28 C
Willemstad
• vrijdag 26 april 2024

Extra | Journaal 24 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Tuesday, April 23, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 23 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Monday, April 22, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...

Extra | Journaal 22 april 2024

Elke werkdag het laatste nieuws van Extra, nu ook in het Nederlands. Bron: Extra

Democracy now! | Friday, April 19, 2024

Democracy Now! is a national, daily, independent, award-winning news program hosted by journalists Amy Goodman and Juan Gonzalez. Democracy Now!’s War and Peace Report provides our audience...
- Advertisement -spot_img

TPO | Vluchtelingendrama: Jezus redt, maar niet altijd/nu niet meer

HomeNieuwsTPO | Vluchtelingendrama: Jezus redt, maar niet altijd/nu niet meer

Column door Esther van Fenema

Jezus-religie-kerk
Onze grondtoon is nog steeds door en door christelijk | Column Esther van Fenema

Slachtofferschap domineerde afgelopen week de media en dus onze gemoederen in extreme mate: vluchtelingen, zelfmoordenaars en Gordon met een akelig ongeluk in Griekenland of all places. Geheel in lijn met onze christelijke traditie geilen we massaal op slachtofferschap. Hoe zieliger hoe beter of eigenlijk: hoe heiliger.

In het boek Avondland en Identiteit, schrijft Sid Lukkassen, een begenadigd visionair van nog geen dertig jaar oud: “Het feit dat de Europese cultuur zo gevoelig is voor cultuurmarxisme – de obsessie met minderheden, slachtoffers en schuldgevoelens – is verklaarbaar vanuit het christendom”.

Grenzeloze liefde en vergeving

Het christendom leert ons namelijk om die ‘andere wang’ altijd in de aanslag te hebben voor het geval iemand je onheus of kwaadaardig bejegent. Daar waar het oude testament nog repte over het evolutionair veel logischer principe ‘oog om oog, tand om tand’, propageert Jezus grenzeloze liefde en vergeving.

We hebben geleerd dat deze deugden per definitie nobel zijn, maar is dat wel waar? Het feit dat we chronisch zondig zijn en dus altijd een verlosser nodig hebben creëert onevenredige afhankelijkheid. En ook: hoe groter de zonde hoe geweldiger het wonder dat vergeving heet, waardoor opluchting en dankbaarheid de realiteit vertroebelen.

Zaken zoals naastenliefde zijn lastig meetbaar, dus de kans dat je in gebreke bent en zal blijven is groot. Het christendom als sadomasochistische relatie met een dom (de superieure Jezus) en een sub (de stoute mens). Ik ben nog steeds benieuwd of Jezus een geniale zet was van de Romeinen om het weerbarstige Joodse volk onder de duim te houden of dat hij een scherp getimede schizofreen was die zich uiteindelijk suïcideerde aan het kruis.

Onze grondtoon is nog steeds door en door christelijk

Als maatschappij hebben we ons destijds met veel misbaar ontdaan van religie. Maar net als bij patiënten die tijdens hun opvoeding de pech hadden om blootgesteld te worden aan negatieve patronen, kost het veel moeite om daar in het dagelijks leven daadwerkelijk vanaf te komen. We vinden onszelf dan misschien moderne rationele mensen die RTL Late Night kijken en hypotheken afsluiten, onze grondtoon is nog steeds door en door christelijk. Het dwepen met zieligheid zit namelijk al eeuwen in ons DNA, daar kom je niet zomaar vanaf met wat flower power.

Wie het in zijn botte hoofd haalt om zieligheid in vraag te stellen, te relativeren of simpelweg niet te voelen, wordt verweten harteloos en zelfs onmenselijk te zijn. Zo’n onderbuikreactie heeft weinig met ratio van doen en ademt pure religieuze verontwaardiging. Alle emotionele neuzen dezelfde kant op anders volgt excommunicatie.

Opium voor het volk

Religie kent diverse verschijningsvormen: van devoot prevelende oude vrouwtjes in Zuid-Europa tot uitzinnig zingende massa’s op de EO-Jongerendag, hopend op aanraking door de heilige geest. Allemaal relatief onschuldig en misschien juist wel positief vanwege ‘bijwerkingen’ zoals structuur, moreel kader en sociale verbondenheid. Het wordt pas link als we ons gevoel en gedrag laten leiden door onbewuste patronen die blijkbaar nog steeds een ‘opium-voor-het-volk-effect’ hebben.

De vluchtelingencrisis is koren op de onbewuste christelijke molen; alle thema’s worden massaal ingezet: zielige mensen, naastenliefde en kilo’s opoffering als inverse superioriteit. Hopen we misschien op de ultieme verlossing van het collectieve schuldgevoel dat sluimert in ons onderbewustzijn door De Tweede Wereldoorlog en ons koloniale verleden?

Elitaire knulligheid ten top zonder realiteitszin

Om als psychiater adequaat patiënten te kunnen helpen is het essentieel dat je zicht hebt op je eigen patronen en drijfveren. Dat kost soms jaren therapie voor de psychiater zelf.

Inzicht hebben in onze maatschappelijke fundamenten is noodzakelijk om verstandig om te kunnen gaan met de uitdagingen die nu op ons afkomen. Het zou mooi zijn als we in staat zijn om rationeel af te wegen of meer vluchtelingen opnemen in ons land verstandig is, of we inderdaad de boel zodanig op orde hebben dat we ‘onverwachte gasten’ kunnen ontvangen. De spanningen in bepaalde volkswijken doen vermoeden dat er weinig bandbreedte bestaat.

Ook is het misschien zinnig om je met elkaar af te vragen hoe je de eventueel getraumatiseerde, laag opgeleide en overtuigd religieuze nieuwkomers laat integreren in onze postindustriële consumptiemaatschappij. ‘Een maaltijd met een vluchteling’ is geen begin zoals werd gesuggereerd maar elitaire knulligheid ten top zonder realiteitszin.

Alsof we Jezus zijn die met open armen zegt:

“Laat alle vluchtelingen tot mij komen want het koninkrijk der Nederlanden behoort toe aan wie is zoals zij”
(Marcus 10:13-16)

We weten allemaal hoe het met Jezus is afgelopen.

Esther van Fenema (1970) is werkzaam als psychiater in het Leids Universitair Medisch Centrum met als aandachtsgebieden consultatieve psychiatrie, somatoforme stoornissen en ouderenpsychiatrie. Tevens cultuurcriticus.

Bron: ThePostOnline

Dit artikel is geplaatst in

14 reacties

  1. Sonny, kan jij ook al niet tegen de waarheid? IS ook niet. Niet bekeren dan maar dood. Is het omdat ik met de waarheid kom en dat ik dan er maar uit moet stappen.
    Echt stoer.

    Maar ach, wie gelooft wat wij vertellen? Wie zal luisteren? Aan wie heeft God zijn macht geopenbaard? Jesaja 53:1

    Zoals Mozes in de woestijn een koperen slang omhoog hield, zo moet ook ik, de Mensenzoon Jezus, omhoog geheven worden, opdat ieder die in Mij gelooft, eeuwig leven zal hebben. Johannes 3: 14 + 15

    God heeft Zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de wereld te veroordelen, maar om haar door Hem van de ondergang te redden. Johannes 3:17

    En omdat de wereld deze waarheid, vaak op een sarcastische wijze, naast zich neer legt, is de wereld zoals het nu is vol ellende. En dit niet door God, maar omdat men God niet wilt erkennen. Maar het wordt helaas erger.

  2. De weg naar de hemel is smal en de weg naar de verdoemenis is breed. Jouw reactie lezend loop jij op de brede weg. Dus pas op, de hel is kattenpis.

  3. @Sonny, als ik werelds was zou ik je op dit moment aan het uitlachen zijn en denken van “pensa kiko ku bo ke”. Maar dat kan ik niet. Ik weet wat er aankomt en ik zou het fijn vinden indien men de waarheid ziet en erop reageert.
    Hetgeen de wereld te wachten staat is niet mis en daarom kan ik niet lachen wanneer men Jezus naast zich neer legt. Jammer.

  4. Geachte mevrouw Esther van Fenema, ter uwer informatie Jezus redt nog steeds en zal het blijven doen. Hij bepaald of Hij ermee stop of niet en niet de mensheid. Zijn wassende bloed vloeit nog steeds voor hen die Hem als hun redder accepteren.

  5. @LaStiwz, je verheerlijkt het zondige leven door God niet serieus te nemen en het maar ge-eikel te vinden en je zegt zelf dat je het zat ben. Je bent het zat de waarheid te horen omdat je het niet aankan, dat is het.
    De waarheid is vaak een pijnlijke kwestie omdat de waarheid confronterend is en daar houdt men niet van, dus wordt het maar snel afgewimpeld met die gelovige idioten.

  6. Waar verheerlijk ik het zondige leven en welke waarheid kan ik niet aan?

    Loze antwoorden van jou zijn typisch. Ik heb nog nooit een steekhoudend antwoord van jou gekregen.

  7. Herbie, kom er maar niet in.

    Ik ben dat ge-eikel over God en wat hij allemaal kan helemaal zat. Kom je weer met een voorbeeld van HET OOG. Het is zo complex, zo prachtig. Daar moet volgens jou wel een schepper achter zitten. Hoe kan anders zoiets fenomenaals ontstaan.

    Maar helaas, mijn oma heeft staar, mijn tante is blind en ik heb een bril. Prachtige schepper toch?

Geef een reactie

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Zoeken

Recente reacties