WIK | Stil protest op Curaçao bij intocht Sinterklaas

Welingelichtekringen

De demonstratie is gericht “tegen de koloniale figuur van Sinterklaas”, zegt Tyrone Brunken van Kòrsou kontra rasismo (Curaçao tegen racisme) | ANP

WILLEMSTAD (ANP) – Bij de intocht van Sinterklaas op Curaçao zijn zaterdagochtend (lokale tijd) enkele tientallen demonstranten aanwezig. Ze hebben aan de politie bescherming gevraagd naar aanleiding van bedreigingen op sociale media, vlak voor de intocht.

De demonstratie is gericht “tegen de koloniale figuur van Sinterklaas”, zegt Tyrone Brunken van Kòrsou kontra rasismo (Curaçao tegen racisme). Deze organisatie wordt gesteund door Kick Out Zwarte Piet (KOZP).

Volgens Brunken gaat het om een stil protest dat tot doel heeft mensen aan het denken te zetten over het traditionele kinderfeest. Bij de intocht zijn meer dan duizend ouders met kinderen aanwezig.

Veel pieten zijn bij de intocht zwart geschminkt of in felle kleuren.

Bron: Welingelichtekringen

8 Reacties op “WIK | Stil protest op Curaçao bij intocht Sinterklaas

  1. Alle feesten die uit een godsdienst voortkomen verbieden.

  2. Ja @laStiwz, in al die bloederige woestijnzeden religies was slavernij een geaccepteerd verschijnsel. Slavernij is nog steeds part en parcel van sommige midden oosten en afrikaanse culturen.

  3. Tyrone is zgn pro black (Eigenlijk ook racistisch). De slavernij is echter iets uit Afrika. Wellicht kan hij daar protesteren?

  4. @Knoekoe: en wat dacht je van Gristus. Zijn vader was zelfs voorstander van slavernij. Heeft hij zelfs in zijn boekje geschreven.

  5. “De demonstratie is gericht “tegen de koloniale figuur van Sinterklaas”, zegt Tyrone Brunken van Kòrsou kontra rasismo “,

    Gaan ze dan rond de kerst ook in winkelcentra kerstbomen te lijf? Kerstbomen hebben namelijk een ultra koloniale karakter, en vinden hun oorsprong in typische “boreale” (noordelijk) europese heidense rituelen, ivm de zonnewende waar bloedende stukken vlees in de boom werden gehangen, en hebben defacto helemaal niets met Christendom te maken.

    Idem voor koloniaal feest karnaval, ook een koloniaal feest, en pasen en heilige communie, en valentijnsdag, allemaal tradities rituelen met een europees koloniale oorsprong. Gaan we die nu ook allemaal bestrijden?

  6. De demonstratie is gericht “tegen de koloniale figuur van Sinterklaas”, zegt Tyrone Brunken van Kòrsou kontra rasismo (Curaçao tegen racisme). Deze organisatie wordt gesteund door Kick Out Zwarte Piet (KOZP).

    Toch wel triest dat deze voorman niet eens weet heeft van Sinterklaas.
    Sinterklaas feest is een feest van de Middeleeuwen! Hoe hij Sinterklaas dan linkt aan Kolonialisme??

  7. Verdraagzaamheid is een woord wat weinig mensen op deze rots nog kennen. De eigen mening goedschiks of kwaadschiks aan anderen opdringen begint steeds meer het nieuwe normaal te worden. Men heeft niet in de gaten dat men hiermee alleen zichzelf onsterfelijk belachelijk maakt.

  8. De vraag is of sinterklaas hier vieren wel iets van deze tijd is, behalve dat sinterklaas feest ons het verschil tussen rijk en arm elk jaar weer pijnlijk duidelijk maakt, is het niet meer van deze tijd.

    Ik kan mij voorstellen vroeger toen wij hier veel docenten uit Nederland hadden dat ze dachten die negerkindertjes moeten ook net als onze blanke kinderen een feestje hebben. Intussen zijn de meeste docenten hier van Curaçaose afkomst dus waarom hiermee doorgaan.

    Als we nu de discussie over wel of geen zwarte piet in Nederland volgen zien we langzamerhand de voorstanders alleen bij racistische en fascistische groeperingen als Pegida en voetbal hooligans.

    Dit al is een reden om het feest af te schaffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *