormalig Nederlands-Indië behoorden Indo’s (deels Aziatisch, deels Europees) tot de 10% lichtste van kleur en ontleenden daaraan bepaalde privileges.
    Na WO2, ‘gerepatrieerd’ naar Nederland (waar velen nog nooit geweest waren) behoorden zij ineens tot de 10% donkerste van kleur en ondervonden daardoor racisme.
    Hun tegenreactie : zich zo ‘Nederlands’ mogelijk opstellen.”

    @Meliuslegere,
    Ik ben het eens met je, “iets dergelijks” heeft zich ook, hoewel in veel mindere mate, afgespeeld op Curaçao. Ook in Suriname, wel iets meer dan in Curaçao. Sterker, in vrijwel elk gekoloniseerd Caribisch-Z-Amerikaans eiland/land dat ooit een slavenmaatschappij was, of de kolonisators en slavenhouders nou Engelsen, Fransen, Nederlanders of Spanjaarden waren, is er sprake geweest van vermenging. In genoemde landen was huidskleur tot voor kort vaak bepalend voor je maatschappelijke positie, misschien is dat nog steeds het geval, ik weet het niet. Trouwens, het is niet iets uit het verleden, in sommige Latino-Amerikaanse landen zoals bijv. Bolivia en Ecuador worden de oorspronkelijke Indiaanse bewoners stevig gediscrimineerd door de Mestiezen die zichzelf ongegeneerd als blanken beschouwen, ondanks hun soms heel duidelijk waarneembaar Indiaanse gelaatstrekken. Ik weet dat men er niet makkelijk voor uitkomt, ik kan erover meepraten. Ik stam af van een familie die van oudsher al flink gemengd was en is met one en two drop blanke en licht getinte familieleden van wie sommigen Curaçaose eilandgenoten met een zwarte huidskleur discrimineerden en altijd wel iets te mokken hadden over de zwarte YdK. Ik heb een sterk vermoeden dat ook op dit forum nog een paar van de soort die ik omschrijf actief zijn. Ik herken ze omdat ik ook uit die kringen afkomstig ben.(shock!)

    Er is me nooit geleerd om mensen met een hele donkere huidskleur te discrimineren, maar je voelde als vanzelf aan met wie je wel en met wie je liever niet moest omgaan, want je ging immers al bijna uitsluitend om met mensen die uiterlijk gezien op jou leken, zeker als kind zijnde. Ik weet niet zeker of ik het als racisme (in ieder geval ‘niet als rabiaat racisme’) moet beschouwen. Dat het tot discriminatie leidde is wel zeker. Het lijkt er op, maar discriminatie is niet per definitie racisme, maar racisme is wel een vorm van discriminatie. De onderlinge discriminatie onder lichter en donkerder gekleurde Caribische en Surinaamse mensen en anderen uit de voormalige Europese koloniën is toch ietsjes anders dan bijvoorbeeld Europees en Noord-Amerikaans racisme dat heel rabiaat kan zijn.. In het geval van de Indo’s en mensen uit de Caribische en Z-Amerikaanse landen lijkt het eerder op het ontlopen en het ontkennen van een deel van je afkomst.

    Als je je dan nog Nederlandser dan de Nederlander opstelt, is het niet zo vreemd dat je het risico loopt nog racistischer te worden dan degenen die jou altijd racistisch bejegend hebben. Wilders is geen uitzondering, er was ook nog een Rita Verdonk, net als Wilders ook van Indisch Nederlandse komaf. Betekent het nu dat elke Indo racistisch is? Nee, natuurlijk niet. Persoonlijk kan ik overigens niet bewijzen dat Wilders echt een doorgewinterde racist is. Anti-migratie zijn valt niet per se onder de noemer ‘racisme’. Racisme wordt volgens mij pas echt racisme als je je ervan bewust wordt en dus willens en wetens van dat feit toch blijft doen alsof je beter bent dan die ene zwarte landgenoot. Is die onderlinge discriminatie niet ontstaan uit de cultuur die voortvloeide uit de slavernij, slavenhouders en de heersers?

    Het is eigenlijk logisch, of het lijkt logisch. Het is niets nieuws, in het oude Rome verbleven behalve de echte Romeinen ook mensen die uit verschillende Europese stammen afkomstig waren. Vergeleken met de Romeinse beschaving waren veel van die Noord, Oost en West-Europese stammen onderontwikkeld, dat in de zin van wetenschap, bouwkunde/bouwstijl, kunst etc etc. M.a.w., het Romeinse rijk was superieur t.o.v. de meeste Europese stammen en dat niet alleen qua militaire macht. Ook toen waren er avonturiers en/of huurlingen uit andere streken van Europa die in het Romeinse leger gediend hadden en mensen van de verschillende Europese stammen die heel graag het beroemde Rome wilden zien, letterlijk dus. In Rome aangekomen ontwikkelde zo’n Germaan of Galliër zich niet zelden tot een echte (surrogaat)Romein, dus Latijnsprekend, Romeinse cultuur, manieren, gebaren en kleding etc. Anderen verbleven niet al te lang in de Grote stad en vertrokken weer naar hun stamgebieden welke gesitueerd waren in het tegenwoordige Duitsland, Frankrijk of elders in Europa..

    Heb ooit het verhaal gelezen van een Germaan die na een jarenlang verblijf in Rome besloot zijn families (en zijn stam) te bezoeken. Dus na jaren in Rome te hebben gewoond en gewerkt arriveert hij in zijn mooiste romeinse outfit in zijn geboortedorp. De man had het niet meteen in de gaten, maar door zijn stamgenoten die al de pest hadden aan de Romeinse veroveraars die hen en andere naburige stammen hadden onderworpen, werd hij vanwege zijn romeinse kleding, de typische Romeinse gebaren die hij maakte en de manier waarop hij zijn stamtaal sprak als aansteller bestempeld. Hij kwam verwaand over, en erger, sommigen vonden hem een verrader. De Romeinen waren niet bepaald geliefd onder de Europese stammen, maar tegelijkertijd was menig stamlid van de door Rome verschillende onderworpen stammen zeer onder de indruk van de grootsheid van het Romeinse rijk. Net als tegenwoordig velen een haat/liefde verhouding hebben met de USA.

    Het Rome verhaal is natuurlijk niet echt verglijkbaar met het verhaal van de Indo’s in Nederland. In Europa tijdens het Romeinse rijk draaide het niet om huidskleur, maar meer om identiteit en zogenaamde beschaving. Racisme is een Europese uitvinding, een vorm van discriminatie die pas een paar eeuwen bestaat.

    @Meliuslegere schreef;
    “Diverse ‘Indo’ klasgenootjes, eveneens met ‘kleurtje’. Maar ja, dat was in Den Haag. Als je in Venlo-Blerick gaat wonen is dat ‘andere kroepoek’. ”

    Klopt, heb ook in de klas gezeten met Indo’s. Mijn eerste serieuze verkering (bijna 16 jaar oud) was trouwens ook Indisch oftewel een Indo meisje. Den Haag (en omstreken net iets buiten de bebouwde kom) is immers de stad waar het merendeel van de Nederlandse Indonesiërs zich vestigden. Ik heb meegemaakt dat de Indo-jeugd Molukse kinderen die over het algemeen donkerder zijn discrimineerden. Ik denk niet dat het nog steeds plaatsvindt.

    En wat betreft Wilders, het artikel had ik al jaren geleden gelezen. Maar de man ís toch geen neger? (lol)
    Nou ja, zeker weer zoiets als: ‘in overdrachtelijke zin is ie dat wel’.(Wat een slap gelul, Wilders is geen neger!) ‘Overdrachtelijk’, het woord dat de laatste tijd nogal in de mode is op dit forum.(wink)

    “Racisme is een keiharde realiteit voor
    heel veel mensen, niet alleen buiten, ook
    binnen Nederland. Over de hele wereld
    eigenlijk. Toch is daar iets vreemds aan
    de hand. Want hoe kan er sprake zijn van racisme
    als er binnen de soort Homo sapiens helemaal geen
    sprake is van rassen? Het is de prikkelende vraag
    achter het voorliggende cahier van de Stichting
    Biowetenschappen en Maatschappij.”

    https://www.biomaatschappij.nl/wp-content/uploads/2020/11/Rassenwaan.pdf

    Interessant leesvoer, Meliuslegere. voor als je tijd over hebt.

  3. Wat wel stom is dat in deze tijden dit nog steeds onderwerp van gesprek moet zijn.

    Wij rakelen het zelf steeds op.. en het is een verdien model geworden dus sommige mensen verdienen er een goede boterham aan.

  4. Ik ben geboren op een britse eiland in de Caribbean. Ik ben opgegroeid op Curaçao en heb mijn HBO opleidingen afgerond in Hilversum Nederland en de VS USA. In elk land en eilanden waar ik geweest heb, heb ik rassen, keur en etnische discriminatie ervaren. In elk land heb ik kennis gemaakt met vrienden van alle rassen en die vrienden heb ik nog steeds. Kleur en Rassen discriminatie zal altijd bestaan. Op mijn leeftijd heb ik weinig tijd om mij druk te maken over wie mij wel of niet mag. Ik heb klein kinderen die bruin, zwart en heel licht van kleur zijn. Dat stoort mij absoluut niet. Wat wel stom is dat in deze tijden dit nog steeds onderwerp van gesprek moet zijn. Live and let live!

  5. Helaas hierbij wat roet in het eten.
    Dit is een in maart 2010 verzonnen verhaal door ene Roy van den Burg. Zie artikel nrc Handelsblad 2014 ‘De media en ‘De neger van Venlo’.

  6. Ik vind het geweldig dit te weten en weet nu dat wilders v ons zwarten veel voelt want dat is ie zelf en het komt goed met Nederland hoor, dankjullieallemaal v zijn stem
    GEERT SUCCES

  7. De inhoud van bovenstaand artikel is, evenals de Indische roots van Wilders, al vele jaren bekend in Nederland.
    Zijn moeder komt uit Soekaboemi (voormalig Nederlands-Indië).
    Dat hij ‘geheimzinnig’ doet over zijn afkomst (beweert dat zijn moeder weliswaar in Indonesië werd geboren, maar ‘uit Nederlandse ouders’) is strikt genomen geen leugen:
    Zowel Curaçaoenaars, Arubanen etc. evenals Suri’s geboren vóór 1975 (like me) hebben een Nederlands paspoort.

    ALLE Indo’s die ik ken bagatelliseren hun Aziatische afkomst. Eén van hen was bereid mij dat uit te leggen:
    In voormalig Nederlands-Indië behoorden Indo’s (deels Aziatisch, deels Europees) tot de 10% lichtste van kleur en ontleenden daaraan bepaalde privileges.
    Na WO2, ‘gerepatrieerd’ naar Nederland (waar velen nog nooit geweest waren) behoorden zij ineens tot de 10% donkerste van kleur en ondervonden daardoor racisme.
    Hun tegenreactie : zich zo ‘Nederlands’ mogelijk opstellen, hun kinderen ‘Nederlands klinkende’ voornamen/roepnamen geven en hen vertellen dat ze ‘blanke’ Nederlanders waren.
    Stel dat je ‘Geert’ heet en je moeder heeft je verteld dat je een ‘blanke Nederlander’ bent, je bent 4, gaat naar de kleuterschool, ben je daar de enige met een ‘kleurtje’ en wordt daarmee gepest.
    Ikzelf ben eind jaren ’50 en ’60 met mijn ouders voor een paar maanden naar Nederland geweest, daar ook tijdelijk naar school geweest. Nooit gepest, integendeel!
    Diverse ‘Indo’ klasgenootjes, eveneens met ‘kleurtje’. Maar ja, dat was in Den Haag. Als je in Venlo-Blerick gaat wonen is dat ‘andere kroepoek’

  8. Dat geblondeerde haar van Wilders geeft duidelijk aan dat er iets niet goed zit met hem. Wat het pesten op school betreft, denk ik dat de leerkrachten er weinig of niets aan hebben gedaan !!! De pestkoppen voelen zich nu gepest

  9. Geweldig dat hij dan toch voor de vuilerds ,die hem hebben gepest tijdens zijn jeugd waarin hij moest knokken om overeind te blijven , nu de redder te worden van Nederland . Eerst nederlanders dan economische asielzoekers aan de grens is zn slogan. Geen slijmbal politiek voor eigen gewin als DE schijnheilge profiteurs van tegenstanders. FOEI

  10. Een mooi verhaal ik dacht al jaren dat hij Indisch is maar daar hij niet voor uit durft te komen . PVV en VVD hebben bij de en andere nationale achtergrond een werd uitgescholden voor zwarte piet de ander vlucht met een bootje naar Nederland

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties